Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Jag hävdar fortfarnade att det är dumt sagt
Skit i torkarbladen då.
Köp volvos ORGINAL gasspjäl.
Detta Underbara fantastiska ORGINALA gasspjäll från volvo som går sönder efter 1-2 år efter byte iallafall.
Vi har som sagt 5 s60 i företaget, jag har 1 själv.
på min är det nog dags för byte av gasspjället.
på alla 5 i företaget har det bytts 2 ggr tack.
Det kan omöjligt vara så att vi fått 5 kassa.
vi har bytt på olika volvo verkstäder o samma skit får man iallafal
Nu finns det ju inte nån "PIRAT" "kopia" eller vad man vill kalla det får att ersätta detta gasspjäll.

Man måste ju använda volvo ORGINAL. så bra kvaliteet woow.
Sen till trådskaparens problem.
Visst detta lager skar sig totalt.
Men volvos ORGINAL är lika skit det. Efter ca 10000 mil så äre dags för byte. Bra kvalitet.
Det är därför jag säger att det är dumt sagt. allt Orginal är INTE BÄST.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den här tråden handlar om hjullager från biltema. Torkarblad och annat pirat vs original tar vi lämpligen under allmän bildiskussion. (N)
Köpte ett hjullager på Biltema till min V70-98, fick byta det igen efter 500 mil då det överröstade dubbdäcken på torr asfalt... Stoppade i ett VOLVO ORIGINAL som fortfarande efter 1000 mil är tyst...

Körde innan jag bytte till Biltemalagret ca 1000 mil från att jag började misstänka att något var fel.

VOLVO ORIGINAL går inte sönder direkt, det går bara sämre och sämre tills man ledsnar och byter...

/Andazon
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
linnar skrev:
greeeken skrev:Det är klart det kommer hända igen med tanke på alla hjullager som säljs till olika bilar av olika handlare.

Jag håller med om att du bör gå til lbutiken oxå. Du har skickat ett mail det är bra, nästa steg är att gå til lbutiken och fråga vad som händer, prata med chefen för butiken inte expediten som trodligne inte har en aning om vad som händer .

Jag håller dock INTE med att du får det du betalar för.
En del saker som biltema har är bättre än tex volvo, "enligt min mening"
Jag kanske går till butiken och ber att få prata med butikschefen, ingen dum idé.

Jag menar att man normalt får vad man betalr för, men ingalunda alltid.
Jag köper nästan allt inom verktyg och maskin hos Biltema. Jag gillar
det jag sett och upplevt så här långt.
Det finns dock vissa saker som är sämre på Biltema som ex.vis typskt
krimskrams och deras billiga vindrutetorkare. Men som sagt Biltema
är välordnade håller en hög kvalité på sitt affärsupplägg. Det är trevligt
att slåihjäl tid i butiken, allti hittar man något man trodde man inte
behövde men som man inte längre kan vara utan osv. Jo, jag gillar
Biltema.

Men jag gillar inte tanken på att vara nära att förlora både barn och barnbarn.
Utan att veta exakt vad som hänt kan jag säga såhär..
Konstruktionen på lagret i sej är EXAKT detsamma som ett *märkeslager* Och Troligen är det av fabrikatet Timken eftersom dom flesta andra lager är därifrån hos Biltema.
Det problemet som uppstått är ju högst avskräckande men lär alltså hända med ett lager sålt av originalbutiken med. Detta då eftersom konstruktionen inte är annorlunda där heller.
Om där är ett allvarligt fel så lär det ju vara konstruktionen i sej.
Klart är att konstruktionen på en S60 är densamma som på 850 och där är INTE lagret bärande i sidledskraften utan DRIVKNUTEN, om man inte drar åt drivknuten korrekt alltså, så dras inte lagret ihop i sidled och därmed kan lagret splittras i ytterkanten om man har otur. Detta är inte någon nyhet på 850 heller alltså. vilka moment drogs lagret resp drivknuten med?
Hursomhelst så ta kontakt med en varuhuschef och se vad dom gör. Fota hur lagret är monterat och ta med lager samt foton.

Nu har jag inte komit igenom hela tråden, så deta har kanske rättats till redan??
men 850 & S80 har inte samma konstruktion på framhjulslagrena S80 lagret kan köras helt utan drivaxelbulten, då denna bult endast siter där för att hålla drivaxeln tillräckligt långt ut.

sen så är det helt fel att säga att det kan hända på att orginal lager bara för att dom andvänder samma konstruktion som biltema lagret.
konstruktionen är säker den samma, men är matrial val / härdning eller hur matrialet behandlas, den samma? & om den är det, vilket den kan vara på vissa pródukter så brukar alltis toleranser eller kontreoler vara kraftgt ned dragen.

det är inte ovanligt att man har en mycket sträng tolerans på orginal delar, de delar som är utanför toleransen, men innan för e annan kunds toleranser säljs billigt till denna sitället för att slängas.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Och bilen har inte utsatts för våld mot hjulet en tid innan det brast?
Att sprickan skulle blivit i tillverkningen är ju konstigt, eller?

