Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#652123
Nu har jag fått ventilen. Försöker lista ut. När ska den öppna resp stänga?
Värmde den till ca 50gr och kylde till -5.
Inget händer :(
Jag trodde den skulle vara nästan helt strypt vid temp +20 och över. Och öppen vid minus grader?

Bild
av xxargs
#652186
Det är tyvärr ingen termostatventil ala kylare som kan testas med att doppa i varmvatten.

Och jag är lite tveksam till om det går att testa i atmosfärstryck på bra sätt då det är en tryckbalans mellan lilla skvätten R134a som finns i 'hattens' ovansida och trycket och temperaturen precis efter munstycket på ingången in mot evaporatorn (det är ett membran som av tryckskillnaden mellan sidorna i membranet i 'hatten' som flyttar lite på en nål och öppnar och stänger ventilen) samt temperaturen i det stora hålet på sugsidan då ventilen är justerad så att den öppnar sig när denna är ca 3-5 grader varmare än temperaturen precis efter munstycket där köldmediet expanderar (det finns en skruv på expansionsventilen som belastar en fjäder som man _inte_ skall öppna om man inte vet vad man gör, som bestämmer hur mycket överhettning på suggasen som tillåts).

jag gissar på att den nya ventilen är i maximalt öppet läge när du tar ut den ur förpackningen då trycket är 'lågt' på ventilsidan (använder trycket för att bedömma temperaturen i kylkretsen) och utloppsidan mot sugledningen anses då varm och därmed öppna max.

den trasiga så kan gasen i 'hatten' ha läckt ut och då tycker ventilen att den skall hållas stängd efter som utloppet är 'svinkallt' (låg tryck) eller så har nålen fastnat i endera öppen eller stängd läge - vilket i sin tur kan bero på slitaget som att det har varit bubblor i kondensatet så att det vibrerat och nött så att det fastna på någon grad/kant alternativt kommit skräp och spånor.

Äldre expansionsventiler som inte är ihopbyggda som block-expansionsventilerna som oftast används idag så var det från 'hatten' en mer eller mindre lång kapillärledning med en blåsa/bulb i ändan som sattes fast med god termisk kontakt på den tjocka röret (sugledningen) ut från evaporatorn.

med andra ord är det mycket som måste stämma innan det händer något.


---

Expansionsventilens roll förutom att att vara en strypning är att trottla fram rätt mängd flytande köldmedie så att det är flytande köldmedie som kokar hela rörlängden i evaporatorn men slutar precis och kokar torrt i utloppet mot tjocka sugröret ut vilket säkrades med att sugröret måste vara några enstaka grader varmare än koktemperaturen då om den hade samma temperatur som precis efter expansionsventilen så kunde man anta att den hade flytande köldmedie och då stängde till ventilen och när röret igen blev någon grad varmare så början den släppa på köldmedie igen och det reglerar hela tiden fram och tillbaka.

På så sätt så kan man har stora lastvariationer från långsam fläkt till full pådrag utan att man riskerar att flytande köldmedel kommer ut i sugslangen och sugs in i kompressorn, vilket skulle vara obra.

Orifice-systemet är annorlunda - där har man en fast strypning med ganska konstant kapacitet (nåja, det är inte mycket fart kvar genom den om kondensorn kyls av 8 grader varm luft som i lördags när kylfläkten drog igång... man skall inte ens försöka snabbkolla en kompis AC med orifice när det är 6-8 grader utomhus och regnar horisonellt...) som inte anpassar sig efter hur mycket man dragit på fläkten utan köldmediet som inte kokat upp i evaporatorn, bubblar och rinner ut och samlas upp i receivern (den stora plåtburken/tarmpaketet i motorrummet) och av varmluften från motorn så kokar man upp den kvarvarande flytande köldmediet i burken/tarmpaketet innan gasen når kompressorns sugsida.

Till detta har man en lågtrycksbrytare som stänger av kompressorn baserat på tryck om det ändå skulle bli för kallt och risk för frysning i evaporatorn.


