Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ufriman
Det var en utav de bästa filmer jag sätt som utbildning på arbetstid..
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:Men CarMan, vad har detta med fusket att göra?
Inte kan man väl säga att det är ok med att strunta i att göra vissa saker och ändå ta betalt därför att vi har så stora utgifter...

Att det kostar dyrt med reparationer det vet vi alla men vi vill väl ha ett ordentligt utfört jobb för våra pengar, eller?

Det är väl fusket (bedrägeriet) som man främst vill ha stopp på!
Det är väl ingen som kan försvara det, det är för många historier för att det ska vara en skröna och inte är det så länge sedan man diskuterade en kvalitétsstämpel i Sverige för de verkstäder som sköter sig.
Så utbrett ansåg man att fusket var och inte tror jag att det är mycket bättre nu tyvärr, så de flesta berättelser är nog sanna är jag rädd!??

Men frågan är varför det är så i bilbranschen, fiffel med trippmätaren och fusk i verkstäderna o.s.v. :shock:
Missade ceteringen.
jag tyckr alltså inte det är ok att missa nått.

svarade bara på varför man måste ta betalt för det man gör.

desutom så har kunderna i dag andra krav, dom ska ha lånebiler o sånt, deta kostar ju också & måste betalas på någe vis!

vist är det investeringar jag räkna upp, men många saker måste bytas med jämna mellanrumo andra daker har ett dyrt undrhåll. det är inte svårt att räkna till några miljoner när man går in i en verksta
av zenobia
Svensk distributör... LÄNK

Här finns filmen LÄNK

Andra filmer finns här... LÄNK
av zenobia
Körde in bilen på Bilprovningen idag för att kontrollera servicen i måndags. Han fick köra bromsprovet två gånger för att få parkeringsbromsen godkänd.

Så nu till min fråga: Någon som vet vad punkten "Parkeringsbroms Kontroll / justering" innebär när man lämnar in bilen på service?

Parkeringsbromsen blev som sagt precis godkänd enligt Bilprovningens regler. Bromsverkan var svag samt väldigt ojämn mellan hjulen. Dock har Bilprovningen inget krav på jämn bromsverkan på parkeringsbromsen, så det var inget bekymmer.

1. Borde verkstaden ha påpekat att parkeringsbromsen var dålig?

2. Vad skulle dom eventuell ha justerat? Bromsverkan och/eller ojämnheter mellan bromsverkan på bakhjulen?

3. Vad innebär servicegarantin på parkeringsbromsen?
av Frigge
zenobia skrev:Körde in bilen på Bilprovningen idag för att kontrollera servicen i måndags. Han fick köra bromsprovet två gånger för att få parkeringsbromsen godkänd.

Så nu till min fråga: Någon som vet vad punkten "Parkeringsbroms Kontroll / justering" innebär när man lämnar in bilen på service?

Parkeringsbromsen blev som sagt precis godkänd enligt Bilprovningens regler. Bromsverkan var svag samt väldigt ojämn mellan hjulen. Dock har Bilprovningen inget krav på jämn bromsverkan på parkeringsbromsen, så det var inget bekymmer.

1. Borde verkstaden ha påpekat att parkeringsbromsen var dålig?

2. Vad skulle dom eventuell ha justerat? Bromsverkan och/eller ojämnheter mellan bromsverkan på bakhjulen?

3. Vad innebär servicegarantin på parkeringsbromsen?
Kontroll o Justering är just vad det låter som !
Det ingår INTE att ta bort bromsok o skivor för att kolla på backarna, tror inte heller någon önskar att det vore så då det gnälls så förbannat på priserna redan.
Har svårt att se ditt nuvarande problem då du inte fick någon anm på detta.
Inget krav på handbromsen ??
Du får ha MAX 50% skillnad mellan hö o vä sid, är inte det ett krav så vet ja inte vad :roll: .

