Ringhede skrev:Till CarMan
"Det handlar om vanilg mekanisk kunskap om hur saker o ting funkar."
Ja för att lösa problemet med att produkterna är bristfälliga och går sönder. För att lossa en vanligt hjulbult behöver man inte vara utbildad mekaniker. Åtminstone ska detta inte krävas.
För att förstå sig på stål och värmebehandlingar, rekomenderar jag lite studier i ämnet.
Orsaken till att bultarna går sönder kan vara flera olika saker och kanske inte bara som du CarMan tror, att vi är idioter som inte kan meka.
En tänkbar anledning till att låsbultarna inte håller är att de drabbats av väteförsprödning
Ett vanligt problem med stål som först härdats och sedan ytbehandlas.
Vid ytbehandlingen tränger väte in i stålet och gör det sprött.
Väte kommer från de bad som används för ytbehandling.
Stålet blir då sprött och spricker lätt vid belastning.
Andra alternativ är att härprocessen gått fel och hela delen som skall härdas fått ofullständig martensit omvanling och har rester av andra strukturer som försvagar materialet.
Andra alternativ kan vara att tillverkaren av bultarna avvikit från specifikationen av olika orsaker.
Eller så finns bristerna i specifikationen.
Detta vill jag ha en bra kommentar av dig CarMan som hela tiden hävdar att du är en duktig mekaniker, vilket du kanske är, men samtidigt ständigt påstår att vi andra är puckade och inte fattar något om mekanik.
Jo vi är många som fattar en hel del om mekanik men även en del om konstruktioner och hållfastighet.
mvh Roland
Hej. jag tycker inte att jag har idiotförklarat nån...
jag vet heller itne hur man tilverkar dessa saker eller vad som kan gå fel.
det jag vet är att de flästa av volvos hjullås är bra, helt utan brister.
men det fins som jag nämt i tråden blandannat en liten serie som kom 05, där huvet var "sprött" & sprack, semt dom tidiga från 00 som saknar lös kona.
om man nu haft nån av dessa så är det ju inte roligt, men ALLA andra är ju inte skit bara för det (jag kan säga att man är idiot om amn drar alla över samma kam!)
man behöver ingen special utbildning för att få los dessa, inte ens dom från 00, behövs bara sunt förnuft. sitter det hårt så kan väll vam som helst räkna it att kodmönstret inte kommer att klara kraftne !!! ban bör alltså vid ta lämplig åtgärd, is tället för att ta i för mycke (här är det handhavande fel om amn tror att man bara ska ta i mer).
Inlägg redigerat. /Brainy