Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Kanske lite intetsägande, men drar min lilla historia om mitt gasspjäll i min s60 -02a som nyss gav upp...

Det gav upp för en månad sedan (det med vit etikett), motorn gick nästan direkt efter start in i "Limp-home", detta även efter rengöring av spjäll. Tog kontakt med Volvo och fick en tid där mekanikern ville prova att uppgradera programvaran. Sagt och gjort. Mekanikern ringde och berättade att bilen även efter uppgraderingen gick som en påse skit. Så nästa steg var att göra ett spjälltest, där de tydligen mäter vinklarna för de motorer som öppnar spjället, vilka ej får fela mer än 13°. Min visade 13,6° och var därmed helt slut.
"Blir dyrt det här" tänkte jag när jag förstod vart det var på väg...
Mekanikern hade ett "gult" spjäll hemma som han kastade i, samtidigt påpekade han vilken tur jag hade för de var hård åtgång på dessa spjäll.
Jag frågade då efter goodwill/garanti på detta så vanligt förekommande problem, och han var lite tveksam, men efter lite trökande gick han med på att ringa och kolla.
5 min senare ringer han upp och berättar att volvo går med på 50/50 betalning av spjället pga att bilen har vart fullservad etc. Mitt gamla spjäll skulle nu enligt mekanikern skickas till Italien, iaf tillverkaren (MM) där det skulle analyseras.
Anledningen till detta var att man ville försäkra sig om att man använt sig utav Volvos egna rengöringsmedel för spjällhuset, dessvärre hade jag kört bräkleen :???: . Och finner de spår av detta, så dras antagligen "goodwillen" in och jag får betala hela kalaset själv. Mekanikern var dock medveten om detta så han sprutade i lite volvorengöring i mitt innan han skickade iväg det, så man får hoppas på det bästa.

Men de har inte hört av sig än, peppar peppar... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan sova lugnt. jag kan garantera dig att dom inte gör en kemisk annalys på ditt spjäll...
Kan i sammanfattningen tillägga att ny ETA på spjället är ..."tidigast v.50"... va f..n sysslar man med? :twisted: finns tydligen två serier på spjället, 344 och 34(x) Tillgången på det senare är numera god medan på "mitt" (344) har man stora problem. Helt sanslöst!!
Användarvisningsbild
av CarMan
kalle173 skrev:Kan i sammanfattningen tillägga att ny ETA på spjället är ..."tidigast v.50"... va f..n sysslar man med? :twisted: finns tydligen två serier på spjället, 344 och 34(x) Tillgången på det senare är numera god medan på "mitt" (344) har man stora problem. Helt sanslöst!!

ETA är ett helt annat system som inte denna tråden handlar om. (vad har du för fel på din ETA???)
På sugmotorerna sitter ju spjället som bekant inte under insuget utan t.h. och min fråga är: hur syns det om det är bytt? Det sitter ju ingen etikett på spjället.

/M
av Fred
halmstaden skrev:På sugmotorerna sitter ju spjället som bekant inte under insuget utan t.h. och min fråga är: hur syns det om det är bytt? Det sitter ju ingen etikett på spjället.

/M
Jodå, det ska sitta en etikett på den. Dock är den klurigt nog placerad på undersidan så en spegel är användbar. Vit etikett=gamla modellen, gul etikett=nya!

Mvh
/Fred
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?