Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbo-Fredde
Enligt 6 olika spridar/diesle firmor jag pratat med i dag får man inte plocka ev toppen på spridarna om de ska åter användas, kalibreringen ändras när man gör det.
Så efter stort över vägande och mycket rund ringande så blev det 5 nya spridare på Volvo.
Vi har haft hög bränsleförbrukning och ryckig gång under sista 3000 milen även när virvelspjällets arm satt på plats, så hoppas att det med ska försvinna med nya spridare.

Nu hoppas jag bilen ska gå riktigt bra och bli billigare att åka i annars blir jag MYCKET besviken.
av erbe
Oj va dyrt det lär ha blivit.... :-O) Det funkade bra för mig å lyfta toppen på spridaren iaf,inget märkbart på gången eller nått.
Själv köpte jag begagnad,bara Bochnummret är rätt så 044...... Sedan kan man (ska) lägga in rätt värden på spridarna via programvara å Vida.
Detta gjorde jag för strax över 1000kr men märkte ingen skillnad,samma när du köper nya spridare då ska ny programvara in då med :-)-)
av Turbo-Fredde
mbc skrev:Vad kostade spridarna hos volvo?
Jag har en god kontakt på volvo som ger mig bra priser men räkna på ca 3000kr/st
Sen fick jag en del rabatt så tyckte det blev för mycket pengar att köpa på skroten för 1500kr/st plus frakter.

När jag nu köpte nya på volvo är jag lovad programering för 450kr.

SÅ efter en del övervägande blev det nytt.
av Turbo-Fredde
Bilen har nu rullat ca 20mil och går bättre än på mycket länge.
Ändå är spridarna i inprogrammerade i systemet än.
Men i morgon blir det service med kammremsbyte och programmering av spridare.
Hoppas nu åka många billiga mil innan det är dags för nästa större grej.

För er som läser tråden i letande efter tips.
Vill jag bara säga att jag inte rekommenderar att plocka av toppen på spridarna, men allt är fritt val.
Där i mot om man vill göra detta själv så kan man alltid köpa volvos verktyg för 1340kr men man behöver en glidhammare för att använda deras "klämma" till spridarna.

Och nej jag bytte aldrig bränslerören på inrådan av en kille på Volvo, de har själva slutat att automatiskt byta rören.
Nu tittar de och bedömer från bil till bil.

SÅ bortser man från min miss med spridarna kostade spjäll, koppar ringar till spridarna och insugspackning ca 1600kr

För övrigt om spridarna släpper lätt som är jobbet inte speciellt svårt om man har lite mekar vana sen innan.
av Turbo-Fredde
Detta börja bli en tråkig tråd, brukar alltid fylla med lite bilder.
Så nu kommer några i efter hand.

En gammal spridare
Bild

Insug avplockat.
Bild

PÅ dessa bilder kan man se vart virvelspjället sitter.
Framkant på motorn de 5 svarta sotiga hålen.

Bild

Bunke nya spridare.

Bild

Nya på plats snart uppstart.

Bild
av Turbo-Fredde
Har nu kört ca 20 mil väldigt blandad körning med en hel del korta sträckor och kallstarter.
60,l/10mil är jag riktigt nöjd med.
Innan gick det absolut inte få den under 70l/10mil.
PÅ stora vägen snittar den i dag ca 55l/10mil .
Hoppas deta håller i sig.
Blir lite bil semester över jul med fullpackad bil då får vi se.
av Wotan
Hej!
Har precis bytt virvelspjäll på min V70 D5 2006, men får inte igång den.
Verkar inte komma något bränsle till spridarna.
Enligt instruktionsboken ska systemet lufta sig självt om man vrider nyckeln till läge II och låter den stå så i 60 sek.
Har dessutom slagit till och från tändningen ett 30-tal gånger för att mata fram bränsle.
Lossade ett bränslerör vid spridaren, men det läcker ingen diesel där.
Tips någon?
av Triad
Ett tips för bekade spridare är att koppla en manöversladd till startmotorn och lägga en tjock filt över aktuell spridare.
Med hjälp av startmotor och kompression lossnar spridaren. Filten är till för att fånga upp den.

Jag har själv glömt filten och satte spridaren med ett bösse skott i huven!

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]