Tjena Tjena
Så där!!! Då är den nya grillen på plats.
Här kommer ett försök till en enkel och lätt följd beskrivning med bilder hur man kan byta till en S60 grill som jag fick för 300 kr på skroten på en v70n 00-04. Det finns säkert fler sätt att få fast den på men jag är nöjd än så länge.
Steg 1.
Jag använder ståltråd för att ta bort den gamla grillen dels för att den är lätt att böja så man får ut den genom gallret och kan göra en ögla och dra i samtidigt som man trycker med en liten skruvmejsel eller något på dom metall clips som håller fast grillen. 3st där nere en vid varje ståltråd och 4 upptill.
Steg 2
Kan börja med att säga att den var mycke lättare att få bort den andra gången troligtvis så satt den hårdare med smuts och annat första gången.
Jaja fortsätt med att ta bort dom 6st svarta plast clipsen eller nitar eller vad man kan kalla dom som sitter innanför motorhuven genom att trycka ner den lilla cirkeln i mitten och peta upp dom försiktigt med en skruvmejsel eller bänd lite i plasten för att få upp dom. Även en liten bild på hur dom ser ut när man tagit bort dom(dålig kvalite på bilden), för att sätta tillbaka dom så får man trycka tillbaka spetsen så den står upp en halv centimeter och sedan trycka till dom när man satt tillbaka dom. Stick där efter ner handen samtidigt som man drar ut den så långt det går innan man mår dåligt och tror att nu pajar fronten :) needå det är lugnt den går att dra så man får ner handen o lossa dom 4 övre clipen.
Steg 3
Jämföra grillarna, se om man ändrat sig!! Men det har man ju inte :)
Steg 4
Tyvärr så är ju inte fästena likadana så det var till att ta fram avbitartången och knipsa bort fästena på s60 grillen för att den ska blir tajt upptill annars får man inte in den ordentligt men jag sparade lite av dom nertill för att få den stabil i sidled. Se bilder
Därefter satt jag en självhäftande gummilist för att fylla ut det mellanrum som blir pga att den är lite mindre än orginalgrillen.
Steg 5
Sätta den ny grillen på plats, jag började med att trycka in den upptill och sedan passa in fästena nertill därefter så fick jag lirka in en svart så kallad buntband, satt fast en bit ståltråd och fick den runt ett stag i mitten av grillen och där efter drog åt av bara... men inte för hårt då kan grillen kanske böjas ut på sidorna.
Tycker själv det blev mycket bra och det är ju det viktiga (sen är det ju alltid roligt om andra tycker det med).
/Nicke
Ps jaj taf ingenrt anvsär rör stawfel Ds