Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
håller med, ser väldigt grisigt ut - normalt så är sådana maskiner väldigt rena invändigt.

det som hade varit intressant är hur det ser ut på snedskiva bakom kolvarna - om du kunde flytta kolvarna fram och tillbaka/kolvarna orörliga så måste kolvarna vara rensade på undersidan alternativ skivan helt nedsvarvad...
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Med IR termometer får jag det till 4 grader från utblåset.
Perfekt, nu kan du kyla ölen framför friskluftsblåset medans frugan kör :wink: .
av kamilenski
xxargs skrev:håller med, ser väldigt grisigt ut - normalt så är sådana maskiner väldigt rena invändigt.

det som hade varit intressant är hur det ser ut på snedskiva bakom kolvarna - om du kunde flytta kolvarna fram och tillbaka/kolvarna orörliga så måste kolvarna vara rensade på undersidan alternativ skivan helt nedsvarvad...
Snedskivan ser ren ut. Iaf via det lilla fönstret. Men den är orörlig! Man kan snurra axeln utan att snedskivan följer med!
Men jag ska försöka komma åt den. Och kolla vad exakt hände.
av kamilenski
Här kommer det.
Bild
Bild
Bild

Det gick hur lätt som helst att ta ut axeln. Nollagret bak är dock slut! Det ser ni?
Skivan är dock hel.
Cylindern som skruvmejseln vilar på, går inte att rubba ens med en hammare! Övriga är ok. Således är komp slut!

Edit.
1.Jag ser geggan och känner den som tjock flytande gel. Men några metallbitar? Nix.
2. Ni som kan. Hur sitter snedskivan i axeln? Är den pressat eller limmat? Detta räddade nog resten av systemet.
3. Jag funderar på att spruta in tätmedel. Bör jag göra det? Eller avvakta?
av Mackansglt
Jag hoppar på denna enimenta ac tråd.

Har nyss blivit med en S80 2003 med 170 hk. motorn. Klima anäggningen kyler jättebra i början när bilen är kall men efter ca. 15 min då börjar kylan avta.

Hela det röret som serviceporten sitter på blir aldeles isigt på utsidan(det tjocka röret tror jag) . Det är är tjock is skorpa på röret och dåligt med kyla. Isbeläggningen finns där röret kommer ut från komressorn och ända fram till torpedväggen
Vad kan detta tyda på för fel. Skall böja kolla lite mer nästa vecka.

Verkar ju finnas gas, kompressorn verkar dra som den skall.
Har bokat tid nästa vecka för en felsökning så får vi se vad dom säger.
Någon som har erfarenhet från CELER firman??.
av xxargs
Lågtrycksbrytaren om det är en AC med orificer, annars på en AC med expansionsventil skulle jag gissa problem på en temperatursensor/termistor någonstans instucket i närheten av evaporatorn och om den signalerar för varmt så snurrar kompressorn konstant även om kylbehovet inte är så stort och evaporatorn fryser till ett isblock förr eller senare.

normalt sett skall det inte bildas is på rören mellan evaporatorn och kompressor mer än möjligen under mycket kort tid vintertid när motorstyrningen i modernare bilar motionsskör AC-kompressorn kort stund efter motorstarten för att den skall hålla tätt i axeltätningarna över vintern.
av kamilenski
Är ingen expert. Men tänkte på detta här?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=49280

Går expansionsventil sönder och är strypt hela tiden, kommer det att bildas is hela vägen till kompressorn.
Dvs. Första tiden kommer det ingen kyla i 1-2 minuter. Sen verkar allt fungera ca 10 minuter. För att senare spruta in is/snöflingorna in i kupen om fläkten skulle vara på. I nästa steg täpps evaporatorn till och kylan sprids till LH (det tjocka röret). Fukten från utomhusluften kondenseras och blir till is.

Om man stänger av AC, bör detta inte ske!
av xxargs
Även med fel på expansionsventilen så bör frostskyddstermostaten ha stängt av kompressorn när det börja vara frostigt kallt - spärrar och stryper dessutom expansionsventilen så kan det förvisso bli kallt på evaporatorn men bara en kant som blir mycket kall medans en stor del av evaporaton inte kyler alls och då frostar inte röret till kompressorn. i det läget kan man få konstant drivande kompressor då sensorn inte är just där det frostar hårt.

Är expansionsventilen fullt öppet hela tiden så kan man däremot få flödning med frost hela vägen till kompressorn vid låg fläktpådrag på ventilationen och kompressorn riskerar att suga flytande kondensat - klart obra. - men även här borde frostskyddstermostaten ha fimpat kompressorn långt innan det blev is i dom mängderna att det syns på sugledningen

vet att det fanns en tråd här i forumet med bilder och allt för något år sedan med samma symtom och det var (frostskydds)sensorn vid evaporatorn som inte fungerade. Där var bytet (av en termistor) ganska enkel då det var någon insats som kunde skruvas genom plastväggen mot där evaporatorn satt under instrumentpanelen utan att behöva riva hela AC/ventilationsdelen och det löste problemet.

Med andra ord kolla att den där termistorn ger rimliga värden så att den inte lurar systemet med att de är bara varmluft ur evaporatorn hela tiden och låter kompressorn gå. borde gå att läsa ut med någon OBDC-läsning då jag sett att verkstädernas dito så kan man läsa ut temperaturerna på sensorerna - och om den sensorn säger 20 grader C och man har frost på sugledningen så är det defintivt något fel...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]