Vid liknande fel i bultförband och material är det ofta överbelastning vid ett tillfälle som orsakar spricka/försvagning för att senare brista.

Nej jag anklagar inte utan undrar bara!!!!!!!!!!

jag har sett många krockade bilar. det är inte helt ovanligt att man får in krockade bilar där hela fjäderbenet slitis loss, men lagrena håller, orginal lagrena sliter du inte inte söder på lite överbelstning
Användarvisningsbild
av CarMan
Funk skrev:
Ja men vem säger att Volvos lager är bättre när många klagat på dom.
Dom har i alla fall varit väldigt dåliga slitagemässigt tidigare, undrar om dom inte har nya specar nu. Men hursomhelst så har jag nog aldrig sett eller hört om något som havererat så totalt, definitivt inte så snart efter byte..

/Thomas
volvo har haft problem med tätningarna i lagren, det har gtt in fukt i dom. i de flästa fall orsakar dea bara oljud, men det förekommer att dom tillslut blir glappa.
jag känner inte till ett enda fell där något i lagret brustit.

run 2001-2002 nån gång så fick volvo ordning på framhjuls lagrena & dag har man även fått ordning på bakhjulslagrena i på AWD bilarna
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Och det kan inte vara så att själva navet där lagret sitter i är underdimensionerat? om det skulle gå att montera modellen större lager så skulle lagret hålla längre? alltså en dimensionerigs/kostnadsfråga redan från konstruktionsstadiet.

Lgret är en komplett hubb, där ala delar är monterade, så om navet är felet så är det fortfarande tillverkarens fel
Användarvisningsbild
av CarMan
linnar skrev:
greeeken skrev:Jo men herregud vad ÄR orginal delar då?
Bara det som säljs av volvo om vi nu pratar om volvo?

För ett par veckor sen var min bil inne på service.
Tändstift skulle bytas o ja hade egna som ja ville ha på
Men dom satte sina egna med motiveringen att dom bara sätter dit volvo orginal för att det är bäst.
Hämtade min bil igår igen på service pga att det strulade mkt, den bara dog gick dåligt , gick på för få cylindrar.
Det konstaterades att tändstiften var kassa.
Nu ville dom ha sina orginal men denna ggn fick ja som jag ville o satte dit mina egna som jag köpt.
Bilen går som en dröm igen.

Så jag undrar vad är ORGINAL delar?
Självklart är detta inte samma som hjullagren o att det kan sluta illa på olika sätt.
Jag är bara tveksam till snacket om bara orginaldelar.
Detta som hänt trådskaparen ska inte få hända oavsett märke .
Min lager var slut efter va 6000 mil.
När jag plockade ut högra lagret föll det i bitar.
Har man verkligen otur att få delar som är felkonstruerade eller av dåligt material så har man otur.

Det finns delar också finns det delar.
För att bena ut detta måste man dela upp delarna på olika delar(?):

1. Orginaldelar som finns till till flera olika bilar och även som icke orginaldelar.
Här har vi ex.vis tändstift, däck, filter, torkare osv.
Dessa delar kan man sätta på bilen oavsett om det kallas orginal eller
inte.

2. Orginaldelar av obetydlig vikt.
Här har vi glödlampor, gummilister osv.
Skit samma vad man köper. Upp till var och en vilket märke som är bäst.

3. Orginaldelar som specialbyggts till just den bilen eller delar som
kräver extra omsorg som ex.vis röntgas innan godkännade.

Det som man alltid skall elle bör välja som orginal är punkt 3. Men för
att komplicera det ytterligare kan man välja delar ur punkt 3 som
inte är orginal om man vet att just det fabrikatet är extra bra.
Det är alltså ingen lätt ekvation att välja bildelar.
Hur gör man då för att vara säker på att få rätt ocg bra grejer till
sin bil utan att själv ägna dagar åt efterforskning? Jo, genom att välja
orginaldelar! De delarna kanske inte alltid är bäst men dom är nästan
alltid dyrast. Ändå är valet av orginaldelar det bästa för de flesta
eftersom man vet att det är bra grejor.

de som hållit på flera år med bilar och testat det mesta har sina speciella
favoritprylar som man självklart väljer när man måste byta något.
Men alla andra vet vare sig ut eller in, för de är det säkrast att välja
orginal. Det blir bäst och enklast så.

Tyver är det inte så lätt.
bara för att SKF gör ett orginal lager o du ser att SKF har gjort lagert i piratbutiken, så behöver det inte vara lika bra. lagret är tillverkat efter beställarens specefikation !!!
om specefikationen är identsik med orginal specefikationen så är lagren lika bra. men hur ska man kunna veta det?
om jeg tar ett exempel med bromsklossar så kan det hända att en "sats" med självs matrielet inte visarsig hålla alla de krav beställaren har på friktion / ljud / förmåga att ta bort rost, vid olika tampraturer. i desa fall så är det ytterst sällan man slänger satsen. det man gör är att sälja till annan kund.
(det är därför man så många gånger kan läsa: jag jobbar på fabrik X & vi packer samma delar till XX som till XXX. )
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]