Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:är det ingen här som fått en så kallad radar.
det är ett protokol man får fyla i, men i mitt tycke en del knasiga frågor. men sist så får man skriva fritt. Där får man skriva vad som vad bra & vad som var dåligt, samt vad man kunde gjort bättre.
Här ha ni kunde alla möjligheter i värden att på peka vad ni vill förbättra, men det är inte alla som skriver nått, ofta är det bara komentarer om priset & det är inte mycke att göra nått åt om verkstan inte ska gå i konkurs.
Att verkstan skulle gå i konkurs för att man sänkte timpriset är ju rena skämtet, om man tittar på specen för en vanlig service och drar ifrån priset för delarna och sen delar resten med den tid det har tagit så är det billigare att anlita en stjärnadvokat en timme än en volvomek. :shock:
Användarvisningsbild
av ufriman
Kostar inte lokalerna och utrustningen lite o andra sidan har ju advokaterna ganska flådiga kontor så det går nog jämnt ut :lol:
av jbl
Jag har personlig meck hos Volvo Uppsala och det funkar klockrent. Inge trassel med disken.

Så himla skönt att man kan få vara med när han meckar med bilen.

Men skulle han sluta så får jag nog ta en funderare om hur jag gör med dom delar jag själv inte kan göra eller inte orkar med.

Jag har sett allt för myket slarv i mina ögon av en del mekaniker där.

Det behöver inte vara att dom skruvar dåligt utan kör med bilarna på ett sätt på ett vårdslöst sätt. Detta retar gallfeber på mig.
av Teemu
jbl skrev:Jag har personlig meck hos Volvo Uppsala och det funkar klockrent. Inge trassel med disken.

Så himla skönt att man kan få vara med när han meckar med bilen.

Men skulle han sluta så får jag nog ta en funderare om hur jag gör med dom delar jag själv inte kan göra eller inte orkar med.

Jag har sett allt för myket slarv i mina ögon av en del mekaniker där.

Det behöver inte vara att dom skruvar dåligt utan kör med bilarna på ett sätt på ett vårdslöst sätt. Detta retar gallfeber på mig.
Var inte långt ifrån att bli påkörd idag hos den lokala verkstaden. Hade varit och hämtat dragkroken jag hade beställt och när jag skulle åka kom en utav killarna som jobbar där med totalt igensatta rutor runt om.
Användarvisningsbild
av 58
ufriman skrev:Kostar inte lokalerna och utrustningen lite o andra sidan har ju advokaterna ganska flådiga kontor så det går nog jämnt ut :lol:
Jo, det kostar väl lite att vara auktoriserad med alla krav som ställs, men jag som är i taxibranshen har inte på långa vägar den timpengen som verkstan har, och jag har väldigt höga krav från min uppdragsgivare-kommunen.Tex. så måste bilen bytas minst var 4:e år, det måste vara en Biogasbil, däcken måste vara fria från HA-oljor, alla anställda måste fortlöpande gå sjukvårdsutbildningar + ecodriving, mm,mm,mm så jag har säkert procentmässigt sett samma utgifter fast till en sämre timlön och jag får det att snurra runt hyfsat ändå, så visst tusan finns det marginaler att sänka priserna även hos den auktoriserade volvoverkstan :wink:
Användarvisningsbild
av 58
Var inte långt ifrån att bli påkörd idag hos den lokala verkstaden. Hade varit och hämtat dragkroken jag hade beställt och när jag skulle åka kom en utav killarna som jobbar där med totalt igensatta rutor runt om.[/quote]

En jobbarkompis fick sin taxi tvättad i automattvätten med alla rutor nervevade hos den lokala volvoverkstan... :???: Den torkade dock upp efter två dygn i lackugnen... :wink:
Användarvisningsbild
av ufriman
58 skrev: Jo, det kostar väl lite att vara auktoriserad med alla krav som ställs, men jag som är i taxibranshen har inte på långa vägar den timpengen som verkstan har, och jag har väldigt höga krav från min uppdragsgivare-kommunen.Tex. så måste bilen bytas minst var 4:e år, det måste vara en Biogasbil, däcken måste vara fria från HA-oljor, alla anställda måste fortlöpande gå sjukvårdsutbildningar + ecodriving, mm,mm,mm så jag har säkert procentmässigt sett samma utgifter fast till en sämre timlön och jag får det att snurra runt hyfsat ändå, så visst tusan finns det marginaler att sänka priserna även hos den auktoriserade volvoverkstan :wink:
Det är sant det du säger alla som driver företag vill tjäna pengar, men för en del räcker det att gå runt och få det drägligt medan andra har profithunger och suga ut varenda krona. Tyvärr tycker jag att när FORD gick in som ägare så tappade Volvo Car Corp (VCC) lite av sin själ. Det blev en sk "vinst maskin" som genererade stora pengar till sina ägare. Det var bättre om vi behållt Volvo svenskt.
Senast redigerad av 1 ufriman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
det är ett protokol man får fyla i, men i mitt tycke en del knasiga frågor. men sist så får man skriva fritt. Där får man skriva vad som vad bra & vad som var dåligt, samt vad man kunde gjort bättre.
Här ha ni kunde alla möjligheter i värden att på peka vad ni vill förbättra, men det är inte alla som skriver nått, ofta är det bara komentarer om priset & det är inte mycke att göra nått åt om verkstan inte ska gå i konkurs.
Att verkstan skulle gå i konkurs för att man sänkte timpriset är ju rena skämtet, om man tittar på specen för en vanlig service och drar ifrån priset för delarna och sen delar resten med den tid det har tagit så är det billigare att anlita en stjärnadvokat en timme än en volvomek. :shock:
det är många dyra abonemeng & andra utrustningsditaljer, ni kan inte dromma om hur många hundra tusen dom kan ta för olika saker.
desutom så måste ju en det saker gå med vinst för att betala andra saker som inte går med vinst
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
vad koster en saxlyft med körbanor & glidplattor, samt infäld saxlyft för hissning av hela bilen?

vad kostar en fyrgasmätare?
vad kostar en fyrhjulsaparat med den senaste teckniken?
vad kostar en vida lapptop utan program o abonemang?
vad kostar det att bli av med spillolja? vad kostar det att bil av med batterier/ därck/ palst/järn, eller ororterade soppor?
vad kostar abonemanget för varje andvändare av Tactis, TIE, Vida, office m.m.
vad kan verkstadsförsäkringan ligga på? gissar at de ialla fal är dyrare än att försäkra en taxi

eller vad kan det kosta att värma upp verkstan, då dörrarna öppnas stup i ett o släpper ut värmen?
nån som har lite gissningar?
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frilins
Men CarMan, vad har detta med fusket att göra?
Inte kan man väl säga att det är ok med att strunta i att göra vissa saker och ändå ta betalt därför att vi har så stora utgifter...

Att det kostar dyrt med reparationer det vet vi alla men vi vill väl ha ett ordentligt utfört jobb för våra pengar, eller?

Det är väl fusket (bedrägeriet) som man främst vill ha stopp på!
Det är väl ingen som kan försvara det, det är för många historier för att det ska vara en skröna och inte är det så länge sedan man diskuterade en kvalitétsstämpel i Sverige för de verkstäder som sköter sig.
Så utbrett ansåg man att fusket var och inte tror jag att det är mycket bättre nu tyvärr, så de flesta berättelser är nog sanna är jag rädd!??

Men frågan är varför det är så i bilbranschen, fiffel med trippmätaren och fusk i verkstäderna o.s.v. :shock:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 54

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]