Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vad är det för larmsiren alla snackar om? Om jag utlöser larmet på min bil är det signalhornet som tutar. Inget annat.
Användarvisningsbild
av wissel
llesrof skrev:Vad är det för larmsiren alla snackar om? Om jag utlöser larmet på min bil är det signalhornet som tutar. Inget annat.
Märkligt märkligt för då är väl knappast ditt larm av den godkända sorten eller ?
Utan Backup batteri så är det ju bara att fimpa strömmen till din bil så blir det tyst ?!
Har aldrig tidigare hört detta om att vissa Larm på Volvosar är utan sirenen i höger hjulhus !!!
:-O)
av Makedon
Ok wissel,

verkas så att det blev missförstånd angående felet ( larmet) på min bil.Så här enkelt det är.
När bilen är parkerat och larmen är på, och efter några timmar jag låser upp bilen med fjärren,så går billarmen igång. Detta märker genom att se att blinkersljuset går igång men ingen larmljud hörs.
Om låser samt sätter igång larmet med fjärren men lämnar öppet en fönster och efter några minuter viftar med en trasa in i bilen så larmet går igång också, detta märker man genom att titta på blinkrserljuset runt om bilen blinkar, men hörs ingen larmljud.
Och svar till llesrof;
På min bil enligt volvo larmljud ska komma från larmsiren och inte från tuttan (signalhorn)!.

//
Användarvisningsbild
av loci
llesrof skrev:Vad är det för larmsiren alla snackar om? Om jag utlöser larmet på min bil är det signalhornet som tutar. Inget annat.
Det du sätter igång när du utlöser larmet är s.k paniklarmet ,det går på bilens signalhorn.
Men om bilens larm utlöser pga av inbrott eller annan påverkan ,då skall sirenen låta .
av svda
Då var det dags. Bilen falsklarmade och det visade sig att den beryktade ackumulatorn i sirenen läckt elektrolyt. Provade efter rengöring med en ny ackumulator. Det visar sig att denna nya ackumulator inte laddas, sannolikt är kretskortet skadat. Men, larmet verkar funka utmärkt även utan ackumulator. Systemcheckerna kollar alltså inte att batteriet är funktionsdugligt. Därför får man heller ingen varning om att batteriet är helt slut innan dessa att elektroniken "förstört" kretskortet. Att larmet tystnar om tjuven kopplar bort batteriet ser jag som en så liten nackdel att jag inte ser någon anledning investera tid och pengar att byta ackumulator. Fel på larmet pga läckande ackumulator brukar uppstå efter 8-9 år, men backupbatteriet säkert lagt av långt innan dess, kanske redan efter halva denna tid. En ny siren är dyr, Volvo har höjt priset till drygt 2000 kr, vilket känns helt omotiverat om den huvudsakliga funktionen går att återställa nästa kostnadsfritt och om jag åkt omkring utan backupfunktion i flera år kan jag lika gärna fortsätta med detta.

Jag måste testa en tid innan jag kan vara helt säker på att allt funkar som det skall utan ackumulator. Återkommer om det skulle uppstå problem.
Användarvisningsbild
av wissel
Kan man då helt enkelt demontera sirenen ?
Kan det vara så att man måste pajja ackumulatorn för att slippa larmserv.meddelanden ?
För dt är väl dessa evinnerliga meddelanden VARJE gång man startar bilen som är det jobbiga,
ingen bryr sig iaf om en bilt tjuter !!
:-)
av svda
wissel skrev:Kan man då helt enkelt demontera sirenen ?
Kan det vara så att man måste pajja ackumulatorn för att slippa larmserv.meddelanden ?
För dt är väl dessa evinnerliga meddelanden VARJE gång man startar bilen som är det jobbiga,
ingen bryr sig iaf om en bilt tjuter !!
:-)
Hej Wissel,

Har mor och farsgubben boende vid Ekshäradsgatan i Farsta, så jag tänkte faktiskt på möjligheten att be dig läsa ut felkoderna med din Vida/Dice.
Nu fick det bli Upplands motor a 456 kr. Morr ...

Jag fick aldrig något Larmsystem fel Service erfordras som verkar brukligt, utan bara falsklarm efter någon timme som sedan upprepades. Jag har inte testat helt utan siren. Bilen står i garage med den itusågade sirenen tillfälligt inkopplad och larmet aktiverat. Ackumulatorn är borttagen i övrigt är inget rört och allt verkar funka som det brukar, inga felmeddelande och larmet går att utlösa om man viftar lite genom ett fönster som lämnats öppet. Tänkte skruva tillbaka sirenen i helgen.

Jag läste som hastigast på en amerikansk site att det gick bara att köra helt siren utan inte blev några felmeddelanden, men det tycker jag låter skumt. Kanske var det bara att bilen gick att använda utan problem.

Jag kan prova att ta bort siren helt om du lovar att prova att återställa ev. permanenta felkoder som gör att jag inte får igång larmet igen.

Notera att min poäng är att ackumulatorn varit paj långt innan problemen med larmen uppstår. Larmet klarar sig alltså utmärkt utan denna ackumulator så varför anstränga sig att skaffa ett nytt elände när man helt kan bli kvitt problemet. Med denna kunskap vete sjutton om jag inte opererat bort den i preventivt syfte.

Ackumulatorn bör kunna testas genom att utlösa larmen och sedan lyfta bort den negativa anslutningen på batteriet i bakluckan. Tystnar larmet, så är det hög tid för en sirenoperation.

4 st popnit till främre innerskärmskanten från Volvo, en M6x10 med sexkantskalle och lim/tätningsmedel typ Sikaflex är vad jag kan tänka mig går åt. Hur man gör mer exakt har många andra beskrivit.
Användarvisningsbild
av wissel
Inga problem med felkodsavläsning. Så trixa på du så nollar jag koderna åt dig......
jag är hemma för det mesta och bor ju väldigt nära dina "Päron" :-)
jag har PPC för snabbavläsning åxå....
Freddie
Du har PM.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Om moderator så önskar kan han/hon rade[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]