Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
motorart skrev:...och fortsätter diskussionen med Bilia-Volvo Cars.
Betyder dessa ord i det sista (förhoppningsvis senaste) inlägget att de inte har för avsikt att diskutera detta mer på forumet? Det vore så synd. Det KAN ju vara ett avtal de har med CRM-avdelningen: att de får hjälp till viss del, men då måste de knipa igen. Inte bara med tidningskontakterna, utan även kontakter i andra media.

Med vänlig hälsning från konspirationsteoretikern
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainded skrev:
jbl skrev:Detta med koksning är longlife konceptets fel. Det är inte fel på oljan utan på tok får lång tid eller miltal på samma filter och motorolja.

Vi kan nog räkna med mera sådana här problem för dom som slaviskt följer service boken.

Detta kan vara anledningen till att deras XC90 har havererat.
Min Passat har nu gått 400mil över serviceintervallet och 900mil sedan servicemedelandet tändes. Tog kontakt för service direkt när lampan tändes och dom har inte haft tid att ta in den ännu, men hävdar att det inte är något problem att jag fortsätter köra så länge jag har koll på oljenivån, detta trots att jag uppmärksammat dem om att jag nog kommer hinna överskrida med över 1000mil innan deras tid. "Ingen fara, det löser vi".

Återstår att se... hade det inte varit tjänstebil på leasingavtal så hade jag inte gått med på det, nu står leasingfirman samtliga kostnader enligt företaget och dom är också med på det hela.

mvh
Anders
Självklart vill verkstaden att man ska köra minst en mil för långt innan de tar in den på verkstaden för då slutar ju all garanti att gälla.

Precis som alla försäkringsbolag vill att du ska använda icke godkännd lås, för då behöver de ju inte betala ut en krona i ersättning
av *pettson*
jbl skrev:Detta med koksning är longlife konceptets fel. Det är inte fel på oljan utan på tok får lång tid eller miltal på samma filter och motorolja.

Vi kan nog räkna med mera sådana här problem för dom som slaviskt följer service boken.

Detta kan vara anledningen till att deras XC90 har havererat.
ja det är ju så att alla sorters körning oavsett bilmodell eller märke passar inte renings systemet på bilen. Så visst handlar det koksning. :idea:
Användarvisningsbild
av camaro69
Larre skrev:
Betyder dessa ord i det sista (förhoppningsvis senaste) inlägget att de inte har för avsikt att diskutera detta mer på forumet? Det vore så synd. Det KAN ju vara ett avtal de har med CRM-avdelningen: att de får hjälp till viss del, men då måste de knipa igen. Inte bara med tidningskontakterna, utan även kontakter i andra media.

Ja, du Larre.

Kan ju ligga något i din konspirationsteori. Men med hänsyn till alla galla som spytts kan man ju svara lite diplomatiskt, att man i så fall, gjort en deal med CRM så glider man ur det hela lite snyggt.

Eller så spyr man vidare.
:*O/

Tredje alternativet kan ju vara bevisat hhf och sånt erkänner man inte i brådrasket. :wink:

Man undrar ju över tystnaden. Men det är ju semestertider :wink:
Användarvisningsbild
av Larre
camaro69 skrev:
Larre skrev:

Ja, du Larre.

Kan ju ligga något i din konspirationsteori. Men med hänsyn till alla galla som spytts kan man ju svara lite diplomatiskt, att man i så fall, gjort en deal med CRM så glider man ur det hela lite snyggt.

Eller så spyr man vidare.
:*O/

Tredje alternativet kan ju vara bevisat hhf och sånt erkänner man inte i brådrasket. :wink:

Man undrar ju över tystnaden. Men det är ju semestertider :wink:
Instämmer med dig. Och det jag skulle tro när jag läser orden "och fortsätter diskussionen med Bilia-Volvo Cars" att de menar att de inte fortsätter diskussionen någon annanstans.