Skillnaden mellan en system med TXV (termisk expansionsventil) och en orifice-system är att kompressorn är igång stort sett hela tiden på en orifice-system då den köldmedie som inte kokas upp i evaporatorn, istället kokas upp i motorummets varmluft vilket gör den typen av AC är energi-ineffektiv när kylbehovet är lågt och har lite för lite kapacitet när man verkligen vill ha max kyla i och med att strypningen är fixerad i kapacitet.

Troligen också en förklaring till att orifice-system försvinner allt mer i moderna bilar då det nu är fokus på COP, extra koldioxidutsläpp pga AC-användning, minimal laddningsmängd etc. och då kan man inte ha en AC som är dimensionerad för ganska stor kylkapacitet och mycket grova rör och behållare som kräver mer köldmedie och som arbetar ineffektivt vid låg kylbehov större delen av drifttiden.
av kamilenski
#652205
Hmmmm.
Det verkar att den här tråden blir "sverige ledande" med tanke på alla proffs kunskaper.

Tack i.a.f.

Snart test. På måndag (hoppas jag) fyllning. Av "proffs" /automat.
av kamilenski
#652377
Ett stor tack till xxargs för alla lektioner. Verkligen nyttigt! Och AutoCool för hjälp i tråden och / han vet ;)

Mabuse och alla som hjälpte till. TACK!
av Bewsfroe
#653257
När vi har den samlade AC kompetensen här så passar jag på att ställa en fråga.

Vilken temperatur skall luften hålla ur utblåsen på en bil med ett väl fungerande ac system?
av kamilenski
#653278
Utan att vara proffs, lyckades jag hitta visa uppgifter.

Fungerande system ska leverera högst 2 grader vid kyla och 50 vid värme.
Lägre temperatur skulle stoppa luftombytte. Evaporator skulle bli täppt av all is.

Obelastat system ligger på ca 4-6 Bars tryck. Oberoende på hur mycket media finns i systemet. Även mycket liten mängd flytande gas skapar det trycket.

Belastat till max och fungerande 1.5 bar -2.5 (LP) samt 12-18 bar (HP).
Vid täppt system blir trycket lägre ca 0.5 (LP) resp högre över 20 bar (HP).

Vid hängt "öppet" expantionsionsventil bör trycket vara "nästan samma" på båda sidor (det skall dock skilja lite) /// hoppas där har jag fel :( ///
medan vid stängt "större skillnad".

Vid raserat kompressorn bör den inte snurra, eller leverera inget. Samma tryck på båda sidor då packningarna gått sönder. ;(

Om kompressorn inte startar, kan tryckgivaren vara trasig.

Det var all jag lärt mig :(

Jag hoppas jag har fel ang exp.v. Idag skall mekaniker testa mitt system efter exp.v. bytet.
av kamilenski
#653352
Har gått åt pippan :(

Felet kvar. Det blir bara att plocka av kompressorn.
Någon som vet var man hittar sprängskiss?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#653383
Funkar kylfläkten till motorn? Går inte den startar inte kompressorn enligt AC-killen som jag var hos idag.
av kamilenski
#653399
dieselmagnus skrev:Funkar kylfläkten till motorn? Går inte den startar inte kompressorn enligt AC-killen som jag var hos idag.
Man ser på magnettkopplingen att den drar och greppar i kompressorn! Sen snurear den i ca 3 sek utan att påverka trycket. Givarna på hög och låg trycksidan rör sig inte ett smack. Som att det skulle vara bruten axel till kompressorn. Därför letar jag efter en sprängskiss. För att se hur den är konstruerad.
Den pumpar helt enkelt inte under tiden den kopplas in.
Utan kylmedia drar inte ens magnettkopplingen. Vi fyllde på idag, testade och tömde igen.
av AutoCool
#653513
:-~
Senast redigerad av 1 AutoCool, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]