Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Kontakta verkstad. De vet vad som behöver göras. Det är inte första gången för dem. I många fall räcker det med rengöring. Diesel i bensinbil är värre har jag hört.
Jag är ingen expert på området, men vad jag förstått så är det "värre" att tanka bensin i en dieselbil än tvärtom.
tomsa skrev:
joel80 skrev:Har du försäkring så ska ju den gå in och ta kostnaderna.. det jobbiga är ju att man har typ 20% självrisk eller så om det är just motorskada.. Men du klarar dig nog på den "vanliga" självrisken. Googlar man problemet verkar det som de flesta klarat sig på det.. :)
Du är inte ensam.. ;)
Så det är en typ av drulleförsäkring då??
Jag menar det är ju helt självförvållat.
Det är det som är tryggheten med just vagnskadeförsäkringen, täcker skador du själv vållat.
Guligan skrev:
llesrof skrev:Kontakta verkstad. De vet vad som behöver göras. Det är inte första gången för dem. I många fall räcker det med rengöring. Diesel i bensinbil är värre har jag hört.
Jag är ingen expert på området, men vad jag förstått så är det "värre" att tanka bensin i en dieselbil än tvärtom.
Det verkar nog som att du har rätt och jag har fel.
Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil om du krockar, råkar ut för skadegörelse eller skadar bilen av en ren olyckshändelse.

M.a.o. är den inte tillämplig i ett sådant fall med feltankning.
av tomsa
Vojje skrev:Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil om du krockar, råkar ut för skadegörelse eller skadar bilen av en ren olyckshändelse.

Tror han drog en liknelse med självförvållad skador å inte trodde att det gick på vagnskadan i sej
Vojje skrev:Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil om du krockar, råkar ut för skadegörelse eller skadar bilen av en ren olyckshändelse.

Sant.. Fast andra delar i försäkringen brukar täcka det.

I folksam finns en så kallad "bilextra" där det står:
Feltankning
Vi betalar ersättning för kostnader av rengöring
av bränsletank, ledningar och filter vid felaktigt
tankat bränsle. Vi ersätter även eventuell grundsjälvrisk
vid bärgning i samband med felaktigt
tankat bränsle. Feltankning gäller utan grundsjälvrisk

Trygghansa har med det i både hel och halvförsäkrningen, fast skriver inget om övriga delar så som filter och ledningar:
feltankning:
kostnad för bärgning till verkstad och rengöring av tank.

I Volviaförsäkringen står det:

Försäkringen gäller För:
skador eller fel på följande komponenter:
bensin- och dieselbilar: bränslepumpar, insprutare, spridare, tankarmatur, givare och styrsystem (ej bränsletank, slangar,
ledningar och filter)

Sen har dom tillägget:
Försäkringen gäller inte För:
• skada som uppstått om ägaren inte kan styrka att bilens ålder och körda mil faller inom försäkringens giltighetsgränser.
• skador eller fel på trimmade* motorer eller följdskador därav.
• skador uppkomna genom stöld, brand, trafikolycka eller annan yttre olyckshändelse.
• kontaktstycke och kablage(undantag airbag-systemet).

självrisker mm:

• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts mer än 12 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Hej, Jag tror min V50 från 2007 har exakt s[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]