Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
THP skrev:Knatch..
Du gör exakt som du vill.
Du tror exakt som du vill
Vill man inte se det ur trial and error synpunkt utan tror att koks skapas med en gång i enorma mängder så får man tro det.
Jag satsar mer på att du fick motorn tvättad och därmed såg koks.

Jag har skruvat och renoverat några hundra motorer och kan ärligt säga dej att den motor som inte har koks i på nåt ställe, den har jag inte råkat på. Om vi nu inte pratar entusiastbilar.
Gammal som ny.
Då är det kört billig olja. Dyr olja.. hel, del, halv och mineral.. fabrikat som telefonkatalogen. Alla med *rätt* olja.
Dom enda jag känner till som faktiskt saknat några som helst rester är dom som kör med entusiastbilar och byter olja o filter på 300-500mils intervall.
Där har motorn varit ur tvättats noggrant och plockats ihop. Körts knappt varm, få mil per gång och sen väldigt sällan.
Helt annorlunda mot hur dagens fordon används.
Nej för det kan aldrig koksa under samma oljeperiod. Utan det måste koksat förut och enbart förut...
Oljan kan aldrig aldrig koksa under de 10-12k km som den är i motorn, och absolut inte biltemas olja, nej... Ty den är så otrolig att den tvättar bort allt koks som castrol oljorna åstadkommit tidigare...
Dessutom framgick det ur mitt inlägg att jag hade så mycket koks i filterkoppen att det knappt gick att få bort filtret. Eller hur läste du egentligen om du ens läste..

Jag hade lite "sandkorn" och fick svaret att det var koks. Kör du med biltema så kör jag med det jag vill. Men kom inte och marknadsför biltemaoljan som en tvshop produkt för då ljuger du...
av Alexas
Oavsett om vi tycker olika om olika märken, klassningar och viskositeter så kan vi väll enas kring en sak. En av de viktigaste sakerna är att INTE följa biltillverkarnas rekommendationer om oljebyte var 3000 mil!

Jag bjuder på en färsktagen bild från min fars BMW 523i -2010. Bilen har sk. flexibel körsträckan och räknar själv ut med sin "intelligenta" oljekvalitetsmätare när det är dags för oljeservice. Tiden är dock max 2 år. För min far som nästan uteslutande kör stadstrafik året runt, typ 5 km per resa så blir det oljebyte efter cirka 3200 mil enligt bilens dator. Han kör cirka 1600 mil per år så för hans del bytts alltså oljan vartannat år.

Såhär ser motorn ut idag:
Bild

En brun beläggning på alla metalldelar och i kanterna har det börjat byggas upp sludge. Jag vill inte ens veta hur den ser ut längre ner.

Och bilen har idag rullat cirka 8000 mil...

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Andis
Eller korta oljebytena till 1000 mil max 1500 mil. Då ser det metall rent ut. Skickar med en bild på min sommarbil som inte gått över 800 mil mellan varje oljebyte. Har nu gått över 23000 mil och helt ren i motorn.
Bild
3000 mil är inga problem med en 15W-40 eller 10W-30 enl. VDS4-standarden.
Dock så krävs det att det är landsvägskörning och inte stadstrafik.
av Mobbe
Mycket intressant läsning i denna tråd. Jag ska tänka två gånger innan jag väljer olja. Men jag har ännu uppfattningen att byta oljan tätare än rekommenderat. I mitt fall byter jag en gång om året eller 1500 mil. Så man får ut skiten från slitaget och diverse sotpartiklar mm oftare. Min kärra har rullat 20000 så jag har gått ner i prisnivå men håller föreskriven viskositet och kvalitetsindex.
av THP
Knatch..
Om du förstod hur koks uppkommer. Och under vilken tidsintervall det skapas.
Då hade vi inte den här diskussionen.

Det spelar ingen roll om det nu var biltema olja. Eller om du skulle kört på nåt märke.
Kokset kan inte skapats i den mängden under den tiden. Om du nu inte har nåt allvarligt fel på.både motor och huvud? Menar.. isåfall kör du turbo, pressar den max och stänger alltid av den med rödlysande kanelsnäcka utan kylperiod? Det dödar precis all olja till kolform. Då spelar märket noll roll.
Men vet du, jag tror inte du gör riktigt så. Därför säger jag det igen. Det hinner inte skapas så mycket på så kort tid. Däremot om den här oljan har mer tvättmedel, eller skarpare sådant så kan det få loss sånt som sitter i motorn och det samlas just i den koppen tack vare filtret.
Mer eller annat tvättmedel gör oljan varken bättre eller sämre. Så nej för.att jag inte håller med dej ur rent teknisk synpunkt så är det inte nån tv shop dunder olja.
Det är en normal standard olja, varken mer eller mindre. Vore det du nämner en standard för oljan i sej, så med dom oerhörda mängder som hälls i bilar i hela norden, så skulle koksrapporter och haverier dugga tätt. Men... det gör det inte. Då återstår ju frågan hur du vill.se det. Om några miljontal bilägare blundar för problemet, eller om förutom den tekniska biten jag redan nämnt, har fel i ditt resonemang?

