wissel skrev:Kan man då helt enkelt demontera sirenen ?
Kan det vara så att man måste pajja ackumulatorn för att slippa larmserv.meddelanden ?
För dt är väl dessa evinnerliga meddelanden VARJE gång man startar bilen som är det jobbiga,
ingen bryr sig iaf om en bilt tjuter !!

Hej Wissel,
Har mor och farsgubben boende vid Ekshäradsgatan i Farsta, så jag tänkte faktiskt på möjligheten att be dig läsa ut felkoderna med din Vida/Dice.
Nu fick det bli Upplands motor a 456 kr. Morr ...
Jag fick aldrig något
Larmsystem fel Service erfordras som verkar brukligt, utan bara falsklarm efter någon timme som sedan upprepades. Jag har inte testat helt utan siren. Bilen står i garage med den itusågade sirenen tillfälligt inkopplad och larmet aktiverat. Ackumulatorn är borttagen i övrigt är inget rört och allt verkar funka som det brukar, inga felmeddelande och larmet går att utlösa om man viftar lite genom ett fönster som lämnats öppet. Tänkte skruva tillbaka sirenen i helgen.
Jag läste som hastigast på en amerikansk site att det gick bara att köra helt siren utan inte blev några felmeddelanden, men det tycker jag låter skumt. Kanske var det bara att bilen gick att använda utan problem.
Jag kan prova att ta bort siren helt om du lovar att prova att återställa ev. permanenta felkoder som gör att jag inte får igång larmet igen.
Notera att min poäng är att ackumulatorn varit paj långt innan problemen med larmen uppstår. Larmet klarar sig alltså utmärkt utan denna ackumulator så varför anstränga sig att skaffa ett nytt elände när man helt kan bli kvitt problemet. Med denna kunskap vete sjutton om jag inte opererat bort den i preventivt syfte.
Ackumulatorn bör kunna testas genom att utlösa larmen och sedan lyfta bort den negativa anslutningen på batteriet i bakluckan. Tystnar larmet, så är det hög tid för en sirenoperation.
4 st popnit till främre innerskärmskanten från Volvo, en M6x10 med sexkantskalle och lim/tätningsmedel typ Sikaflex är vad jag kan tänka mig går åt. Hur man gör mer exakt har många andra beskrivit.