Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
CarMan skrev:Men nu får ni väll börja lyssna !!!

till o börja emd så har alldig annan tillverkare en magnet marel funnits. på nyare bilar har man ett annat insprutnings system som arbetar på ett annat sätt, där är bosch tilverkare av gas spjället

sen så har volvo mycket riktig gått ut med instruktioner, sen kom dom med andra instruktioner å yttligare nya några gågner till.
dom som är från 2005 som i artickeln är ju napast de nyaste. i åtgärderna så beskrivs en massa om hur den förlängda garanti funkar m.m. här har dom också ändratsig många gånger.
ett tag fick man byta allt, utan att nån ifrågasatte nått, sen skulle vissa felkoder finnas. o sen var man tvungen att prova med mjukvara o rengöring av diversa saker m.m.

vad mjukvaran gör vet jag inte i ditalj, men jag har fått fram lite info, o det ser ut som realistiska åtgärder.

det som hände långt innan mjukvaran var att man kom med ett modifierat spjäll, detta spjäl har visat sig fungera bra! så varför klagar ni?
Nu tror jag att jag börjar skönja en förklaring till din envetenhet, Carman. Det verkar som om du tar vår kritik personligt! :shock: Om så är fallet så vill jag klargöra, å det bestämdaste, att min kritik är riktad mot Volvo som företag! Det är Volvo som leverantör av bilar med dåliga konstruktioner som jag anser skött spjällproblematiken klandervärt. Jag har ingen aning om hur Volvo kommunicerat med er som är mekaniker, och det bryr jag mig inte om heller, jag som slutkund förväntar mig att leverantören tar fram tydliga direktiv till de som ska reparera deras produkter så att de vet precis vad som ska göras när problemet dyker upp. Det är uppenbart att Volvo inte gjort det i det här fallet och därför är folk förbannade. Att kunder behandlas olika beroende på vilken verkstad de går in på är inte acceptabelt! Att vissa får spjället bytt utan problem när vissa måste tjata, skriva brev och leva rövare för att få igenom ett byte är urdåligt!

Carman, jag är säker på att du är en jätteduktig mekaniker, det har du visat i många andra trådar, men när det gäller spjällhusproblematiken har du en märkligt försvarande inställning som talar emot tusentals människor i världen som brottats med Volvo för att få upprättelse.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tar inte kretiken personligt.
jag försvarar heller inte konstuktionen.

jag bara konstaterar att problemen med gas splällen minskade drastiskt, när mjukvaran & kraven på rengörning av vevhusventilationen kom för 2-3 år sedan, så nu känner jag inte till att nått allmänt problem exixterar (trots det så anser många här att det gör det, o det anser jag att dom flästa inte har tillräckligt på fötterna för att påstå)

jag har inte sett några som helst problem med den nya varianten (den med gul klisterlapp), trots det så anser många av er att problemet kvarstår.

jag tror det mst är löst snack som cirkulerar (media skrev ju rätt mycke om detta för några år seda o dom flästa hade ju nol kol på vad dom skrev om, dom villa ju bara sälja lösblad)
av Fred
Folk, inklusive jag själv, har ju fortfarande problem med sina spjäll! Du påstår att problemet är ur världen men det rullar en massa bilar med det gamla spjället och folk har fortfarande problem med att få de bytta! Nu börjar bilarna dessutom bli så pass gamla att Volvoverkstäderna säger att kunderna ska betala själva vilket är otroligt orättvist. Det är inte åldern på spjällen som avgör när de ger upp, det är hur många mil de rullat. Sen har jag hört att det krävs fullstämplad servicebok och endast en ägare!! Det första kan jag väl acceptera, även om jag inte håller med om det, men att det bara får ha varit en ägare är ju helt otroligt!! Vad spelar det för roll hur många som ägt bilen?!!

Om en kund kommer in med en bil, som har ett spjäll med vit lapp, som rullat över 15000 mil med spjällhussymptom så ska det inte krävas mycket för att få det utbytt utan kostnad. Vad hände med "kunderna skall bemötas i en positiv och generös anda"?!
av frez
För att lägga till föregående talare:

Bilia har numera som policy att kunden och Verkstaden/Volvo delar på kostnaden 50/50. Känns spontant som om man anser att "stormen blåst över" och vill lägga locket på lite grann.

Vad gäller klimatets påverkan på spjället kan jag säga att min egen bil går nästintill perfekt vid kall väderlek då man just startat motorn. I varmt väder är bilen knappt körbar överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag sitter inte o jobbar med garantierna så jag har inte koll på senaste buden. men om det fortfarande är samma som för några år sedan så, spelar ägaren ingen roll. (det var lite fram o tillbaka med miltals begränsning, vet ej vad som gäller nu) sen så var det väll fulservad bil enligt volvos riktlinjer (bara du kan bevisa att det är gjort på rätt sätt så gör det inget om nån annan gjort servicen)

--------------------
sen så är det stor skillnad på att en o annan bil går sönder, mot att alla bilar går sönder. (som du såg tidigare så har jag ju ett Bosch spjäll liggande som jag hittat baland utbytta delar, så en o annan bil komer altid att gå sönder, o är det dyra saker så är det ju inte så roligt)

När ni väljer försäkringsbolag, så kolla vlka regler dom har för elektronik (kan vara värt att tänka på när ni köper begagnade bilar, så det finns miltals begränsnignar på även dessa förskringar)
Det finns ingen biltillverkare som lovar att bilan kommer att hålla hela bilens liv (i sånna fall skulle ju fabriksgarantin varit 30 år)

vi har 3 märken på vårt företak o volvo är dom som är med hästlängde generösast med förlängning av garantier. renault är dom som är sämst, där förlängs inget, du ska vara glar om du ens får garanti under garanti tiden (dom är inte kloka!!!) lägg sedan på vad Renault tar för sina delar...
Nu har jag fått svar från "atech2"! (Verkar vara trevliga personer där!)

"Tjenare!

Det tog lite tid det här…..

Det är fullkomlig rätt att man får ta bort någon form av plast för att komma ordentlig in i enheten för att då kunna plocka isär den och göra rent allt.

Man vi har tagit fram en metod för det!

Sen gör vi något som är aningen unikt!
Volvo konstruerade spjällhuset med 2 TPS (spjäll läges givare) för att få fram en mätpunkt och en sk referens punkt = 2 mätningar på samma tid, vilket ger en mycket exakt positionering av spjället.
Vi har däremot valt att enbart använda en TPS, som har 2 inbyggda givare – vilket ger samma noggrannhet som originalet (och som jag redan tidigare nämnt så är vår TPS kontaktlös.)
I princip är den ena TPS givaren utan funktion – men hjälper till med att hålla spjällhuset torrt och fint.

Jag hoppas denna information var värd att vänta på!"

//Jon-Evert
av krax
Hej! Jag är nybliven ägare av en V70 Bifuel -02.
.
.
.
Edit: flyttat till egen tråd:

V70 Bifuel - gasen försvinner ibland

vet ej hur man tar bort detta inlägg
Senast redigerad av 2 krax, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]