Du bör veta att går vi till några andra forum så är all olja utom german oil skräp. Ytterligare nåt forum har alla likt pesten kört ras på castrol. I nästa är bara mobil1 som fungerar.
Men dom har alla en sak gemensamt.
Ingen.. då menar jag ingen har haft stake att slänga grejorna på disken och säga: oljan du saluför dödade min motor..
Inte ens när det är självutnämnda motorbyggare med motorer i 100.000kr klassen som havererat på grund av en viss olja, slänger upp bevis på disken. Man har alltid * förlagt kvittot*. Orkar inte.. vill inte tjafsa.. fått en bra återuppbyggnadsdeal ändå..
Det känns rätt märkligt? Tycker du inte det?

Jag monterade en turbo åt min brorson. Hemma ska tilläggas. Gjorde allt enligt konstens alla regler. En biltema turbo.
120 mil senare havererade den. Det blev knorr i disken och det blev en chef som fick ta hand om det.
Kravet blev att.en verkstad skulle kontrollera installationen. Sagt o gjort. Intyg till chefen. Verkstan fick sen göra en rengöring av tråg och oljekanaler samt kontrollera katalysatorn och till sist hänga upp en ny turbo. Biltema tog hela kostnaden.
Så.. varför *orkar* inte folk reklamera? O inte bara där, varför *orkar inte* proffsen reklamera då det är solklart vad felet är? Så solklart att man utan tvekan hänger ut både butiker och varumärken?
Ja man kan fråga sej...
Men kör du på den olja som gör dej nöjd. Ingen kräver något annat.

Jag föreslår däremot att du nu nästa oljebyte samlar ihop kokset och slammet, för det kan omöjligen vara slut i motorn, och lägger det i en påse. Åker till biltema och kräver en analys. Om det är deras skit så kan du kräva ett stort skadestånd. Säg nu inte att du glömt kvittot eller slängt kvittot. Det räcker med en kopia på banktransaktionen och du har tre år på dej...
av THP
Mobbe skrev:Mycket intressant läsning i denna tråd. Jag ska tänka två gånger innan jag väljer olja. Men jag har ännu uppfattningen att byta oljan tätare än rekommenderat. I mitt fall byter jag en gång om året eller 1500 mil. Så man får ut skiten från slitaget och diverse sotpartiklar mm oftare. Min kärra har rullat 20000 så jag har gått ner i prisnivå men håller föreskriven viskositet och kvalitetsindex.
Oftast är oljan helt okej. Men filtren däremot..
Byt filter på 1000 mil. Det är ingen dum ide.
För så fort det går trögt i filtret öppnar bypassventilen och då renas ingenting alls.
Det är någon myt att all olja alltid går igenom reningen. Det fungerar inte så.
Så fort varvtalet på motorn höjs så så höjs också oljeflödet. Man får inte fullt oljeflöde vid maxtryck igenom filtret. I princip renar ett oljefilter runt tomgång och upp till kanske 2000rpm, sen blir mottrycket för högt och bypassventilen öppnar.
Ovanstående förutsätter driftsvarm olja 60-80grader varm.
Kall olja renas inte överhuvudtaget. Den går raka vägen via bypassventilen.
Det är också en av problemdelarna när folk önskar kasta i betydligt tjockare olja. Tiden för rening blir betydligt mindre då mottrycket ökar...
av Mobbe
Tack för infon grabbar.
Jag vill bara meddela att jag inte använder mig av Biltemas delar och oljor. Men inte heller 200 kr/l - oljor heller.
Och jag lovar att jag utan omsvep skulle ta med mig vad som krävs till den som sålt mig något som krånglar.
av dongan
Sitter och kollar efter olja till vår V70 2,4d -07.
I bilen står det att den ska ha A5/B5.
Däckonline tycker det går bra med A3/B4 eller C3.
Oljemagasinet tycker B4 i viskositet 0w-40 eller 5w-40.
Castrols oljeväljare anger bara en olja, Castrol EDGE 0W-30 A5/B5 Ti.
Hur kan det skilja så mycket?
A5/B5 ska ju vara det enda rätta men kan man köra någon annan?
Bilen har gått 27800mil.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]