Tycker det är lite väl mycket gnäll i denna tråd just nu ärligt talat.
Är man inte nöjd med servicen på en Verkstad så byt helt enkelt, valet är ju endast ditt eget ! Det är ju ett val man själv gör var man lämnar bilen :roll: .
Jämföra en Taxiförsäkring med en Verkstadsförsäkring alt omkostnader dessa emellan :lol: LÖJLIGT !
Det är ju som att jämföra Silja lines försäkring mot en Lastbil.

/Fredrik
av zenobia
Ingen tvingar dig att läsa tråden.
Användarvisningsbild
av CarMan
ufriman skrev:Ang Spolarvätskan som saknades, kommenterades i början av detta inlägg , Jag frågade (vår bilansvarig) hur det har gått med våra avdelningsbilar och detta. Då sa han att det brukar ligga en 2,5 liters dunke i bagagen efter servicen. Okay vi som jobbar på Volvo servar våra bilar på Volvo Bil (endast för Volvo anst o tjänstebilar inom volvo) men där har jag aldrig hört att det har slarvats med servicen, och då har jag jobbat i företaget i 20 år.

Oftast när det har varit något fel på en reparation/ej utfört till belåtenhet så handlar det om missförstånd eller svårtolkade förklaringar av oss ägare att reparera.

En Verkstadsmekaniker/tekniker skall ju också vara psykolog, läkare, tankeläsare, spåman, ekonom, datatekniker, ordningsman, städerska, och tillråga på allt så skall han ha socialkompitens och vara trevlig.
HUR FÅR VI SÅDANA TEKNIKER????
Kanske du CARMAN vet...
ialla fall en som kan ta ett steg tillbaka o se på saker från flera vinklar.
det jag ofta frsöker säga här är att men kanske ska försöka se på saker från den adras vinkel, deta gäller alla sitruationer i livet :lol:

O vist får man vara både det ena o andra. det är ju praktiskt taget mitt fel som mekaniger att kundens bil är trasig 8ialla fal om kunden själv får säga det)
men det är ju inte jag som har konstruerat eller byggt bilen 6 framförallt inte jag som kör o vårdar den till vardags. kunden betalar ju mig för att gåigenom bilen o se till att åtgärda saker innan dom pajar, så kunden inte blir stående eller nått liknande.

men detta hör ju inte heller till ämnet, det är ingen här eller nån annan stans som tycker att det är OK at missa nått.
Användarvisningsbild
av CarMan
en del av er här är ganska på när det gäller att dömma nån (ni gör skut först 6 fråga sen stilen)
det tycker jag inte är ok att göra så, först ska man ta reda på vad som hänt eller vad som gäller, sen kan man ta ställning.

det vi i detta läget vet är att draget inte blivit smort.
om det är fusk eller en miss vet vi inte så det är onödigt att säga att det äe fusk.
varför skulle mekanikern hoppat över detta med flit?

när det gäller spolvätskan vet vi ju inte heller om mekanikern kanske fått i nått eller ej, det lät lite osäkeert där. han kan ju ha hält i spolvätska, en ej fått i vatten ?
av dr mugg
Har själv varit med om service där spolarvätska fyllts på i en redan full behållare, smörjning missats och ingen stämpel i boken.

Vilka fasta eller rörliga kostnader verkstaden har är inte mitt problem - jag har ju redan accepterat prisläget när jag lämnat in bilen. Och är prisläget högt så förväntar jag mig en service i nivå med prislappen.

Det handlar om förtroende. Det handlar om att inte behöva plocka fram servicebeskrivningen från en viss hemsida och dubbelkolla vad som är gjort.
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Har själv varit med om service där spolarvätska fyllts på i en redan full behållare, smörjning missats och ingen stämpel i boken.

Vilka fasta eller rörliga kostnader verkstaden har är inte mitt problem - jag har ju redan accepterat prisläget när jag lämnat in bilen. Och är prisläget högt så förväntar jag mig en service i nivå med prislappen.

Det handlar om förtroende. Det handlar om att inte behöva plocka fram servicebeskrivningen från en viss hemsida och dubbelkolla vad som är gjort.
om du läser inläggen igen så ser du att det aldrig har handlat om att priset ska jämföras mot de misar som görs.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 54
Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]