Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

det förstår du väl stone vad svaret blir från volvo!
annars kanske 3 olika skalldimensioner vore en väg att gå? tar längre tid i mörkret kanske inte har hylsor med i uppsättningen heller, är ju ett sätt komma ifrån skiten från volvo? kan nämna att jag fixat 3 lås på 2 bilar i bekantskapskretsen med dornmetoden.en av dem köpte vanliga den andre skulle skaffa 15" till våren vilken bor i tätorten.
isak
Jo de jag hade på min V70N -00 var av sorten utan lös kona.
Denna modell tycker CarMan är sämre än den nyare med lös kona.

Jo jag instämmer då den första har en tendens till at sätta sig fast och därför har låsbultarna numera en lös kona.
Alltså en kass konstruktion som ger effekten av att de kan fasta och gå av när man försöker lossa dem.

Nu är jag inte den som ger mig på mina hjulbultar med slägga före jag lossar dem för att lösa problemet med att de sätter sig.

Resultat att jag drog sönder en och en gick av.

Dålig kvalitet eller dålig konstruktion.
Spelar ingen roll vilket utan en dålig produkt för mig som kund.

Ytterligare kass då jag givetvis besökte min märkesverkstad med trasiga bultar och de inte kunde göra något åt problemet.
Dillade om att slipa ur bulten och lossa med en fyrkanttapp.

Åkte till däcksverkstaden jag brukar handla däck av och de fixade eländet direkt.

Nu har jag ny V70 II 2010 och med fullständig garanti och serviceavtal och händer samma skit igen finns det några som får lösa skiten åt mig.
Sitter låsbultar på den med men nu med lösa konor.

mvh Roland
Vist är dom som fans 00 inte så bra då dom har tendens at fasna hårdare. men att bömma ut alla, bara för att man för 10 år sedan hade en sämre konstruktion.

Men jag vill fortfarande betona att det är handhavande fel, även när man drar sönder dessa!!! Man kan ju inte öka momentet hur mycke som helst! till sist går självklart nått sönder!
Det är bara brist på kunskap, saker som fasnar på kona, ska "väckas" med ett slag först, så spänningen släpper.
Fred skrev:mr850gle,

Jag tycker inte att ditt resonemang håller...vi tar ett (något överdrivet) exempel för att förklara hur jag ser på saken:

Vi säger att du lägger ett nytt golv hemma i hallen. Efter ett tag spricker det sönder fullständigt och du går tillbaka till handlaren där du köpte golvet för att reklamera. Då får du höra att golvet inte tål att någon går med hårda skor på det. Dessutom måste temperaturen vara exakt 19,67 C° och den relativa luftfuktigheten 67,32 % när golvet läggs. Sedan måste golvet få vila i 3 1/2 dag för att sedan svabbas av med en vattenlösning bestående av 12% grönsåpa. Efter det kan golvet beträdas, dock inte med hårda skor. Inget av detta står i anvisningarna som golvet levererades med och inget sas när du köpte golvet! Handlaren säger att det är inget fel på golvet, det är du som inte hanterat det som man ska. Gör man rätt så håller det.

Är det då fel på golvet eller den som lagt det, och använt det?

Med andra ord, en produkt som säljs till vanliga människor ska tåla normal användning! Om den inte gör det så måste det UTTRYCKLIGEN vara angivet i anvisningarna att specialbehandling krävs! Detta är inte fallet ovan och heller inte när det gäller Volvos låsbultar!
:-O) :-)-) :mrgreen: ?:-/
CarMan skrev:Vist är dom som fans 00 inte så bra då dom har tendens at fasna hårdare. men att bömma ut alla, bara för att man för 10 år sedan hade en sämre konstruktion.

Men jag vill fortfarande betona att det är handhavande fel, även när man drar sönder dessa!!! Man kan ju inte öka momentet hur mycke som helst! till sist går självklart nått sönder!
Det är bara brist på kunskap, saker som fasnar på kona, ska "väckas" med ett slag först, så spänningen släpper.

Jag bömmer inte ut alla utan hävdar att Volvo släppt ut en hel del låsbultar som är skit.
Kompetensmässigt har jag det hyffsat ställt och efterlyser servicemeddelandet från Volvo där man erkänner att man gjort fel och att man ska lösa problemet med att banka på bultarna.

/Roland
Det service meddelandet finns bredvid dom där set står att man ska värma på mutten som låser p-ändan för at få bort en om den inte släpper, & medelandet att man ska banka på trumman, om backarna "rostat" fast...

Det handlar om vanilg mekanisk kunskap om hur saker o ting funkar.
dum liknelse?
sitter det en ömtålig ALUMINIUMFÄLG runt muttern på p ändan?
presentera detta servicmeddelande på forumet!
isak
Liten update på mina låsbultar. Den lokala volvoverkstadens låshylsa var tydligen lite sliten och mekanikerna slet sönder "kodmönstret" även på sin egen låshylsa så två söndriga låshylsor senare kör jag fortfarande omkring på s-däck. Övriga bultar på hjulen satt visserligen lite hårt, men gick att lossa utan större problem.
isak skrev:dum liknelse?
sitter det en ömtålig ALUMINIUMFÄLG runt muttern på p ändan?
presentera detta servicmeddelande på forumet!
isak
Spelar ingen roll om vi pratar om glasrutor eller avgassystem, alla ditaljer ska hantaras på rätt sätt, sen om du själv inte har den rätta mekansika kompetensen, så är väll det ingen annan fel.

jag har som sagt ännu inte dragit sönder nån låshylsa, trots att jag hantrar hundratals / år
Tråkigt Sotam...men du vet ju nu att det inte är något fel på konstruktionen...det är handhavandet som det är fel på så det är bara att bita i det sura äpplet och svetsa loss bultarna. Dessutom har du nu lärt dig att det bara är specialutbildade volvoingenjörer som får/kan montera på och av hjulen, i sina specialutrustade verkstäder, annars är det handhavandefel.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre