Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

japp, så ser dom ut
??:-/ Det er ikke låsbåltene det er noe feil med ,det er oss mennesker som ikke skjønner hvor hardt ,løst man setter de på!! :mrgreen: Det er en kjennsgjerning at disse blir strammet altfor hardt!! :-)-) Har aldrig vært borti problem med dette!! :D
mr850gle,

Jag tycker inte att ditt resonemang håller...vi tar ett (något överdrivet) exempel för att förklara hur jag ser på saken:

Vi säger att du lägger ett nytt golv hemma i hallen. Efter ett tag spricker det sönder fullständigt och du går tillbaka till handlaren där du köpte golvet för att reklamera. Då får du höra att golvet inte tål att någon går med hårda skor på det. Dessutom måste temperaturen vara exakt 19,67 C° och den relativa luftfuktigheten 67,32 % när golvet läggs. Sedan måste golvet få vila i 3 1/2 dag för att sedan svabbas av med en vattenlösning bestående av 12% grönsåpa. Efter det kan golvet beträdas, dock inte med hårda skor. Inget av detta står i anvisningarna som golvet levererades med och inget sas när du köpte golvet! Handlaren säger att det är inget fel på golvet, det är du som inte hanterat det som man ska. Gör man rätt så håller det.

Är det då fel på golvet eller den som lagt det, och använt det?

Med andra ord, en produkt som säljs till vanliga människor ska tåla normal användning! Om den inte gör det så måste det UTTRYCKLIGEN vara angivet i anvisningarna att specialbehandling krävs! Detta är inte fallet ovan och heller inte när det gäller Volvos låsbultar!
Fred skrev:mr850gle,

Med andra ord, en produkt som säljs till vanliga människor ska tåla normal användning! Om den inte gör det så måste det UTTRYCKLIGEN vara angivet i anvisningarna att specialbehandling krävs! Detta är inte fallet ovan och heller inte när det gäller Volvos låsbultar!
ska vi börja bli som i USA nu att ALLT måste skrivas, klart som 18 att man måste dra fast dom med måtta samt hålla fälgkors eller vad man drar med rakt mot bulten ,finns inget som håller annars , drar du tändstiften snett också?+
Först och främst, tändstift är väl inte jämförbara med bultarna till hjulen?! Med det resonemanget kan man ju säga att eftersom skruvar i armbandsur är väldigt känsliga så måste man vara väldigt försiktig när man drar fast alla typer av skruvar. Äpplen och päron, min vän...äpplen och päron...

För det andra, om du läste min tråd som jag länkade till tidigare så fick du också reda på att jag drog fast mina bultar "med måtta" (momentnyckel till 110Nm) och höll allting rakt. Ändå fastnade bultarna så inte ens Bilia-meken fick loss dem! Detta var med en helt ny låshylsa som jag endast försiktigt försökt lossa bultarna med med en klen mutterdragare. Bultarna fastnade i fälgarna så hårt att låshylsan gick sönder trots att jag dragit fast dem med lägre moment än vad som rekommenderas! Till slut blev han tvungen att svetsa på en hylsa och då krävdes det ändå extremt stor kraft att få loss dem! Meken vittnade själv om att det var väldigt ofta som de fick ta till svetsen och visade mig säsongens skörd av avsvetsade bultar, det var väl 5-6 stycken!

Därför, mina vänner, anser jag att Volvos låsbultar är felkonstruerade efter som de inte tål normal användning! Detta vittnar alltså volvomekar, däcksproffs och väldigt många användare om! Som sagt: "If it looks like a duck, if it sounds lika a duck, if it walks like a duck...it probably IS a duck!" "Ockams rakkniv" kan också appliceras på detta resonemang... googla om ni inte vet vad det är!

Mvh
/Fred
Fred skrev:Först och främst, tändstift är väl inte jämförbara med bultarna till hjulen?! Med det resonemanget kan man ju säga att eftersom skruvar i armbandsur är väldigt känsliga så måste man vara väldigt försiktig när man drar fast alla typer av skruvar. Äpplen och päron, min vän...äpplen och päron...

För det andra, om du läste min tråd som jag länkade till tidigare så fick du också reda på att jag drog fast mina bultar "med måtta" (momentnyckel till 110Nm) och höll allting rakt. Ändå fastnade bultarna så inte ens Bilia-meken fick loss dem! Detta var med en helt ny låshylsa som jag endast försiktigt försökt lossa bultarna med med en klen mutterdragare. Bultarna fastnade i fälgarna så hårt att låshylsan gick sönder trots att jag dragit fast dem med lägre moment än vad som rekommenderas! Till slut blev han tvungen att svetsa på en hylsa och då krävdes det ändå extremt stor kraft att få loss dem! Meken vittnade själv om att det var väldigt ofta som de fick ta till svetsen och visade mig säsongens skörd av avsvetsade bultar, det var väl 5-6 stycken!

Därför, mina vänner, anser jag att Volvos låsbultar är felkonstruerade efter som de inte tål normal användning! Detta vittnar alltså volvomekar, däcksproffs och väldigt många användare om! Som sagt: "If it looks like a duck, if it sounds lika a duck, if it walks like a duck...it probably IS a duck!" "Ockams rakkniv" kan också appliceras på detta resonemang... googla om ni inte vet vad det är!

Mvh
/Fred

Nu orkar jag inte läsa hela trpden igen, men DU Fred, du hade väll den där gamla sorten som fans runt 00, den som inte täcker upp hela bulthålet.
Den hade inte lös kona & då blir friktionen mycket hög, den var inte riktigt bra, men även dom lossar om man der dom en regäl smäll, innan man drar loss dom.
gooose skrev:Om du bara har låsbara hjulbultar För att bolaget "kräver" detta.
Om du skulle råka ut för stöld av hjulen så satt väl självklart dom monterade :wink:
De e väl inte så att Tjuven råkade ta med sig alla dina "snygga" kromade bultar Och kolla han tog även med sig dom låsbara hjulbultarna så synd hur skall Du nu bevisa att du hade låsbara hjulbultar :D
Självklart satt dom på det kräver ju försäkrings bolagen.
Vad sedan du hade på är helt ointressant vem skall/kan kolla detta
Endast ditt samvete och det är rymligt eller Du "Sparar" 5000:-
//Goose
Ett enkelt alternativ kunde vara att köpa biltemas lättforcerade lås för 90 spänn eller så.
Så är man hemma när det gäller försäkringen.
Då behöver man inte ha något rymligt samvete.

Men jag håller med siamthai : Vad är ett bra alternativ till Volvos egna låsbultar?
vad står det i försäkringsvilkeren då? (kan hända att låsbultaran måste ha en viss klasning?) ungefär så som lås till båtar & MC
Volvia skriver "Lättmetallfälgar skall vara försedda med godkända låsbara hjulmuttrar."
se http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=3093

hmm .. lite intressant faktiskt. Ska ta och maila Volvia och be om en lista över godkända låsbara hjulmuttrar.
Kanske dessutom att man får några alternativ till både biltema och Volvos.

Eegentligen borde man höra med de andra stora försäkringsbolagen också.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]