Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Hämtade "nya" bilen (V70 -01) igår hos bilfirman, och 12 mil senare på uppfarten hemma börjar motorlampan lysa och texten "Emissioner serv. erfordras" kom upp.
Det var ju lätt att hålla sig för skratt, men efter att ha läst här i forumet så verkar följande konstaterat:
Det är ingen fara att köra bilen, men det bör såklart åtgärdas. Rätt eller?

Funkar en sån generell OBD2 pryl till min V70, får man med programvara för att kunna få fram mer exakt vad felet är? (kommer såklart lämna in den i detta fall, men den kan ju va kul att ha)
Användarvisningsbild
av CarMan
Dicer skrev:Hämtade "nya" bilen (V70 -01) igår hos bilfirman, och 12 mil senare på uppfarten hemma börjar motorlampan lysa och texten "Emissioner serv. erfordras" kom upp.
Det var ju lätt att hålla sig för skratt, men efter att ha läst här i forumet så verkar följande konstaterat:
Det är ingen fara att köra bilen, men det bör såklart åtgärdas. Rätt eller?

Funkar en sån generell OBD2 pryl till min V70, får man med programvara för att kunna få fram mer exakt vad felet är? (kommer såklart lämna in den i detta fall, men den kan ju va kul att ha)
Jag ahr aldrig testat nån va dom där prylarna dom säljer, men har svårt att tro att du kan få ut mer en dom felkoser som hör till OBD II standarden
av Mack
Frigge skrev:
Mack skrev:Nu var jag in och kollade LAmpan till lambdan lös.

Fel ECM-2810 Främre lambdasond grupp 1 värmning Signal saknas
Konstant fel

Sen när jag körde hem så fickk lampan sällskap utav ABS lampan.

Och när jag kollade rapporten som jag fick så stod ju det här också.

ABS-0095 Signalöverföring konstan fel

HAr översatt från finska så det kan låta konstigt.

Föreslog att byta ut Lambda sonden och delen skulle kosta 290e(2650kr) låter det billigt/dyrt?

Bank 1 ska det vara på Svenska :wink:
Hö främre sett underifrån.
Garanterat fel på elementet i lambdasonden.
Dock är den lambdasonden lite bökig att byta.

/Fredrik
Hur bökigt är det att byta lambdan?
av Dicer
Ok, men om man säger såhär. Felmeddelandena i färddatorn är bara en fingervisning om vad som är fel. I detta fall nånstans i avgasreningen.
Med OBD II får man fram mer exakt vad som troligen ÄR fel?
Och då börjar de flesta mekaniker byta just den grejen som föreslås av OBD II programvaran?
av Frigge
Dicer skrev:Ok, men om man säger såhär. Felmeddelandena i färddatorn är bara en fingervisning om vad som är fel. I detta fall nånstans i avgasreningen.
Och då börjar de flesta mekaniker byta just den grejen som föreslås av OBD II programvaran?

Inte riktigt sant, felkoden ger bara en fingervisning om var problemet ligger. Bara för att felkoden säger Lambdasond MÅSTE det inte vara lambdasonden,kan lika gärna vara
avgasläckage,Luftmassemätare,bränsletryck,insprutare,insugsläckage osv. Detta gör att man kanske måste åka till verkstan mer än 1 gång beroende på vad som är fel.

/Fredrik
av Dicer
Aha...och sen kan det väl också vara en skitgrej som tex. lite fukt som gör att felet kommer och går utan att en mek. hittar felet. Lite svårt att felsöka fel som inte finns menar jag...
av Frigge
Dicer skrev:Aha...och sen kan det väl också vara en skitgrej som tex. lite fukt som gör att felet kommer och går utan att en mek. hittar felet. Lite svårt att felsöka fel som inte finns menar jag...

Precis. Inte lätt att vara mekaniker idag :wink:
Många klagar på att deras verkstad är dålig på
att hitta fel men såååå jävla lätt är det inte alla ggr.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Dicer skrev:Ok, men om man säger såhär. Felmeddelandena i färddatorn är bara en fingervisning om vad som är fel. I detta fall nånstans i avgasreningen.
Det är just så alla tror det funkar & därför inte förstår vilket jobb det kan liga bakom att hitta vissa fel !

om livet ändå vore enkelt...

bilens dator kan ju tyver inte tänka.
datasystemet ligger o övervakar sig själv, efter dom parametrar nån har programerat in. Tilexxempel så kollar datorn värdet från lamdasonderna,
Datorn har fått inprogramerat i sig att den ska kolla värdena & om värdet överskrider ett vist volt tal & är över gränsen över en vis tid & det gått x antal sekunder från motorstart (hur lång tid beror på motorns tempratur vid start) så sätter datorn en felkod, felkoden är inget dartorn hittat på, utan nån har programerat att datorn ska sätta just denna kod om X antal parametrar "uppfylls"
Är en parameter anorlunda & inom en annan gräns så tänds en annan felkod.
datorn är alltså en "dum" pryl.
sen är det upp till mekanikern & för söka hitta "minsta gemensama nämnare" mellan dom olika felkoderna & försöka gå så rakt på felet man kan, man vill ju inte mäta allt i en bil, då det skulle ta flera veckor
& om felet är intermitent, så är det oftast ingen ide att mäta heller, då felet inte finns för tillfället, här gäller det att mekanikern är duktig & har bra rutin, men ingen kan ju trolla!

---------------------------------
OBD II är en standard som amrekanske myndigheterna tvingat fram, som så mycke annat. det går ut på att alla bilar ska ha ett standardsystem för att man ska kunna avläsa alla olika bilar med ett o samma instrument & det man kan läsa av är om bilen klarar dom miljökrav den är intypad med, detta inebär INTE att man kan läsa alla bilens felkoder! & defenetivt inte att man får reda på kreterierna för varför koden satts, vilket är prio ett för att kunna ringa in felet!
av Dicer
Hmm...men det låter ju i mina öron som det jag beskrev ?

Färddatorn sätter bara ett någorlunda"begripligt" namn på vad som inte funkar, och OBD II kan hjälpa till att få fram mer precist de delar som gjort att ex. syrehalten i avgaserna inte stämmer med de parametrar som satts som gränsvärden.
Menade inte att OBD II gränssnittet alltid bara pekar ut rätt grej att byta rakt av, men att man kan få ut ett mer troligt område att felsöka på.
Sen har såklart en mekanikers rutin och kunnande en mycket stor del i att leta fel.

Jag har själv jobbat med väldigt avancerat felsökning i modern elektronik, men bilar har aldrig tidigare varit ett större intresse - förrän nu :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Dicer skrev:Hmm...men det låter ju i mina öron som det jag beskrev ?

Färddatorn sätter bara ett någorlunda"begripligt" namn på vad som inte funkar, och OBD II kan hjälpa till att få fram mer precist de delar som gjort att ex. syrehalten i avgaserna inte stämmer med de parametrar som satts som gränsvärden.
Menade inte att OBD II gränssnittet alltid bara pekar ut rätt grej att byta rakt av, men att man kan få ut ett mer troligt område att felsöka på.
Sen har såklart en mekanikers rutin och kunnande en mycket stor del i att leta fel.

Jag har själv jobbat med väldigt avancerat felsökning i modern elektronik, men bilar har aldrig tidigare varit ett större intresse - förrän nu :)
jag manar att OBD II bara kan läsa bilens felkoder som har med avgasreningen att göra.
jag har inte testat dessa instrument, men jag tror inte du komer åt dom andra grejorna.
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]