Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mopedbil är ju visserligen ett fysiskt hjälpmedel men jag hoppas det går bra ändå.
Kul att höra att det löste sig för dig, och jag överlever mina servicekostnader också.
hade en mercedes e320 v6 2001 sålde den.tänkte köpa en sevensson bil ( billig att äga)
VOLVO V70 men i helvete heller dena bilen kostar mer i verkstad besök en vad mercedes gjorde.broms klossar fram och bak 1720 kr :shock: hoss bilia.
hoss mercedes benz köpte jag 16 tums broms skivor fram klossar fram kolssar bak för 1900 kr. min kompis bytte kammrem vatenpump på sin megan för 17 000 kr hoss bilia :-O) JAG SÄGER FY FAN BILIA . känner en mekaniker i bilia han säger att det är vansinit
Vi kan konstatera att ursprungsfrågan är motiverad, men samtidigt får vi inte glömma att Volvo är bra bilar och dessutom trafiksäkra.

Självklart kostar service pengar och att hålla personalen uppdaterad, vidareutbildning, lokaler etc.

Jag vill inte klaga på Volvo - men Bilia Haga Norra i Stockholm är ena riktiga skojare! Tar bra betalt fast dom inte bytt delarna som står på kvittot. Sen kan man klaga hur mycket som helst för det är ju inget bevis att teknikern på BraBil i Kungsängen konstaterar att inget är utbytt!

Jaja, inga bilar är billiga att äga!
Det är väl inte konstigt att service m m kostar pengar.

När man läser en del trådar på detta eminenta Forum, så häpnar man ibland. En del kräver livstidsgaranti och 10 000 -tals kronor i kompensation för minsta skitgrej.

Helst ska väl kundmottagare och verkstadschef rulla ut "röda mattan" för varenda "Svenne Banan" som kommer till verkstaden, och allt ska gärna vara gratis. Helst av allt ska ju bilägaren ha kompensation som tagit sin dyra fritid i anspråk för att komma till verkstaden. :wink:

Gratis är gott. Allt dyrt är fint.

Grabbarna "på golvet" tjänar ju inte så många kronor så man undrar var mellanskillnaden tar vägen.
Jag håller till största delen med, men när Volvo gör program-fel i mjukvaran från första början då tycker jag att det är, eller borde vara, snudd på livstidsgaranti. I annat fall kan man ju bygga in små buggar för att verkstäderna senare ska få tjäna pengar...

Automatlådorna är väl ett bra exempel...Det finns ingen av Volvos automatlådor som inte behöver programuppdatering när garantin gått ut....
Jag måste kapa denna tråden och berätta en trevlig historia om verkstan Speedy i Solna. Min fru hade en sketen Ford Ka som inte gick igenom besiktningen pga av strul med handbromsen. Jag sket i detta lite för länge och helt plötsligt var det dax för återbesiktning. Ringde ett par Ford-verkstäder och fick allt mellan 4-6 veckors väntetid, vände mig då till Speedy och fick tid ett par dagar senare.

Väl på plats kör mecken in bilen och ber mig vänta och ta en kopp kaffe. Tar ca 30 minuter så kommer han tillbaka och berättar att handbromsen är fixad och att felet berodde på att den tidigare ägaren hade ställt till det på något sätt (vet inte exakt vad han hade gjort). Jag blir lycklig över att det är fixat och att det gick så fort och frågar vad det kostar. INGET svara killen och jag blir helt paff :shock:

Åkte till närmaste kondis och köpte två tårtor till killarna.

Min V70 servas och lagas av Bilia och jag håller med om att priserna lämnar lite att önska. Kanske ska ta bilen till Speedy nästa gång :wink:
Angående mjukvaruuppdateringar så tar volvo 100 kr + moms dvs 125 spänn för mjukvaran.

Jobbar själv på volvo som kundmottagare och jobbat som tekniker i över 10 år....totalt 21 år nu inom volvo :roll:

(fan man börjar ju bli gammal) :mrgreen:

vet dock inte om alla volvoverkstäder tar samma låga pris som vi (ska forska i detta) dock kostar en omladdningsmjukvara mer (om man byter en styrenhet eller så)

Men 125 spänn för en uppdaterad mjukvara, det är väl inget att gnälla om eller :wink: och ca 325 kr för att ladda ner den :-)-)
nep skrev:Jag måste kapa denna tråden och berätta en trevlig historia om verkstan Speedy i Solna. Min fru hade en sketen Ford Ka som inte gick igenom besiktningen pga av strul med handbromsen. Jag sket i detta lite för länge och helt plötsligt var det dax för återbesiktning. Ringde ett par Ford-verkstäder och fick allt mellan 4-6 veckors väntetid, vände mig då till Speedy och fick tid ett par dagar senare.

Väl på plats kör mecken in bilen och ber mig vänta och ta en kopp kaffe. Tar ca 30 minuter så kommer han tillbaka och berättar att handbromsen är fixad och att felet berodde på att den tidigare ägaren hade ställt till det på något sätt (vet inte exakt vad han hade gjort). Jag blir lycklig över att det är fixat och att det gick så fort och frågar vad det kostar. INGET svara killen och jag blir helt paff :shock:

Min V70 servas och lagas av Bilia och jag håller med om att priserna lämnar lite att önska. Kanske ska ta bilen till Speedy nästa gång :wink:
Det är ju precis så det ska vara (syftar på Speedy´s)..... Det vinner de så jävla mycket på i längden.
Vilket ställe åker du till nästa gång? Vilket ställe rekommenderar du till vänner & arbetskamrater (för att inte tala om här på nätet)? Jo Speedy !
Ser att du bor i Stockholm & förmodar att Speedy oxå ligger där..... Det behövs fler sådana ställen som kan konkurrera ut bluffarna & skojarna på diverse märkesverkstäder som inte bryr sig om att vårda relationen med sina kunder.

