Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Här är en av förklaringarna till varför det är dyrt att serva en Volvo på tex. Bilia:

1. Lackeringen av min huv är så slarvig att det runnit en stor droppe som torkat i huvkanten.
2. Huven är uruselt injusterad och sitter snett.
3. Skräp i lacken vid lack av bakluckan.
4. Repor på taklisterna eftersom de inte klarat av att ta bort dem utan att skada dem.
5. Repor på lacken bredvid listerna (Överdel av dörrar samt ovan bakre sidoruta).
6. Påbackningsrepor på stötfångaren bak eftersom de inte kan köra bil.

Nu ska de ta in bilen och fixa till det och jag ska få fri lånebil/hyrbil undertiden. Detta innebär att det måste finnas täckning för sådant här slarv i deras priser.
Användarvisningsbild
av DJ
Daddan skrev:Här är en av förklaringarna till varför det är dyrt att serva en Volvo på tex. Bilia:

1. Lackeringen av min huv är så slarvig att det runnit en stor droppe som torkat i huvkanten.
4. Repor på taklisterna eftersom de inte klarat av att ta bort dem utan att skada dem.
5. Repor på lacken bredvid listerna (Överdel av dörrar samt ovan bakre sidoruta).

Nu ska de ta in bilen och fixa till det och jag ska få fri lånebil/hyrbil undertiden. Detta innebär att det måste finnas täckning för sådant här slarv i deras priser.
Ojoj, det var värst.

min har de bara lyckats repa framdörrarna på, genom att hissa bilen när dörrarna stod uppställda mot billyftens pelare.... (S)
(Rejmes, Linköping)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Daddan skrev:Här är en av förklaringarna till varför det är dyrt att serva en Volvo på tex. Bilia:

Tråkigt att det ska behöva vara så här på en märkesverkstad.

Finns det något sätt som Bilia kan minimera sådant här slarv & eliminera ett stundtals (beroende på vilken verkstad/annläggning vi talar om) nonchalant bemötande mot kund?

Skulle inte Bilia kunna inför ett provisions/bonus system (eller något liknande) för sina servicetekniker som träder ikraft då de får en "repeat customer".... Detta ska skiljas mot företagskunderna som ska ha sin egen "avdelning". Låt verkstadschefen få del i provisionen (+ eller - beroende på hur hans personal presterar), på detta sätt ligger det i hans intresse att behålla & premiera personal som gör ett bra jobb samtidigt som han kan göra sig av med de som av alla fel anledningar går till jobbet varje dag.

Min erfarenhet är att det finns ingen bättre morot än just pengar (eller hot om mindre flis i lönekuvertet) för att få människor att prestera.

Detta må tyckas som ett hårt system.....men, något behöver göras om Bilia (& alla andra märkesverkstäder med för den delen) vill behålla kunderna efter det att garantikraven gått ut.
Användarvisningsbild
av greeeken
V70BiFuel03 skrev:

Tråkigt att det ska behöva vara så här på en märkesverkstad.

Finns det något sätt som Bilia kan minimera sådant här slarv & eliminera ett stundtals (beroende på vilken verkstad/annläggning vi talar om) nonchalant bemötande mot kund?

Skulle inte Bilia kunna inför ett provisions/bonus system (eller något liknande) för sina servicetekniker som träder ikraft då de får en "repeat customer".... Detta ska skiljas mot företagskunderna som ska ha sin egen "avdelning". Låt verkstadschefen få del i provisionen (+ eller - beroende på hur hans personal presterar), på detta sätt ligger det i hans intresse att behålla & premiera personal som gör ett bra jobb samtidigt som han kan göra sig av med de som av alla fel anledningar går till jobbet varje dag.

Min erfarenhet är att det finns ingen bättre morot än just pengar (eller hot om mindre flis i lönekuvertet) för att få människor att prestera.

Detta må tyckas som ett hårt system.....men, något behöver göras om Bilia (& alla andra märkesverkstäder med för den delen) vill behålla kunderna efter det att garantikraven gått ut.

Både ja och nej.
Om servicekillarna har mkt att göra ,hårt tryck ,måst ehinna med mkt så blir de utarbetade och självklart så börjar det slarvas.
Allt ska gå fort nu för tiden.
Har dom för mkt att göra så skiter dom säkert i mer pengar.
Är stämingen dålig pga för mkt jobb så börjar det slarvas ganska mkt.
Alla vill vi ha bilar som servas rätt o inte blir man glad när man tvingas till märkesverkstäder som slarvar hela tiden.
av Daddan
Jag hade i alla fall chefen för anläggningen och chefen för plåt/lack att titta på allt så vi får hoppas att det ger någon sorts respons. En kommentar var "Denna bil borde aldrig gått ut till kunden".

Dessutom var det jag som upptäckte att bilen efter 1,5 vecka inte påbörjats trots bokad tid. Det tog mig 5 minuter att komma fram till att startbeslut fanns från Volvia och att det blivit någon miss från Bilia/Volvia. Det kunde inte Bilia lösa/komma fram till själva trots låg arbetsbelastning.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
[/quote]

Greeken skrev:

"Både ja och nej.
Om servicekillarna har mkt att göra ,hårt tryck ,måst ehinna med mkt så blir de utarbetade och självklart så börjar det slarvas.
Alla vill vi ha bilar som servas rätt o inte blir man glad när man tvingas till märkesverkstäder som slarvar hela tiden."[/quote]

Vad jag skrev var ju bara ett spontant förslag, någon som har något annat som de tror skulle vara effektivt?
Användarvisningsbild
av greeeken
V70BiFuel03 skrev:
Greeken skrev:

"Både ja och nej.
Alla vill vi ha bilar som servas rätt o inte blir man glad när man tvingas till märkesverkstäder som slarvar hela tiden."[/quote]

Vad jag skrev var ju bara ett spontant förslag, någon som har något annat som de tror skulle vara effektivt?
[/quote]

Ta det lugnt ja säger inte att det du skrev är skit. Det var ett br aförslag.
Jobbar själv inom service o vet själv att har man föööör mkt att göra så börjar man slarva.
De synd att vi ska drabbas bara för att andra inte kan planera bra i sin verksamhet
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
He he, nä nä Greeken. Du missförstog mig, jag tog inte alls illa upp & förstår ditt resonemang (skulle nog ha formulerat mig bättre).

Ha det gott! :)
Användarvisningsbild
av greeeken
V70BiFuel03 skrev:He he, nä nä Greeken. Du missförstog mig, jag tog inte alls illa upp & förstår ditt resonemang (skulle nog ha formulerat mig bättre).

Ha det gott! :)
Hehehe heey no fara skedd, de lugnt
Användarvisningsbild
av MartinS
Daddan skrev:Jag hade i alla fall chefen för anläggningen och chefen för plåt/lack att titta på allt så vi får hoppas att det ger någon sorts respons.
Är det fortfarande Hans Fors, om det är haga norra som avses? Isåfall blir jag mycket förvånad om något går rätt till där....

/Martin <-- Hemska erfarenheter från plåt&lack på Haga norra...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]