Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu även bytt oljetrycksgivaren utan resultat och gjort en ny mätning av oljetrycket och ser då att på tomgång när bilen är kall ligger trycket på 3,5 bar sen när bilen är varm ligger det på 2bar och så kan den stå hur länge som helst men när man börjar köra sjunker trycket och varje gång jag stannar och kollar trycket igen på tomgång är det hela tiden lägre tills det nästan är helt borta. Överväger nu verkligen att byta oljepumpen och hoppas på bättre resultat. Har bytt olja 2ggr 5-W40 helsyntet. kanske finns någon annan olja som är mer lämplig vid desse problem?

Mvh
av rid54
Det där lär du inte lösa med en annan olja, det är nåt drastiskt fel i smörjsystemet. Kanske nåt fel på sugsidan (alltså insugssilen, eventuellt rör etc) eller övertrycksventilen på trycksidan som bråkar (trasig/fastnat...). Så pumpen är nog en av de huvudmisstänkta här.
Har nu bytt oljepumpen utan resultat :( körde med bilen i cirka 25 min och trodde det hade löst sig men sen började oljelampan blinka men den slocknar på tomgång och tänds så fort man varvar den, har fått slut på idéer nu, kanske bara motorbyte som återstår? kanske kan vara värt att skölja motorn med diesel någon som provat?

är väldigt tacksam för svar.
av rid54
Låter ju helt konstigt... MEN: om du har oljetryck när motorn går på tomgång och det sjunker när du varvar, så tor jag inte på allvarligt fel i de rörliga delarna - då borde trycket vara ständigt lågt (tycker jag). Det jag har hört om som problem i denna kategori är överströmningsventilen till oljan (begränsar trycket, kan fastna i öppet läge eller helt gå sönder) samt läckage på sugsidan (dvs hål i rör eller liknande från pumpen ned till intagssilen i botten av tråget), eller en totalt igensatt oljesil. jag kan inte din motortyp, men principerna återkommer i många motortyper. Det kan ju också, möjligen, vara någon plugg till en oljekanal som lossnat, men det känns som det även då borde vara konstant dåligt tryck. En tanke är ju nåt med topplockspackningen (typ läckage mot en smörjkanal... avd för långskott!); du kanske ska köra ett kompressionsprov.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.