Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Vilken bok :D ?
Då måste ja ju ta o leta upp den.
Tack för svaret :D
Användarvisningsbild
av CarMan
det är INTE så att alla oljor med samma viskositet är lika bra för just din motor.

du behöver inte gå på ben här oljan, men det är klart den aldra bästa du kan hitta till just din motor!
Castrol SLX R-Tec heter den. Det är en helsyntetisk 5W/30 olja
av CANBus
jag har samma fenomen på min bil, lampan tänds bara vid skarp högersväng. den gör så oavsett om du har rätt olje mängd oxå.
vad mina praktiska tester och mina teoretiska kalkyler kan tyda beror detta på att oljan rinner och trycks bort av centrifugalkraften från oljepumpen
då den är mer placerad åt bröstet mot kamdrivingen. så oljan trycks istället mot svänghjulssidan.skvalp-plåtarna i tråget hjälper föga i detta fallet..
detta är vad jag fått fram av både egna och andras erfarenheter.
Användarvisningsbild
av CarMan
CANBus skrev:jag har samma fenomen på min bil, lampan tänds bara vid skarp högersväng. den gör så oavsett om du har rätt olje mängd oxå.
vad mina praktiska tester och mina teoretiska kalkyler kan tyda beror detta på att oljan rinner och trycks bort av centrifugalkraften från oljepumpen
då den är mer placerad åt bröstet mot kamdrivingen. så oljan trycks istället mot svänghjulssidan.skvalp-plåtarna i tråget hjälper föga i detta fallet..
Nej du har fel, oljetroget hat skvalp skydd & klarar store centrufugal förendringar.
nått är tok fel! troligtvis har du förlågt oljetryck även när oljelempen inte lyser!
som jag skrev tidigare så släcks ju lampan redan vid mycket lågt tryck så du kan mycke väl åka omkring med aldeles för lågt oljetryck utan att lampan tänds.

-------------------------------

ni som har problem, hur är era bliar servade?
är dom servade på märkesverksta?
servas dom minst ene gång om året, trots att ni kör mindre än mil talet anger?
vilken olja har ni slagit i?
av CANBus
nja brytpunkten för oljevakten original är mellan 0.4-0.6 Bar.dock har jag helt ok oljetryck vid normala fall,utom vid väldigt skarp högerböj.
och då menar jag inte en högersväng vid ett gatuhörn, utan väldigt kraftig högerböj.
Användarvisningsbild
av CarMan
CANBus skrev:nja brytpunkten för oljevakten original är mellan 0.4-0.6 Bar.dock har jag helt ok oljetryck vid normala fall,utom vid väldigt skarp högerböj.
och då menar jag inte en högersväng vid ett gatuhörn, utan väldigt kraftig högerböj.
hur vet du att du har bra olje tryck?
har du mätt med extärn ljetrycksmätare? Det är det enda du kan lita på.
& ja din smil ska klara av bus körning!
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
CANBus skrev:jag har samma fenomen på min bil, lampan tänds bara vid skarp högersväng. den gör så oavsett om du har rätt olje mängd oxå.
Nej du har fel, oljetroget hat skvalp skydd & klarar store centrufugal förendringar.
nått är tok fel! troligtvis har du förlågt oljetryck även när oljelempen inte lyser!
som jag skrev tidigare så släcks ju lampan redan vid mycket lågt tryck så du kan mycke väl åka omkring med aldeles för lågt oljetryck utan att lampan tänds.

JApp min bil servas på HAga Norra.
Hur mkt olja dom har i vet ja inte , har inte kolalt stickan för att vara ärlig efter bilen servas..
Men kör man runt me för lågt olje tryck då ä systemet felkonstruerat som inte varnar i tid
av CANBus
CarMan skrev:hur vet du att du har bra olje tryck?
ja givetvis har jag ju mätt upp oljetrycket under körning med en extern mätare...
men det är inte oljetrycket generellt som är problemet, utan frågan är varför försvinner trycket bara just vid högerböj?? och varför inte vänsterböj oxå??
liksom jag får inte det att gå ihop alls..
Användarvisningsbild
av CarMan
CANBus skrev:
CarMan skrev:hur vet du att du har bra olje tryck?
ja givetvis har jag ju mätt upp oljetrycket under körning med en extern mätare...
men det är inte oljetrycket generellt som är problemet, utan frågan är varför försvinner trycket bara just vid högerböj?? och varför inte vänsterböj oxå??
liksom jag får inte det att gå ihop alls..
ingan aning på rak arm, kanske du har fult av "slagg" i tråget & skvalpskydden gör att silen blir mer igensatt i högerböjar?
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:

JApp min bil servas på HAga Norra.
Hur mkt olja dom har i vet ja inte , har inte kolalt stickan för att vara ärlig efter bilen servas..
Men kör man runt me för lågt olje tryck då ä systemet felkonstruerat som inte varnar i tid
det finns inte mig vetligt en enda bil med digital oljetrycks mätning. förlågt oljetryck på tomgång är ju inte samma tryck som förlågt oljetryck i upförsbacke med husvagn i 80 knyck & kraftig motvind.

sen är vi ju intreserade av att ha tilräckligt med flöde också föratt få tilräcklig kylning ( en av oljans stora uppgifter, nästan den största )
har lampan blinkat till det minsta, så måste man undersöka grundligt vad som är fel

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]