Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag tvivlar inte på att en tjuv snabt enkelt kan stjäla dina hjul även om du har hjullås. men om du nu har volvo orginalfälgar, så lär rätt många fler bilar i närheten också ha det, vilken bil tror ni tjuven tar hjulen ifrån om han nu är ute efter volvo orginal hjul?
dom med eller utan hjullås?
Jag har tidigare inte sett nån V50 med havererade hjullås, men i veckan så fick kolegan in en bil som hade helt avdragna hjullås på 2 fälgar.
det var bara den konade delen som fans kvar, allt över deta var borta.
Inte nog med det, han hade varit på en annan verksta före oss, o dom hade inte fått bort hjulen. (jag tror dom hade lite otur när dom tänkte) Dom hade svetsat dit en mutter på den pinbult som stack ut på ena fälgen (En V50 har ju pinbultar i naven & lösa muttrar)
Alla ni som klagar över volvos låsbultar ge tips på alternativ som är bättre. Dvs de skall vara säkra mot stöldförsök samt i det närmaste omöjliga att förstöra om man t.ex slinter. Vilket märke skall man satsa på, var köper man dem och till vilket pris?
CarMan skrev: (jag tror dom hade lite otur när dom tänkte) Dom hade svetsat dit en mutter på den pinbult som stack ut på ena fälgen (En V50 har ju pinbultar i naven & lösa muttrar)
:shock: :lol: Ja då kan man ju stå där och ta i sen... haha.
Jag måste bara få ställa en fråga som har gnagt ett tag: Hur många har fått hjulen stulna när de satt på bilen?

Jag vet endast en kille som fått det och då handlade det om äkta Brabus eller AMG fälgar. Minns faktiskt inte vilket det var för det är nog säkerligen 10 år sedan det hände. Han hittade bilen på pallbockar så de som stal hjulen var ju ganska snälla ändå.

Jag har låsbultar på mina sommarhjul men de är av typen "går att ta bort med hylsa från Biltema". De sitter där mest för att stoppa de oerfarna. Inte ens larm hindrar proffsen.
J.F.S skrev:Jag måste bara få ställa en fråga som har gnagt ett tag: Hur många har fått hjulen stulna när de satt på bilen?

Jag vet endast en kille som fått det och då handlade det om äkta Brabus eller AMG fälgar. Minns faktiskt inte vilket det var för det är nog säkerligen 10 år sedan det hände. Han hittade bilen på pallbockar så de som stal hjulen var ju ganska snälla ändå.

Jag har låsbultar på mina sommarhjul men de är av typen "går att ta bort med hylsa från Biltema". De sitter där mest för att stoppa de oerfarna. Inte ens larm hindrar proffsen.
När Volvo släppte S60/V70R så var det i alla fall minst ett tiotal under de första månaderna som fick bärgas till verkstaden på jobbet. Senast i förra veckan blev en på jobbet av med sina sprillans nya vinterhjul, hon hämtade ut den nya tjänstebilen för två veckor sedan så hon var inte glad.
Så bor man i en storstad, och parkerar en aning dumt så finns nog allt risken...
I det senare fallet så hade tjuvarna varit riktigt proffsiga, snyggt pallad bil och låsmuttrarna lossade med nyckel... Tyvärr flyter det nog runt en del masterkeysatser bland skurkarna här i stan..

/Thomas
på jobbet snor dom vanliga orginal hjul om dom inte är låsta.
en jobbar kompis fick även sina orginal hjul stulna på parkeringen hemma. (garage länga till radhus)

orginal hjul med skapliga däck, är ju svårtat spåra men lätt att sälja
CarMan skrev:Jag har tidigare inte sett nån V50 med havererade hjullås, men i veckan så fick kolegan in en bil som hade helt avdragna hjullås på 2 fälgar.
det var bara den konade delen som fans kvar, allt över deta var borta.
Inte nog med det, han hade varit på en annan verksta före oss, o dom hade inte fått bort hjulen. (jag tror dom hade lite otur när dom tänkte) Dom hade svetsat dit en mutter på den pinbult som stack ut på ena fälgen (En V50 har ju pinbultar i naven & lösa muttrar)
Hej CarMAn , varför lossnade inte pinnbulten då?? inga problem med att få bort den på brosans bedford när dom muttrarna hade lossnat och slått upp stora hål i fälgen ??
Bilar men pinbultar har inte vanliga pinbultar som är fastgängade.
Dom är ipressade bakifrån, mot en stopklack i pinbulten, så dom går bara att pressa innåt.
CarMan skrev:Bilar men pinbultar har inte vanliga pinbultar som är fastgängade.
Dom är ipressade bakifrån, mot en stopklack i pinbulten, så dom går bara att pressa innåt.

oki , på Bedforden var det bara att ta en polygrip och skruva ut dom
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]