greeeken skrev:camaro69 skrev:
Själ har ja alltid kollat oljan minst 2 ggr i veckan, på alla bilar jag haft.
Detta är totalt bullshit från volvo säger jag.
OK, om man är bilfanatiker och formligen älskar att hålla på med bilar ELLER tävlar med dem kan jag köpa så täta kontroller.
Men en vanlig vardagsbilist som inte fått indikationer på oljeförbrukning (dvs. tidigare behövt fylla på mellan service tillfällena) skall inte behöva kontrollera oljan mer än någon gång ibland OCH vid varning från det diagnossystem som finns i bilar (ex. oljelampan).
Att en modern bil, 2003 är inte ens 4 år sedan) rasar efter 17000mil anser jag är skitdåligt, speciellt med tanke på att en auktoriserad verkstad har skött service enl. boken (om man nu har det vill säga).
Att man sedan väljer att starta motorn, från verkstäderna och bärgningsbolagen, som dessutom har indikerat allvarlig varning i form av oljelampan gör ju att det inte går att vara 100% säker på NÄR motorn skar. Gjorde den det i direkt anslutning till att oljelampan tändes andra gången, då ni stannade och begärde bärgning? Eller gjorde den det när bärgningsbolaget startade och körde upp bilen på railern? Eller när verkstaden i Sveg startade bilen och körde in den i verkstaden? Kanske när man startade den inne i verkstaden för att stestköra alt. för att köra ut bilen igen?
Bilen startades kanske sedan igen för att köras upp på trailern för transport ner till Eskilstuna och ytterligare en gång för att köras av trailern och självklart igen för att köras in i verkstaden hos Bilia och igen för att köras ut ur verkstaden och igen när den skulle upp på bärgaren igen.
NÄR skar motorn???
Om oljevarningslampan (diagnosen) i bilen fungerar korrekt finns inte en sportslig chans att motorn skär om man direkt stänger av den när varningen kommer. Avsaknad av korrekt oljetryck, vilket blir fallet vid för låg oljenivå eller icke fungerande oljepump (finns kanske fler orsaker, jag är ingen expert), skall med mina begränsade kunskaper inte få en modern motor att skära om man ej belastar motorn (uppförsbacke med full last och släp samt segdrar) under de 15-20 sek. det tar att rulla till säker plats vid sidan av vägen och vrida om startnyckeln så motorn stannar!!!
Jag anser att det inte går att påvisa vems felet med skuren motor är (om uppgifterna i tråden stämmer) således kanske en kontakt med KO kan vara på sin plats som i sin tur kanske kan hjälpa till at driva ärendet vidare med antingen VCC eller mot bärgningsbolagen samt Bilia i veg som allihop startat en motor som inte SKALL startas!
Eller har jag missuppfattat allt?
Mvh!
// Niklas