Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tracker skrev:
linnar skrev: Tänk om min son kört i 110 på motorvägen, som han gjorde minuterna
innan smällen. Han hade två av sina barn med. Hjulet hade ramlat av.
Vågar inte tänka på följderna!
tycker inte det ser ut som om hjulet skulle kunna lossna helt om ovanstående inträffar.

drivaxeln med mutter håller väl kvar hjulet och även bromsen bör fungera tillfredställande.

men ändå, otäckt att det hänt 2 ggr.
drivaxeln får inte igenom lagret & det är en mycket klen skruv som håller drivaxeln på plats, så den tål inge så mycke .
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Jag hävdar fortfarnade att det är dumt sagt
Skit i torkarbladen då.
Köp volvos ORGINAL gasspjäl.
Detta Underbara fantastiska ORGINALA gasspjäll från volvo som går sönder efter 1-2 år efter byte iallafall.
Vi har som sagt 5 s60 i företaget, jag har 1 själv.
på min är det nog dags för byte av gasspjället.
på alla 5 i företaget har det bytts 2 ggr tack.
Det kan omöjligt vara så att vi fått 5 kassa.
vi har bytt på olika volvo verkstäder o samma skit får man iallafal
Nu finns det ju inte nån "PIRAT" "kopia" eller vad man vill kalla det får att ersätta detta gasspjäll.

Man måste ju använda volvo ORGINAL. så bra kvaliteet woow.
Sen till trådskaparens problem.
Visst detta lager skar sig totalt.
Men volvos ORGINAL är lika skit det. Efter ca 10000 mil så äre dags för byte. Bra kvalitet.
Det är därför jag säger att det är dumt sagt. allt Orginal är INTE BÄST.

Nu hör ju inte detta till tråden, men måste endå svara.
Jag har aldrig bytt gas spjäll på en bil 2 ggr !

därimot har jag dömt ut flera vevhusventiletoner, en symtom av en igensatt vevhusventiletion är att gasspjället blir kraftigt nedsmuttsat.

hur gammla bilar har ni på jobet? ni har 5 bilen med detta spjäll? (2002 fans spjället bara å sugmotorer & 2003 o framåt finns det bara på gasdrivna bilar)
av -94 9000 2,3T cse
CarMan skrev:

Nu hör ju inte detta till tråden, men måste endå svara.
Jag har aldrig bytt gas spjäll på en bil 2 ggr !

därimot har jag dömt ut flera vevhusventiletoner, en symtom av en igensatt vevhusventiletion är att gasspjället blir kraftigt nedsmuttsat.

hur gammla bilar har ni på jobet? ni har 5 bilen med detta spjäll? (2002 fans spjället bara å sugmotorer & 2003 o framåt finns det bara på gasdrivna bilar)
En fundering till dig CarMan:

Jag har bytt spjällhus på min -01 S80. Är de nya spjällhusen som monteras förbättrade på nått sätt rent mekaniskt, eller byter man till nya, men oförbättrade spjällhus och istället laddar in en programvara som tillåter större toleranser? Alltså, är det skillnader på ersättningsspjällen? Kan jag räkna med att det ersatta fungerar bättre och längre?

Mvh
ja det är skilnad på det nya spjäll huset
men du har även en stor förendring på mjukvaran.
& man ska kolla att vevhusventilationen fungerar tillfredställande.
Användarvisningsbild
av ah17
linnar skrev:
Vid fullbroms från 100km/t kan bromeffekten uppgå till över 1000hk. Det är
alltså betydande krafter som ett lager och bromssystem skall klara. Trots
det händer det sågott som aldrig att skador uppstår som på detta sätt.
Går verkligen det bromsande vridmomenten igenom hjullagret?
nja.

om du har full gas på bilen & full broms, så vrids den utsata delen i lagret. men vid bromsning får du inte en vridande kraft. där har du en tryckande kraft, som vila kagret överförs till spindel, länkarm, subframe & ut i karossen.

orginal lagret klarar att du åker med låsta hjul rakt över en 20cm hög & tvär trotoar kant, i mycket hög fart.
dess verre klarar inte övriga hulupphägning detta, så hulet lär sita en halvmeter för långt bak efter en sån behandling, med avsliten länkarm.
men lagret håller !
ah17 skrev:Vill påstå att det bromsande momentet går från skiva ut till fälg utan att blanda in lagret i någon större omfattning.

Sedan är det en annan sak att belastningen på lagret ökar under retardation eftersom tyngdpunkten förskjuts. Dock blir detta inte mer än hela bilens vikt, i värsta fall.

det var upp bromsning av bilens vikt jag syfta på.

undrar om inte ett enkelt motorstopp är det som ger högst påfresting i vridnings synpunkt? vid motorstopp, så vill motorn först vrida åt ena hållet. men bilens rörelseenergi bromsar. sen blir det tvärtom, bilen rörsig men motorn bromsar.

(hag har sett negativt vridmoment på över 400Nm som viserligen uppmättes på svänghjulet på en V40 (där har man utväxlingen i lådan också)
Jag skulle aldrig montera något från FELTEMA om det hade något att göra med framdrivandet eller säkerheten på bilen att göra. Har sett mycket skräp från dem under årens lopp. Därmed inte sagt att de bara har skit, de har mycket bra verktyg men man måste vara uppmärksam på var grejorna ska användas, kanske inte alltid så lätt för hemma-skruvaren att avgöra.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]