Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sthlm skrev:
sthlm skrev:

Är inte typ 426e budet: du skola icke skämmas föro dumma frågor :D

Konformat verktyg? Vet inte vad det skulle vara som du eftersöker men kofot och yxa är bra hjälpmedel.
Javiss ja.. det är ju en Volvo :D
sthlm skrev:Motorfästen skall du nog kika på oavsett klonk eller inte, bara ett tips eftersom dom brukar vara slut.
Sök på "vinkelväxel" här på forumet för att läsa om problemet med fyrhjulsdriften.

Som sagt efter ett kort besök på Reimes så kunde han i stort sett lova att det var vinkelväxeln.. och om jag inte fixar det så blir bilen bara framhjulsdriven, men om jag har riktig tur så pajar jag växellådan med om jag inte tar tag i det... 15´ till 20´ kommer det kosta...

Nu blir det att ringa Tunnelgaraget i Örebro och kolla upp med dom vad dom ska göra åt det här, Jag har haft den i 1 månad, klonkat hela tiden och på grund av det kört som en snigel...
Normalt slitage?! Kan det ju inte vara om man måste reparera bilen inom ett par månader för dom pengarna..

:evil: :evil: :evil:
Då är det nog inte omöjligt att det är samma fel på min bil skulle jag tro.
Enligt verkstäderna så brukar vinkelväxeln hålla 12-20k mil.
Jag har fått lika många förklaringar och teorier på problemet som meckar som provkört bilskrället.
Helt normalt enligt de flesta och bara en har nämnt fyrhjulsdriften som bov när det gäller glappet/klonket..
Tid bokad och på fredag rullar jag in bilen hos en bilmeck så får titta på detta. Sen beslutar jag om jag skrotar eller behåller.
Nu har jag inte bara pratat med Reimes, utan en annan mek oxå.. Han beskrev problemet väldigt väl för mej och han har stött på det där väldigt ofta, som du säger 12-20k mil.. men så när det börjar ska man byta hylsan.
Hylsan och mtrl kostnad var strax under 1400:- och hela arbetet har jag fått pris på 3400:-
Men det måste ju skruvas ner för att se vad det är som är paj, så det finns ju risk för att vinkelväxeln oxå måste bytas dvs om hylsan har pajat splinsen på axeln, men det skulle inte bara låta "klonk" då...Fick pris på vinkelväxel oxå 14500:-
Skillnad på 11 laxar så jag håller tummarna och kör som en skitnödig pansjo tills 21:e då jag fått tid :wink:
Det ska inte vara några problem att köra med bilen om jag tar det lugnt och inte drar nått, varken släp eller ferrari :lol:
Bilarna som han fått in som é trasiga har dragit tungt eller försökt att köra ifrån ferarrisar, så pulsen min har gått ner betydligt....

Håller tummarna för kärran din oxå, väntar spänt på rapport..
Rullade in min gamle bil på Upplands motor i Hammarby i fredags för att nolla adaptionen/oljeräknare samt adaptionsköra.
Förutom ett fantasktiskt bemötande på Upplands motor så går bilen märkbart bättre såhär 20 mil senare.
Det klonk och ryck som jag upplevde har försvunnit! Helt magiskt!
Dessutom så bad jag dom kika på om fyrhjulsdriften fungerade om det fanns tid över.
När jag kom dit så hade han hittat några droppar olja kring vinkelväxeln.
Han efterdrog bultarna något och gjorde rent och fint så att jag skulle kunna upptäcka eventuellt läckage om jag kikade närmaste veckorna.

Nu så går bilen som den skall och jag tror jag vågar lämna bilen på en märkesverkstad igen :wink:
Lät ju riktigt skönt att höra, Hoppas min "lilla" stora röd klarar sig lika bra igenom. Men hylsa är beställd och ska bytas om inte annat för förebyggande syfte. väntar på den 21:e spänt så den kan få komma in i verkstan och bli ompysslad.. :lol:
Det skall nog gå bra för "Braxens lilla röda".
Jag funderar på att byta hylsan till våren tillsammans med ett kamremsbyte och länkarmar.
Kostnaden är så stor att man får leva på knäckebröd flera månader varav man kommer i form till beach 2014.

Man måste försöka se det positivt.
Kan börja med att säga Åhhhh herregud :evil:
Klonket som jag haft, är varken vinkelväxel eller hylsan.. Det var tydligen nått pucko som hade skruvat lite vid växellådan.. Och sedan sné skruvat tillbaka bult så det var ett stort glapp där, Skruvar 2 gängor av 12 möjliga.. Nu har verkstan gängat om och satt ihop det som det ska vara :)

Men självfallet hitta han lite mera fel.. Nått med ett malande ljud som "följer motorvarvet".. kan vara startmotorn eller nått laget som är vid kamremmen (som é bytt för 2000 mil sen).... Arghhhh :evil:
Men men nu är bilen på verstan och den SKA fixas innan jag hämtar ut den...
Bara betala och se glad ut för att sedan hoppa på handlarn som jag köpte bilen för mindre än 2 månader sen... Tunnelgaraget örebro om nån undrar...
:roll:

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]