Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Har själv varit med om service där spolarvätska fyllts på i en redan full behållare, smörjning missats och ingen stämpel i boken.

Vilka fasta eller rörliga kostnader verkstaden har är inte mitt problem - jag har ju redan accepterat prisläget när jag lämnat in bilen. Och är prisläget högt så förväntar jag mig en service i nivå med prislappen.

Det handlar om förtroende. Det handlar om att inte behöva plocka fram servicebeskrivningen från en viss hemsida och dubbelkolla vad som är gjort.
även i ditt fall så skulle jag inte bedömma vad som gjort o inte gjorts fören man får mer fakta.
har man smort med powerlube så är detta tunnt o genomskinligt
har du haft med dig boken till kundmotagningen så stämplas den (dom rottar sällan bland dina privata grejor för att hitta serviceboken)
jag vet inte vilken bil vi partar om här, men vissa bilar har en påfylnings pip som inte håller tätt & fyller man ända upp så rinner det ut spolvätska. mekan vet sedan inte hur mycke vätska som rä i då det inte finns nivå givare & jhan kan mycke värl få i en liter om du spolat några gånger (desutom så spolar han ju själv med vid kontrollen)
av dr mugg
Boken placerade jag mot mittkonsollen otroligt väl synlig och om det skett någon smörjning så måste det varit med någon form av stealth-medel som varken syns eller känns..... eller har någon funktion överhuvudtaget.

Sen vill jag poängtera att i övrigt har allt varit perfekt. Men det är småsaker som irriterar och som man inte skall behöva dubbelkolla.
Har man betalat för en tydligt beskriven tjänst så skall ju alla delar ingå - eller?
Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:
zenobia skrev:Körde in bilen på Bilprovningen idag för att kontrollera servicen i måndags. Han fick köra bromsprovet två gånger för att få parkeringsbromsen godkänd.

Så nu till min fråga: Någon som vet vad punkten "Parkeringsbroms Kontroll / justering" innebär när man lämnar in bilen på service?

Parkeringsbromsen blev som sagt precis godkänd enligt Bilprovningens regler. Bromsverkan var svag samt väldigt ojämn mellan hjulen. Dock har Bilprovningen inget krav på jämn bromsverkan på parkeringsbromsen, så det var inget bekymmer.

1. Borde verkstaden ha påpekat att parkeringsbromsen var dålig?

2. Vad skulle dom eventuell ha justerat? Bromsverkan och/eller ojämnheter mellan bromsverkan på bakhjulen?

3. Vad innebär servicegarantin på parkeringsbromsen?
Kontroll o Justering är just vad det låter som !
Det ingår INTE att ta bort bromsok o skivor för att kolla på backarna, tror inte heller någon önskar att det vore så då det gnälls så förbannat på priserna redan.
Har svårt att se ditt nuvarande problem då du inte fick någon anm på detta.
Inget krav på handbromsen ??
Du får ha MAX 50% skillnad mellan hö o vä sid, är inte det ett krav så vet ja inte vad :roll: .

Tycker det är lite väl mycket gnäll i denna tråd just nu ärligt talat.
Är man inte nöjd med servicen på en Verkstad så byt helt enkelt, valet är ju endast ditt eget ! Det är ju ett val man själv gör var man lämnar bilen :roll: .
Jämföra en Taxiförsäkring med en Verkstadsförsäkring alt omkostnader dessa emellan :lol: LÖJLIGT !
Det är ju som att jämföra Silja lines försäkring mot en Lastbil.

