Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

J.F.S skrev:Jag vet, men du skriver så långa inlägg Fred :P
Jag vet, sorry... :oops: men när jag anser att företag beter sig illa och trampar på "den lilla människan" blir jag så engagerad och då kanske jag drar iväg lite i texten. Ska försöka korta ned texterna i framtiden...
CarMan skrev:
sotam skrev:Liten update på mina låsbultar. Den lokala volvoverkstadens låshylsa var tydligen lite sliten och mekanikerna slet sönder "kodmönstret" även på sin egen låshylsa så två söndriga låshylsor senare kör jag fortfarande omkring på s-däck. Övriga bultar på hjulen satt visserligen lite hårt, men gick att lossa utan större problem.
andvände dom inte din hylsa?
om kodmönstret sprack, så har du kanske en 05:a ???
Verkar som att du vet något om kodmönstret för hylsor som följde med just -05:or? Är den årgången sämre på något sätt?

Nej, den sprack inte utan "kodmönstret" klarade inte kraften och stålet (eller är det koppar?) böjs och slipas till i kanterna. De använde sin egen hylsa för min egen hylsa har inget mönster kvar efter att däckverkstan med lite "våld" och kunskaper i "grundläggande mekanik" :wink: fått av två av hjulen.

Jag försökte ju beställa ny hylsa men det var helt omöjligt enligt volvo-butiken för jag hade ju ingen papperslapp som angav mönsterkoden. Men en vecka senare så visade det sig att verkstaden 30m från butiken hade full uppsättning av i princip alla kodmönster så det var bara att sätta sig ned och prova sig fram till rätt bult... Hade ju besparat rätt mkt tid och pengar om butiken hade kunnat berätta det från början :roll:

Någon som vet om fälgarna riskerar skadas om jag blir tvungen att svetsa? Vanligt med skador på lacken på fälgen?
sotam skrev:Någon som vet om fälgarna riskerar skadas om jag blir tvungen att svetsa? Vanligt med skador på lacken på fälgen?
Görs det försiktigt och med noggrannhet så ska det nog gå utan att fälgarna skadas. Helst bör man maskera med kraftig tejp för att skydda fälgarna mot svetssprut. När mina bultar fick svetsas av kan jag säga att Bilia-meken inte var speciellt försiktig. Ingen maskering och stressat utförande. Dock hade jag tur så det blev inga direkta skador på fälgarna. I det läget brydde jag mig inte så mycket heller, var så jädra less på hela situationen och ville bara få på plåtfäljarna.

Mvh
/Fred
Min dotter har en gammal 245:a av 1990 års modell. Fälgarna är lika gamla som bilen. Det satt fyra år gamla vinterdäck på dom och det var snart dags att byta ut dom. Vi har inga låsbultar på den bilen. Trodde inte det skulle behövas på så gamla plåtfälgar...

I natt har någon snott det ena framhjulet och satt ner bromstrumman på en sten...

Irriterande, nu gäller det att fixa ett par nya fälgar... Det händer naturligtvis också när hon som bäst behöver bilen.
Ringhede skrev:Till CarMan
"Det handlar om vanilg mekanisk kunskap om hur saker o ting funkar."

Ja för att lösa problemet med att produkterna är bristfälliga och går sönder. För att lossa en vanligt hjulbult behöver man inte vara utbildad mekaniker. Åtminstone ska detta inte krävas.

För att förstå sig på stål och värmebehandlingar, rekomenderar jag lite studier i ämnet.

Orsaken till att bultarna går sönder kan vara flera olika saker och kanske inte bara som du CarMan tror, att vi är idioter som inte kan meka.

En tänkbar anledning till att låsbultarna inte håller är att de drabbats av väteförsprödning
Ett vanligt problem med stål som först härdats och sedan ytbehandlas.

Vid ytbehandlingen tränger väte in i stålet och gör det sprött.
Väte kommer från de bad som används för ytbehandling.
Stålet blir då sprött och spricker lätt vid belastning.

Andra alternativ är att härprocessen gått fel och hela delen som skall härdas fått ofullständig martensit omvanling och har rester av andra strukturer som försvagar materialet.

Andra alternativ kan vara att tillverkaren av bultarna avvikit från specifikationen av olika orsaker.

Eller så finns bristerna i specifikationen.

Detta vill jag ha en bra kommentar av dig CarMan som hela tiden hävdar att du är en duktig mekaniker, vilket du kanske är, men samtidigt ständigt påstår att vi andra är puckade och inte fattar något om mekanik.
Jo vi är många som fattar en hel del om mekanik men även en del om konstruktioner och hållfastighet.

mvh Roland

Hej. jag tycker inte att jag har idiotförklarat nån...
jag vet heller itne hur man tilverkar dessa saker eller vad som kan gå fel.
det jag vet är att de flästa av volvos hjullås är bra, helt utan brister.
men det fins som jag nämt i tråden blandannat en liten serie som kom 05, där huvet var "sprött" & sprack, semt dom tidiga från 00 som saknar lös kona.
om man nu haft nån av dessa så är det ju inte roligt, men ALLA andra är ju inte skit bara för det (jag kan säga att man är idiot om amn drar alla över samma kam!)

man behöver ingen special utbildning för att få los dessa, inte ens dom från 00, behövs bara sunt förnuft. sitter det hårt så kan väll vam som helst räkna it att kodmönstret inte kommer att klara kraftne !!! ban bör alltså vid ta lämplig åtgärd, is tället för att ta i för mycke (här är det handhavande fel om amn tror att man bara ska ta i mer).

Inlägg redigerat. /Brainy
Jag tror det är dags att låsa tråden i vilket fall eftersom det ändå bara tragglas fram och tillbaka.

Ta bort mina inlägg om du känner för det då jag antar det var mitt skämt till Fred som väckte anstöt hos dig Brainy.
Har hamnat i samma sitts att bulten går sönder lr mönstret spricker.
Tar 10 sek att fixa problemet.
Ta en helgjutet rör (ca 100/200mm långt) som är i samma storlek som bulten lägg an och ta stor släggan och slå till! sen kan du skruva ut bulten för hand.
Och bra tips är att ha en rörtång lr nåt liknade att hålla röret i, när du slår, och inte missa =P

Och så ska inte låsbultar dras hårt, drar inte mina mer än max 70-80nm
dra med 140Nm alla bultar ska ha samma moment
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]