motorart: Givet att det inte är en förlikning med ovan beskrivna konsekvens (läs:tystnad) så vore väl ett underhandsbesked trevligt? Något i stil med "Vi ser att ni är nyfikna, men vi återkommer så fort vi fått veta något mer." Eller något som är adekvat. Det är ju en hel månad sedan vi intresserade (många av oss med likadana spisar, om det nu har med det att göra) fick höra något. Personligen förtjänar jag självklart ingen återkoppling på hur det gick med motorn och er, eftersom jag varken gett några goda råd (vilket många andra här har gett) och dessutom lagt fram konspiratoriska idéer om frånvaron av besked.
Användarvisningsbild
av camaro69
camaro69 skrev:
NCR skrev:En mycket intressant tråd. Jag väntar med spänning på vad Kerstin och Mats har att berätta lite senare!
Vi är fler, som med spänning, väntar på utgången/resultatet i detta delikata ärende.

:D
Vi testar att pumpa upp ett varv till.
av S60AWD2.5T
Får väl besöka modellbilsbutiken här i stan, bilägaren verkar ju ha den........
av linnar
motorart skrev: I min värld så verkar det som om andra verkstäder har bättre olja än Bilia!
Jo, för närvarande använder Bilia Castrol olja medan andra följer Volvos
rekommendation att använda Mobil 1. Så det är sant, Bilia använder en
sämre olja än andra seriösa Volvoverkstäder.
:D :D :D
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.
av linnar
Jag tycker det hela låter mystiskt.
När man stängt av en fungerande motor efter att oljelampan tänts skall den
inte ha skurit.
När man kör hårt och plötsligt går ner och kör lungt KAN oljelampan tändas
en stund utan att något fel har uppstått. Man skall naturligtvis omedelbart stänga
av motorn och kolla oljan mm. Jag har kunnat köra måbga tusen mil utan problem
efter detta.

Jag misstänker att lampan tändes pga av lågt oljetryck som kan bero på
pumpens o-ring. den har sedan lagt sig tillrätta och man kan köra utan problem.
Man borde ha uppsökt verkstad första gången lampan tändes. men man valde
att köra vidare. Det borde inte vara några problem då lampan inte lysrer.
När lampan tändes på semesteresan och man bärgade bilen till en verkstad
tror jag att man på verkstaden provkörde bilen för att kolla vad som är fel.
jag misstänker starkt att det var då den pajade. Dom forstatte kanske att köra
fast oljelampan lyste. Mekanikern var kanske bekant med att varningslampor
kan lysa pga av dålig kontakt i ABS-enehten eller liknande.

Jag tror att den första verkstaden oraskade motorhaveriet!

Kolla mätarställningen, försök komma ihåg vad den stod på när den bärgades
och be någon gå in i bilens dator och se om man kan se vad det var för
mätarställning när den skar. Om det inte går att se kanske man kan se om motorn
var varm eller kall när den skar.

Någon annan som vet mer om datasystemet och felkoder hur man kan se
när den skar?

Här kan finnas ersättning att hämta!

En D5-motor bör kunna gå mellan 30 och 40 tusen mil med mindre reparationer. I och för sig kan det finnas inbyggt materialfel som plötsligt
går sönder. mend et brukar hända innan bilen gått 5000 mil.
Det finns ett talessätt som säger att om bilen gått 3000mil utan problem
kommer den att gå länge. Dvs före 3000mil går bristfälliga delar sönder.
Det stämmer oftast (men inte alltid). Sedan kan man ha otur också.
Otur bryr sig inte om vad bilen heter eller hur mågnga mil den gått.
av linnar
caradioa skrev:Vänta med att blanda in jönsen Robert Collin säger jag bara. En oseriös journalist från en skitblaska är det sista man ska blanda in. Gör det sen i så fall om Volvo inte hjälper er.
Jag håller med om att man skall vänta med att kontakta tidningar.
Men Collin är allt annat än en "jöns". Han tycker inte alltid som jag
men han är rakryggad och står för det han säger och han vågar säga
saker till vem som helst. Han gåremot sin egen tidning när dom skriver
om "nu brinner Volvo igen" osv.
Han går ut och kritiserar kameraskåpen och att dom inte hindrar
olyckor osv.

Nä, Collin är ovanlig då han är en bra motorskribent.
Sedan får han tycka om Franska bilar om han vill det är ju smak och tycke.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]