/Fredrik
Du tycker att man ska byta verkstad om man stöter på fifflare.
MEn så enkelt är det ju inte.
HAr jag haft bilen inne på service o dom missat en massa så kostar det ännu mer pengar att gå till en ny verkstad för att få detta åtgärdat.
Fifflare finns överallt, men just denna tråd handlar om aukt,verkstäder.
av Frigge
Klart man ska byta verkstad OM man stöter på fifflare !
Självklart ska man kontakta den Verkstad som utfört ett jobb man inte är nöjd med, har aldrig påstått annat heller.
Nu är det ju inte så att Auktoriserade Volvoverkstäder sysslar med medvetet fusk för att öka resultaten. Personer som fuskar på Verkstäderna får sparken, så enkelt är det. Volvo (Ford) är stenhårda vad gäller sådant o tolererar inte medvetet fusk. Däremot är misstag mänskligt men händer det fööör ofta att samma person gör misstag blir denne omplacerad.
Det är ju rent löjligt att tro att Bilia osv medvetet fuskar för att öka omsättningen, det om något är ju bara kortsiktigt o INGEN jobbar så.
Däremot primeras o belönas företaget ju fler nöjda kunder dom har.
av Teemu
det är heller inte lika lätt för alla att byta verkstad. Om man bor i en större stad finns säkerligen ett flertal verkstäder att välja på, men bor man på en mindre ort har du inte alls samma valmöjlighet. Och för den delen skall man alltid kunna lita på sin auktoriseradeverkstad - det är väl ett utav de större argumenten till att ens välja en sådan. Men det är rätt uppenbart av bl.a. antalet inlägg i denna tråd att det har slarvats/fuskats vid ett flertal tillfällen och olika verkstäder. Tyvärr! Tror att ju mer sådant här som kommer fram desto fler kommer att välja en annan kontrollerad verkstad och spara ett antal kronor. Finns ju idag ett antal verkstäder som är godkända för att göra service på bilar av diverse märken och dessutom kommer garantin på bilen fortfarande att vara giltig. Och det finns andra verkstäder än auktoriserade som har tillgång till tex VIDA.

Det skall väl inte behöva vara så att en tekniker servar bilen och när han sedan är klar får han tillkalla en kvalitetskontrollant som kollar igenom och jämför bilen emot protokollet?
av BG
Det talas mycket om missar här och missar får inte hända, men vi kommer aldrig undan att det kommer att hända igen. Vad ingen talar om är hur ofta den egna verkstaden gör något extra. T.ex. självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis. Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti, gratis godwill. Man har lagt i stenskott gratis, ja ajg kan göra en lång lista och har säkert glömt mycket också genom åren.
Finns det fler som fått något extra någon gång och vad beror detta på????

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av CarMan
Det viktiga är ju att man tar kontakt med verkstan o talar om vad man är misnöjd med. dett komer alla gånger att leda till att man inte gör likadant nästa gång.
alla vill ha nöjda kunder.
Volvo har ett bonussystem mot verkstäderna där nöjda kunder ger bonus till verkstan.

Man ska tydligt säga vad som var bra & vad som inte var bra & hur man vill att det ska vara för att vara bra, dtt går att göra utan att vara otrevlig & görs lättast öga mot öga med ansvarit, inte via telefon eller mail, då dessa sät är dåliga när det gäller att reda ut konflikter, misförstånd upstår lätt 6 man håller hårt på sin egen sida.
av Frigge
Är verkligen alla så enormt trångsynta att man tror att den lilla verkstan på hörnet gör ett sånt kanon jobb varje gång han har inne en bil ???
Jag har själv varit i kontakt med MÅNGA som blivit riktigt lurade av småverkstäder, tex är det många som säger att dom använder original men i själva verket får man betala för original men får "pirat". Dessa firmor har mycket mer att tjäna på att fuska än en stor Auktoriserad verkstad då det ger personen i fråga pengar direkt i fickan. Dessa firmor går ofta i konkurs o öppnar igen med annat namn o annan person bakom företaget. Har varit i kontakt med ett antal konsumentvägledare i dessa frågor så det är både erfarenhet o fakta så kom nu inte med en massa skit om att jag har fel för det har jag inte.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:Det talas mycket om missar här och missar får inte hända, men vi kommer aldrig undan att det kommer att hända igen. Vad ingen talar om är hur ofta den egna verkstaden gör något extra. T.ex. självmant tar bort oljefläckar som vi själva gjort på ett ljust skinn, gratis. Byte av torkarblad fram och bak på en tio månader gammal bil efter man bytt en trasig torkararm bak på garanti, gratis godwill. Man har lagt i stenskott gratis, ja ajg kan göra en lång lista och har säkert glömt mycket också genom åren.
Finns det fler som fått något extra någon gång och vad beror detta på????

BG/2,5T
eller går ut o fyller på nått gratis för att man könneri igen kunden, eller struntar i att debitara kunden när man gör en felsökning på nått som kunden tror ät ett garanti fel, men visarsig vara nått kunden själv stält tillmed
Användarvisningsbild
av CarMan
ufriman skrev: En Verkstadsmekaniker/tekniker skall ju också vara psykolog, läkare, tankeläsare, spåman, ekonom, datatekniker, ordningsman, städerska, och tillråga på allt så skall han ha socialkompitens och vara trevlig.
HUR FÅR VI SÅDANA TEKNIKER????
Kanske du CARMAN vet...
Jag ahr faktiskt fått lära mig psykologi på en del kusrser :lol:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 54
Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]