Det som förvånar mig är inte att det finns individer (sevicetekniker) som tar betalt för att byta delar men som stoppar undan delen till sin egen bil... eller som när kunden lämnar in bilen för oljebyte med dunkar av svindyr egenköpt märkesolja i baksätet bär ut dunkarna till sin egen bil & häller i bilen av oljan från verkstadens olja på fat (kunden förblir ju saligt ovetandes i sin inbillade lycka över att bilen går på exempelvis Valvoline helsyntet olja då den i själva verket går på samma olja som man kan köpa på Biltema)..... eller som då företagsbilen kommer in på service "hittar på" att xx del måste bytas (då det i själva verket inte alls är något fel på den) & byer delen MEN tar den begagnade delen & säljer svart som utbytesdel.

Ovan exempel är inte påhittade utan sådant som är mer eller mindre rutin på många märkesverkstäder. Som sagt, det som förbryllar mig är att den/de som är ansvariga för respektive företag/verkstad ser emellan fingrarna på detta (de vet mycket väl om vad som försigår)...... men i och med att väldigt få om några av kunderna kan/har möjlighet att kontrollera vad som görs/har gjorts.... så fortsätter skiten.

Nä, det bästa vi som kunder kan göra är att medvetet VÄLJA verkstad efter rekommendationer (Jagrullar & andra liknande Forum är utmärkta sätt att sprida info om bra & dåliga alternativ).
Hade det inte varit för det stora underlag som tjänstebilssektorn utgör så hade pressen att måna om sina kunder genom att utföra det man får betalt för på verkstäder i stort varit mycket större.

Jag är övertygad om att INGEN av oss "hängivna Volvo entusiaster" skulle acceptera att bli ekonomiskt rövknullade i andra sammanhang..... så varför ska vi stå med mössan i hand & böja oss framåt & försynt pluta med läpparna när vi lämnar in bilen på verkstad? Vad jag menar är att vi som kunder måste sätta mycket större krav än vad vi gör idag.

Avslutningsvis så är jag inte av uppfattningen att alla mekaniker/servicetekniker är skojare.... tvärtom! Men de som är ärliga, skickliga & serviceminded är de som förtjänar att få våra hårt beskattade pengar.... inga andra!
V70BiFuel03 skrev:
nep skrev:Jag måste kapa denna tråden och berätta en trevlig historia om verkstan Speedy i Solna. Min fru hade en sketen Ford Ka som inte gick igenom besiktningen pga av strul med handbromsen. Jag sket i detta lite för länge och helt plötsligt var det dax för återbesiktning. Ringde ett par Ford-verkstäder och fick allt mellan 4-6 veckors väntetid, vände mig då till Speedy och fick tid ett par dagar senare.

Det är ju precis så det ska vara (syftar på Speedy´s)..... Det vinner de så jävla mycket på i längden.
Vilket ställe åker du till nästa gång? Vilket ställe rekommenderar du till vänner & arbetskamrater (för att inte tala om här på nätet)? Jo Speedy !
Ser att du bor i Stockholm & förmodar att Speedy oxå ligger där..... Det behövs fler sådana ställen som kan konkurrera ut bluffarna & skojarna på diverse märkesverkstäder som inte bryr sig om att vårda relationen med sina kunder.

Det som förvånar mig är inte att det finns individer (sevicetekniker) som tar betalt för att byta delar men som stoppar undan delen till sin egen bil... eller som när kunden lämnar in bilen för oljebyte med dunkar av svindyr egenköpt märkesolja i baksätet bär ut dunkarna till sin egen bil & häller i bilen av oljan från verkstadens olja på fat (kunden förblir ju saligt ovetandes i sin inbillade lycka över att bilen går på exempelvis Valvoline helsyntet olja då den i själva verket går på samma olja som man kan köpa på Biltema)..... eller som då företagsbilen kommer in på service "hittar på" att xx del måste bytas (då det i själva verket inte alls är något fel på den) & byer delen MEN tar den begagnade delen & säljer svart som utbytesdel.

Ovan exempel är inte påhittade utan sådant som är mer eller mindre rutin på många märkesverkstäder. Som sagt, det som förbryllar mig är att den/de som är ansvariga för respektive företag/verkstad ser emellan fingrarna på detta (de vet mycket väl om vad som försigår)...... men i och med att väldigt få om några av kunderna kan/har möjlighet att kontrollera vad som görs/har gjorts.... så fortsätter skiten.

Nä, det bästa vi som kunder kan göra är att medvetet VÄLJA verkstad efter rekommendationer (Jagrullar & andra liknande Forum är utmärkta sätt att sprida info om bra & dåliga alternativ).
Hade det inte varit för det stora underlag som tjänstebilssektorn utgör så hade pressen att måna om sina kunder genom att utföra det man får betalt för på verkstäder i stort varit mycket större.

Jag är övertygad om att INGEN av oss "hängivna Volvo entusiaster" skulle acceptera att bli ekonomiskt rövknullade i andra sammanhang..... så varför ska vi stå med mössan i hand & böja oss framåt & försynt pluta med läpparna när vi lämnar in bilen på verkstad? Vad jag menar är att vi som kunder måste sätta mycket större krav än vad vi gör idag.

Avslutningsvis så är jag inte av uppfattningen att alla mekaniker/servicetekniker är skojare.... tvärtom! Men de som är ärliga, skickliga & serviceminded är de som förtjänar att få våra hårt beskattade pengar.... inga andra!
Skrämmande läsning.

En sak vet jag dock, det där händer INTE där jag jobbar....garanterat.

Jag/vi hade avskedat dom på stående fot.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]