Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
peppar, peppar, ta i trä, men sedan jag bytte bussningarna till det övre staget i onsdags, så känns det som att det har varit helt tyst och "klonk"-fritt i bilen, även om man fortfarande ju har öronen på spänn och tycker man hör saker. :-)-)

Vi får se hur länge denna lycka håller. :D

/Fredrik
Användarvisningsbild
av hakank
Grattis!

Väntar fortfarande på mina övre bussninger. I mitt fall börjar jag dock misstänka ngt annat. Troligtvis nån bussning under bilen. Det gnäller rätt mycket om min till skillnad mot klonkar. Gör det också iofs. Och konstigt nog bara efter det man åkt ca 3-4km och bara i farter runt 0-45km/h..Men då låter det destå värre..

/Håkan
av Rick
FFrrEEddRRiiKK skrev:peppar, peppar, ta i trä, men sedan jag bytte bussningarna till det övre staget i onsdags, så känns det som att det har varit helt tyst och "klonk"-fritt i bilen, även om man fortfarande ju har öronen på spänn och tycker man hör saker. :-)-)

/Fredrik
ska själv testa att stummontera detta staget och se om de tar bort min "klonkningar"... Men det blir väl vibrationer så plomberna lossnar :-)

Tyvärr så verkar det vara ett "inbyggt" klonk i dessa bilar med manuell låda, hörs när man släpper upp kopplingen... "skönhetsfel"?
av qwerty
Rick skrev:
FFrrEEddRRiiKK skrev:peppar, peppar, ta i trä, men sedan jag bytte bussningarna till det övre staget i onsdags, så känns det som att det har varit helt tyst och "klonk"-fritt i bilen, även om man fortfarande ju har öronen på spänn och tycker man hör saker. :-)-)

/Fredrik
ska själv testa att stummontera detta staget och se om de tar bort min "klonkningar"... Men det blir väl vibrationer så plomberna lossnar :-)

Tyvärr så verkar det vara ett "inbyggt" klonk i dessa bilar med manuell låda, hörs när man släpper upp kopplingen... "skönhetsfel"?
Jag har svarvat stela plastbussninger till mitt tvärstag, inget mer klonk, dock har jag låtit övre motorfästet fortsatt vara gummi, därav har jag inga vibrationer från motorn som fortplantas i karossen. Bilen är alltså tyst nu. Äntligen kan jag tillägga.
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Jaha, så vart man på bilprovningen idag, och besiktningen gick bra, men så efter en stund kom det där karakteristiska klonkande ljudet tillbaka på vägen hem, och över lite ojämnheter. :(

Nästan så att man tror att bilprovningens "ryckande" i bilen väckte det till liv igen, men hursomhelst tillbaka. :???:

Så för min del var det alltså inte bussningarna till det övre motorstaget som var orsaken till mitt problem. :evil:

Sökning fortsätter.. :roll:
Användarvisningsbild
av hakank
Tråkigt att höra. Själv så kan jag inte fixa nått alls med min bil då vi är på semsterort. Skall dock ta tag i det hela när vi kommer hem.
av JSL
Då får man göra första inlägget då.
Jag har en S 60 - 04 med nästan 17 000 på mätaren och problem med "klonk".

Det uppkommer bara vid högersväng och bara en gång per sväng. Ljudet är som att det är ett rör som slår emot något hårt, lite ihåligt så att säga.

Ljudet går inte att forcera fram när bilen står stilla. Vi har varit många som har gungat både upp och ner och sidleds men inget ljud.

Jag fick ett tips av någon att det skulle kunna vara någon av krockgardinerna som släppt men det verkar långsökt. Avgassystemet är också genomgånget utan resultat.

Det är också svårt att veta vart ljudet kommer ifrån. Det känns som att det vandrar framifrån och bak?

Någon som har något tips på vad det kan vara?
av JSL
JSL skrev:Då får man göra första inlägget då.
Jag har en S 60 - 04 med nästan 17 000 på mätaren och problem med "klonk".

Det uppkommer bara vid högersväng och bara en gång per sväng. Ljudet är som att det är ett rör som slår emot något hårt, lite ihåligt så att säga.

Ljudet går inte att forcera fram när bilen står stilla. Vi har varit många som har gungat både upp och ner och sidleds men inget ljud.

Jag fick ett tips av någon att det skulle kunna vara någon av krockgardinerna som släppt men det verkar långsökt. Avgassystemet är också genomgånget utan resultat.

Det är också svårt att veta vart ljudet kommer ifrån. Det känns som att det vandrar framifrån och bak?

Någon som har något tips på vad det kan vara?

Kan tillägga att jag har bytt stabilisatorsstagen utan resultat.
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Jaha, det var ju stabilisatorstaget jag också närmast hade tänkt kunde vara orsaken. :???:

Vad finns det då kvar nu då? ??:-/

Någon har nämnt detta (nedan inringat) område med som potentiell orsakshärd. Några kommentarer?

Bild

Märkligt att detta verkar vara ett till synes märkligt mysterium och drabba olika ägare på olika sätt, och med till synes lösningar som funkar för en del, och inte för andra. ?:-/

:idea: Mitt klonk jag upplevde igen efter förra veckans besök hos bilprovningen verkade bara vara en engångsföreteelse, men det känns ju ändå som något inte är 100% som det skall.
Senast redigerad av 2 FFrrEEddRRiiKK, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Måste säga att *klonket* varit ytterst frånvarande nu, bara dykt upp enstaka gånger, så nog var min, och av er rekommenderade, åtgärd en del av lösningen på problemet, men det verkar ju onekligen som det kan vara fler faktorer som medverkar till att detta upplevs mer eller mindre (och avhängigt av varandra?). ??:-/
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]