Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
visst kan även dom mindre verkstäderna göra jobben slarvigt eller fuska - det är ju självklart. Däremot betalar man ju oftast extra för att låta den lokala märkesverkstaden ta hand om bilen. Självklart kan man då känna att vad gick dom där extra kronorna till? Skulle iofs inte bli glad på även det lilla företaget på hörnet om man såg att dom fuskade. Det är lika illa det. Men tycker att det skall kännas som att det ska vara mer trygghet i att lämna bilen till märkesverkstaden med tanke på det högre priset. Jag kommer nog att se över servicen på min bil själv i framtiden. Kamrem överlåter jag åt verkstaden för det har jag ingen kunskap om, men resten är ju inte så stora konstigheter. Visst att jag kommer förmodligen få lite mindre för bilen när den skall säljas framöver någongång, men å andra sidan är det en begagnad bil. Och för det andra så sparar man nog in den prisskillnaden på att serva själv.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:visst kan även dom mindre verkstäderna göra jobben slarvigt eller fuska - det är ju självklart. Däremot betalar man ju oftast extra för att låta den lokala märkesverkstaden ta hand om bilen. Självklart kan man då känna att vad gick dom där extra kronorna till? Skulle iofs inte bli glad på även det lilla företaget på hörnet om man såg att dom fuskade. Det är lika illa det. Men tycker att det skall kännas som att det ska vara mer trygghet i att lämna bilen till märkesverkstaden med tanke på det högre priset. Jag kommer nog att se över servicen på min bil själv i framtiden. Kamrem överlåter jag åt verkstaden för det har jag ingen kunskap om, men resten är ju inte så stora konstigheter. Visst att jag kommer förmodligen få lite mindre för bilen när den skall säljas framöver någongång, men å andra sidan är det en begagnad bil. Och för det andra så sparar man nog in den prisskillnaden på att serva själv.

vist finns det pengar att tjäna på att göra servisen själv, själv så bygger jag ju badrum & drar allt vatten själv, då jag inte tycker att det är värt pengarna att låta nån firma göra det
av zenobia
Ingen som vet vad kontroll & justering innebär?
av zenobia
CarMan skrev:Jag ahr faktiskt fått lära mig psykologi på en del kusrser :lol:
Det är inte alls fel (dessutom ganska intressant)... dock borde fler få sin dos av denna utbildning. (Sagt i all välmening)
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Ingen som vet vad kontroll & justering innebär?
rent allmänt så sak man kolla funktion & skick, samt bedömma om den kommer att funka till nästa service eller om nån åtgörd måste göras & vad i sånna fall.
eller om ditalejen har nån justering & om det behöver justeras så görs detta.

lättare att förklara med ett spesefikt exempel
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
CarMan skrev:
rant allmänt så sak man kolla funktion & skick, samt bedömma om den komer att funka till nästa service eller om nån åtgörd måste göras & vad i sånna fall.
eller om ditalejen har nbån juster ing & om det behöver justeras så görs detta.

Tackar för ditt svar.... Exemplet är ju parkeringsbromsen som har fått ett litet kryss i rutan kontrollerad/justerad. Bilprovningen fick som sagt köra bilen igenom bromstesten två gånger för att få den över deras gränsvärde "godkänd".

Dessutom var det väldigt ojämn bromsverkan. Nu står inte siffrorna på protokollet men ena hjulet hade i storleksodningen ett värde på 1.0 och det andra hjulet närmare 2.0. Besiktningskillen påstod att det var ok med denna diff eftersom det inte finns någon regel om hur mycket det får diffa mellan hjulen. Men som någon annan sa i tråden så finns det tydligen ett gränsvärde på 50%. Utgår man från det hjul som fungerer bäst (värde närmare 2.0) så skall ju det andra hjulets 1.0 vara ok för skillnaden är ju inte mer än 50%
Användarvisningsbild
av 58
Jag måste bara förtydliga att även om jag tycker att priserna är i högsta laget så är jag ändå rätt nöjd med servicen jag fått.Jag har på min nya bil tecknat ett serviceavtal vilket gör att man betalar en fast summa varje månad och därmed slipper räkningar på 10000:- vid tex kamremsbyte.Volvo är ju betydligt generösare med tex goodwill om dom fått ta hand om bilen från början.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Jag måste bara förtydliga att även om jag tycker att priserna är i högsta laget så är jag ändå rätt nöjd med servicen jag fått.Jag har på min nya bil tecknat ett serviceavtal vilket gör att man betalar en fast summa varje månad och därmed slipper räkningar på 10000:- vid tex kamremsbyte.Volvo är ju betydligt generösare med tex goodwill om dom fått ta hand om bilen från början.

Det har gjorts undersökningar på det där med priset & oavsett vad det kostar så upplever man det alltid som dyrt.

(Jag ser fram i mot att forsätta diskutera fel & hur man lagar dessa, istället för moral, eller att leta syndabockar)
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:
rant allmänt så sak man kolla funktion & skick, samt bedömma om den komer att funka till nästa service eller om nån åtgörd måste göras & vad i sånna fall.
eller om ditalejen har nbån juster ing & om det behöver justeras så görs detta.

Tackar för ditt svar.... Exemplet är ju parkeringsbromsen som har fått ett litet kryss i rutan kontrollerad/justerad. Bilprovningen fick som sagt köra bilen igenom bromstesten två gånger för att få den över deras gränsvärde "godkänd".

Dessutom var det väldigt ojämn bromsverkan. Nu står inte siffrorna på protokollet men ena hjulet hade i storleksodningen ett värde på 1.0 och det andra hjulet närmare 2.0. Besiktningskillen påstod att det var ok med denna diff eftersom det inte finns någon regel om hur mycket det får diffa mellan hjulen. Men som någon annan sa i tråden så finns det tydligen ett gränsvärde på 50%. Utgår man från det hjul som fungerer bäst (värde närmare 2.0) så skall ju det andra hjulets 1.0 vara ok för skillnaden är ju inte mer än 50%
Handbromsen (Nödbromsen) ska ta på båda hjulen & med tillräckligt "pedalreserv".

hur hårt den tar har med många olika faktorer att göra, jag tror inte du hade blivit glad om mekanikern villat byta trummo, backar & wirar, bara för att få lite bättre grepp i handbromsen, då den är inom gränsen vad som gäller för bilprovningen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det har gjorts undersökningar på det där med priset & oavsett vad det kostar så upplever man det alltid som dyrt.

Det beror väll på
Ska man göra en service på bilen och olika verkstäder tar OLIKA priser så börjar man fundera. Då tycker man att 2800 kr är billigt framför 3800 kr på precis SAMMA service
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 54
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]