Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange_the_star
har nu fotat resultatet. lite taskig kvalitet har fotat med telefonen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Loner
Nice nice..

Körde du med ståltråd för att fästa den eller hur gjorde du?

/L
av mange_the_star
tackar tackar. jag körde med långa kattstrypare, ja jag vet det låter oseriöst men det blev faktiskt bra, och lätt att spänna för att få grillen jämn, det var så trångt att komma åt från baksidan.
/Mange
Användarvisningsbild
av Nicke73
Jag lånar tråden lite och illustrerar med bilder Jimmy Svenssons fina beskrivning av hur man får loss grillen utan att ta bort hela fronten.

1. Så använde jag mig av att trä in ståltråd mellan gallret på 3 ställen så jag hade något att dra i när jag med en skruvmejsel tryckte ner clipset på neder kanten.

Bild

Bild

2. Bild när nedre delen är loss. Man får dra rätt hårt samtidigt som man trycker lite trixit men nu fixar jag nog det enkelt om jag skulle göra om det.

Bild

Bild

3. Lossa på dom 6st svarta plast plupparna som håller soft nosen på plats och det gör man genom att trycka ner den inre lilla ringen inte försöka bända loss dom uppåt (Tog ca 30 sek innan jag fattade det). Bilden är när dom är borttagna (klumpigt). Därefter dra ut nosen och lossa 4 st clips, det var rätt enkelt att komma åt dom den är hyfsat flexibel.

Bild

4. Bild utan grillen

Bild

Bild

5. Alla fästen hela och fina :)

Bild

6. Bild utan grill. Ser rätt balt ut hehe

Bild

7 Grill tillbaka utan emblem men jag ska fin fixa lite med den så vi får se var det landar. Den var väldigt enkel att trycka tillbaka.

Bild

Så här ser den ut idag

Bild

Hoppas det hjälper någon att ha lite bilder på det, det var ju iallafall säkert mycket enklare än att ta bort hela fronten.

/Nicke
Senast redigerad av 2 Nicke73, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Loner
NIce Nicke, nu vill vi ha bilder på hur du monterar S60 grillen oxå, så gör vi ett mektips av det sen

/L
Användarvisningsbild
av Nicke73
Det kommer troligen nästa vecka Loner för jag beställde just en beggad s60 grill, men vi får se för det är lite annat i veckan som ska fixas....
giftemål tex på lördag hugaligen :)

Men känner jag mig själv rätt så kliar det nog i fingrarna när man får hem en ny del så man vet aldrig

Nicke
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Nicke73 skrev:Det kommer troligen nästa vecka Loner för jag beställde just en beggad s60 grill, men vi får se för det är lite annat i veckan som ska fixas....
giftemål tex på lördag hugaligen :)

Men känner jag mig själv rätt så kliar det nog i fingrarna när man får hem en ny del så man vet aldrig

Nicke
Mycket bra fixat :)
Väntar på mera bilder :wink:
Användarvisningsbild
av Nicke73
Tjosan

Bilder kommer nästa vecka eller imorgon. Fick grillen idag med posten så jag får se om jag orkar sätta på den i morrn. Ska ut och duka o så för bröllopsfesten men på kvällskvisten kanske man kan ta en timme eller något.. kan ju alltid skylla på att man behöver något annat att tänka på :)

Funderar på att sätta samma nät som jag har under grillen vid det nedre luftintaget på insidan av grillen som en extra effekt..

Svara gärna vad ni tycker och tror om det

/Nicke
Användarvisningsbild
av Nicke73
Tjena Tjena

Så där!!! Då är den nya grillen på plats.
Här kommer ett försök till en enkel och lätt följd beskrivning med bilder hur man kan byta till en S60 grill som jag fick för 300 kr på skroten på en v70n 00-04. Det finns säkert fler sätt att få fast den på men jag är nöjd än så länge.

Steg 1.
Jag använder ståltråd för att ta bort den gamla grillen dels för att den är lätt att böja så man får ut den genom gallret och kan göra en ögla och dra i samtidigt som man trycker med en liten skruvmejsel eller något på dom metall clips som håller fast grillen. 3st där nere en vid varje ståltråd och 4 upptill.

Bild

Bild

Bild

Steg 2

Kan börja med att säga att den var mycke lättare att få bort den andra gången troligtvis så satt den hårdare med smuts och annat första gången.
Jaja fortsätt med att ta bort dom 6st svarta plast clipsen eller nitar eller vad man kan kalla dom som sitter innanför motorhuven genom att trycka ner den lilla cirkeln i mitten och peta upp dom försiktigt med en skruvmejsel eller bänd lite i plasten för att få upp dom. Även en liten bild på hur dom ser ut när man tagit bort dom(dålig kvalite på bilden), för att sätta tillbaka dom så får man trycka tillbaka spetsen så den står upp en halv centimeter och sedan trycka till dom när man satt tillbaka dom. Stick där efter ner handen samtidigt som man drar ut den så långt det går innan man mår dåligt och tror att nu pajar fronten :) needå det är lugnt den går att dra så man får ner handen o lossa dom 4 övre clipen.

Bild

Bild

Bild

Steg 3

Jämföra grillarna, se om man ändrat sig!! Men det har man ju inte :)

Bild

Bild

Steg 4

Tyvärr så är ju inte fästena likadana så det var till att ta fram avbitartången och knipsa bort fästena på s60 grillen för att den ska blir tajt upptill annars får man inte in den ordentligt men jag sparade lite av dom nertill för att få den stabil i sidled. Se bilder
Därefter satt jag en självhäftande gummilist för att fylla ut det mellanrum som blir pga att den är lite mindre än orginalgrillen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Steg 5

Sätta den ny grillen på plats, jag började med att trycka in den upptill och sedan passa in fästena nertill därefter så fick jag lirka in en svart så kallad buntband, satt fast en bit ståltråd och fick den runt ett stag i mitten av grillen och där efter drog åt av bara... men inte för hårt då kan grillen kanske böjas ut på sidorna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tycker själv det blev mycket bra och det är ju det viktiga (sen är det ju alltid roligt om andra tycker det med).

/Nicke
Ps jaj taf ingenrt anvsär rör stawfel Ds
Användarvisningsbild
av Driver64
Kanonsnyggt!

Vad var det för gummilist (fabrikat, inköpsställe) du använde för att fylla ut med runt S60-grillen? Paketet är med på ett foto men jag kan inte se vad det står på det.

Hej igen, Nämen precis min tanke. Var mest in[…]

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]