Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

håller med dig där tomisco, korrosionen gör att de iallfall sitter rejält i vår!
kanske ett tips att släppa dem en ggr-månaden o dra måttligt så får ni bort skiten i vår!
isak
dom koriderar inte om man gör dent o lägger ett TUNT lager silverfett (halst i sparayform)
Jag skulle vilja påstå att om man kör en hel vinter på saltade vägar + ett antal tvättar med avfettningsmedel på fälgarna, så kommer konan på bulten att korrodera oavsett om man preparerar med alupasta/silverfett eller något annat mirakelmedel.
Jag skulle vilja påstå att om man kör en hel vinter på saltade vägar + ett antal tvättar med avfettningsmedel på fälgarna, så kommer konan på bulten att korrodera oavsett om man preparerar med alupasta/silverfett eller något annat mirakelmedel.
Jag anser bara att man som van hobbymekaniker skall kunna använda dessa på ett normalt sätt. Klart att man slinter om man tittar på hur kort djuphet hylsans spår har. Slinter man med en vanlig bult så blir ju den också svår att lossa. Jag anser dock i9nte att denna produkt är tillförlitlig utan en mutterpicka. Min var konad och köpt på volvo 2008 (sommaren). Volvo anser att det är konstruktionsfel på hylsan men vill inte rsätta mig
dieselmagnus skrev:Jag anser bara att man som van hobbymekaniker skall kunna använda dessa på ett normalt sätt. Klart att man slinter om man tittar på hur kort djuphet hylsans spår har. Slinter man med en vanlig bult så blir ju den också svår att lossa. Jag anser dock i9nte att denna produkt är tillförlitlig utan en mutterpicka. Min var konad och köpt på volvo 2008 (sommaren). Volvo anser att det är konstruktionsfel på hylsan men vill inte rsätta mig

andet Volvo att det är konstruktionfel på din del & den är inomgarentin, så får du ersätning.

Du kan allså inte med ge oss all data.
Kan lova att ingen på Volvo hjälper till när man kommer med över 5 år gamla låsbultar som gått av.
Möjligen om man har tur att de är snälla och man kan tjata sig till nya.
Men du lär själv få betala kalaset att få bort de gamla, ha ha.

Problemet är mest med de som gått av och som gör att man inte får loss hjulet.
Garanterat då man verkligen behöver få loss hjulet.
Gubben på Bilia i Skövde som byter däck mumlade om att man nog kunde slipa ur en fyrkantig del i mitten av gamla bulten och stoppa in en fyrkanttapp i hålet för att på så sätt lossa bulten.

Knappast troligt.
Åkte därifrån då jag inte ville riskera mer problem.
Ett proffs på en däckverkstad löste problemet.
Givetvis inte genom att slipa upp ett fyrkantigt hål.

Till alla med gamla låsbultar, överväg starkt att slänga skiten när ni får chans till det.
Annars kan det vara för sent.

//Roland
Volvo anser att hylsan inte håller måttet men att hylsan inte var så pass skadad eftersom jag mha en gummiverkstad och mutterpistol fick bort bultarna. Förklarade att jag dragit alla bultar med 140Nm och att jag fettat in muttrarna med bromscylinderfett. Det är ju inte bultarna det är fel på utan hylsan eftersom mönstret ite är tillräckligt djuupt för att greppa i spåret på bulten. De håller med om detta på volvo.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)