Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Ganska skoj, man skriver nåt sånt där om talibaner och vips så har de två nybörjarna som egentligen hör hemma på etanolfoumet tagit åt sig.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, nu är det så här:

*Det finns en tråd som heter "etanol och volvo" i "Allmän Volvodiskussion" Varför inte ta etanolsnacket där?

*Här håller vi oss till topic om någon har något att tillägga.

*Talibaner tar vi i klotterplanket.

Det kliar i "låsa-tråd-fingret" nu....
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Sparkz skrev:Ok, nu är det så här:

*Det finns en tråd som heter "etanol och volvo" i "Allmän Volvodiskussion" Varför inte ta etanolsnacket där?

*Här håller vi oss till topic om någon har något att tillägga.

*Talibaner tar vi i klotterplanket.

Det kliar i "låsa-tråd-fingret" nu....
Ja då frågan är besvarad flera gånger om är väl inte en låsning av tråden ett dumt alternativ!

//David
Användarvisningsbild
av Mysko
etanolist skrev:
Mysko skrev: Visst är det lagligt, men du ska göra det hos ackrediterad verkstad. A 15000:-
Detta var inte helt rätt Mysko. Sanningen är att det inte är möjligt att få igenom en konverterad bil (1987 och senare) genom Sveriges nuvarande regelsystem. Bara därför behöver det inte vara olagligt. Olagligt är ett felaktigt ord i detta sammanhang eftersom ingen blivit dömd ännu och reglerna är under förändring. 15000:- är bara spekulationer. Hur skulle någon kunna veta idag vad det kommer kosta när man inte vet hur reglerna kommer se ut?
Jag läste på text-TV för någon vecka sedan att det skulle bli lagligt och där skrevs åxå ut vad det skulle kosta.

Om det inte börjat gälla ännu så är det ju en annan femma, men snart så :)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ronin skrev:Väldigt mycket OT, men jag måste ändå säga: Vilken skön tråd!!! :D

På ena sidan har vi Etanoltalibanerna som är helt bombsäkra på att biltillverkarna ljuger om att det kan uppstå skador i motorerna. De verkar nästan vara uteslutande från norrland och är troligtvis delägare i något företag som konverterar till etanoldrift. Ingen av dem äger en S60, S80 eller V70 som denna sektion i forumet vänder sig till.

På andra sidan har vi Mr. Volvo alias Carman som ihärdigt försvarar allt , precis allt, som Volvocar säger och gör, då han utan tvekan arbetar på företaget.

Och kontentant, efter 7 sidors inlägg, är att trådskaparen inte fått något exakt svar på sin fråga. Det är ingen som har bekräftat att han/hon har konverterat sin Volvo S80 till Etanol och kört problemfritt!

Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna tråd.
Sorry för detta överflödiga inlägg.
Eftersom du har varit inne på http://www.etanol.nu och dess forum (som du skrev i en annan tråd) så har du kanske upptäckt att det finns ett antal med V70 som konverterat och är väl samma motor som sitter i S80? Och nej jag äger inte eller är ej heller delägare i ett företag som säljer konverteringssatser. Det som stämmer är att jag bor i norrland (ja, i Gävle, men ändock södra norrland) Etanolist som oxå skrivit i tråden kommer nere från Halland har jag för mej........

Trådskaparen har fått flera svar på sin fråga, anser jag i alla fall....

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Brainded skrev:Dessa firmor som utför hela konverteringen, dvs inte bara säljer nödvändiga delar, är dessa lagliga? Låter ju som något som lär betalas svart iom att man ju inte får konvertera...
/Anders
Vågar inte svara på hur det ligger till med det!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
Ronin skrev:Väldigt mycket OT, men jag måste ändå säga: Vilken skön tråd!!! :D

På ena sidan har vi Etanoltalibanerna som är helt bombsäkra på att biltillverkarna ljuger om att det kan uppstå skador i motorerna. De verkar nästan vara uteslutande från norrland och är troligtvis delägare i något företag som konverterar till etanoldrift. Ingen av dem äger en S60, S80 eller V70 som denna sektion i forumet vänder sig till.

På andra sidan har vi Mr. Volvo alias Carman som ihärdigt försvarar allt , precis allt, som Volvocar säger och gör, då han utan tvekan arbetar på företaget.

Och kontentant, efter 7 sidors inlägg, är att trådskaparen inte fått något exakt svar på sin fråga. Det är ingen som har bekräftat att han/hon har konverterat sin Volvo S80 till Etanol och kört problemfritt!

Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna tråd.
Sorry för detta överflödiga inlägg.
Eftersom du har varit inne på http://www.etanol.nu och dess forum (som du skrev i en annan tråd) så har du kanske upptäckt att det finns ett antal med V70 som konverterat och är väl samma motor som sitter i S80? Och nej jag äger inte eller är ej heller delägare i ett företag som säljer konverteringssatser. Det som stämmer är att jag bor i norrland (ja, i Gävle, men ändock södra norrland) Etanolist som oxå skrivit i tråden kommer nere från Halland har jag för mej........

Trådskaparen har fått flera svar på sin fråga, anser jag i alla fall....

//David
samma motor, kan vara beroende på vad det är för årsmodeller vi pratar om :!:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Men i grunden är det väl samma?? Samma typ av insprut mm? Den motor som du lade upp som exempel (B5244 170hk) ser väl likadan ut om den sitter i en V70 eller S80?

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Men i grunden är det väl samma?? Samma typ av insprut mm? Den motor som du lade upp som exempel (B5244 170hk) ser väl likadan ut om den sitter i en V70 eller S80?

//David
dena motor finns i V70N & i S80

Ja dom är i grunden samma motorer, men många förendringar har skett ine i dom & med olika styrsystem & bränslesystem m.m.
så man kan inte dra alla över samma kam när det gäller konvertering!
Användarvisningsbild
av Mysko
Nybbe_gefle skrev:Men i grunden är det väl samma?? Samma typ av insprut mm? Den motor som du lade upp som exempel (B5244 170hk) ser väl likadan ut om den sitter i en V70 eller S80?

//David
Ingen mening att diskutera detta med den mannen. Han har sin åsikt å vi vår. Lås tråden nu. Inget vettigt tiilförs när det sitter en person å ifrågar sätter allt som skrivs.

Inte ens fakta går ju in.

LÅS
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?