- mån 16 nov 2009, 18:02
Först och främst, tändstift är väl inte jämförbara med bultarna till hjulen?! Med det resonemanget kan man ju säga att eftersom skruvar i armbandsur är väldigt känsliga så måste man vara väldigt försiktig när man drar fast alla typer av skruvar. Äpplen och päron, min vän...äpplen och päron...
För det andra, om du läste min tråd som jag länkade till tidigare så fick du också reda på att jag drog fast mina bultar "med måtta" (momentnyckel till 110Nm) och höll allting rakt. Ändå fastnade bultarna så inte ens Bilia-meken fick loss dem! Detta var med en helt ny låshylsa som jag endast försiktigt försökt lossa bultarna med med en klen mutterdragare. Bultarna fastnade i fälgarna så hårt att låshylsan gick sönder trots att jag dragit fast dem med lägre moment än vad som rekommenderas! Till slut blev han tvungen att svetsa på en hylsa och då krävdes det ändå extremt stor kraft att få loss dem! Meken vittnade själv om att det var väldigt ofta som de fick ta till svetsen och visade mig säsongens skörd av avsvetsade bultar, det var väl 5-6 stycken!
Därför, mina vänner, anser jag att Volvos låsbultar är felkonstruerade efter som de inte tål normal användning! Detta vittnar alltså volvomekar, däcksproffs och väldigt många användare om! Som sagt: "If it looks like a duck, if it sounds lika a duck, if it walks like a duck...it probably IS a duck!" "Ockams rakkniv" kan också appliceras på detta resonemang... googla om ni inte vet vad det är!
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76