Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Det är inte så att du haft bilen inne på service och de har hjälpt till och ställt ner luset lite? Min kollega på jobbet upplevde sitt ljus som uselt, visade sig att det var inställt mitt i eller nedre kanten av godkänt på ljusintällning. Skruvade upp det så högt det går (alltså inom toleranserna), och nu har han mycket bättre ljus.

Xenon är så skarpt i kanten så att det blir stor skillnad beroende på hur det är inställt.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Larzan skrev:
Tungviktarn skrev:Har du bra syn i övrigt?
Tänkte ifall det är problemet eller om du provat med en annan bil för att jämföra med din egen?
Tack för omtanken, men ja, det är skillnad på min och en likadan v70's ljus.
Ska byta lampor och se om det hjälper.
Såg nu att du har -05xenonen och dom upplever jag sämre än mina original xenon från -03
av Larzan
erikn skrev:Det är inte så att du haft bilen inne på service och de har hjälpt till och ställt ner luset lite? Min kollega på jobbet upplevde sitt ljus som uselt, visade sig att det var inställt mitt i eller nedre kanten av godkänt på ljusintällning. Skruvade upp det så högt det går (alltså inom toleranserna), och nu har han mycket bättre ljus.

Xenon är så skarpt i kanten så att det blir stor skillnad beroende på hur det är inställt.
Hade visserligen bilen inne på service i våras men kan inte se att är nedställda.

Automatiska nivåregleringen fungerar som de ska med.
Men den skarpa kanten, är numera svag diffus rand.

Som sagt, ska se om lampbyte hjälper, men det är också ett jäkla jobb o byta.
In genom ett minimaliskt hål med för att komma åt.
(Starroperation genom anus?)
Användarvisningsbild
av erikn
:wink: Välkonstruerade bilar, service och reparation har varit helt i fokus vid konstruktionen. För det är väl inte som så att det är meningen att de ska tjäna en massa pengar på verkstadsbeök när det är så krångligt att göra saker så man inte kan göra dem själv?
Användarvisningsbild
av Perc
Det är många bilar från 00-talet som det är ett rent helvete att byta lampa på. Men det blev oftast bättre med nästa modell, när tillverkarna hade hunnit få feedback av förbannade kunder. Vet inte hur det är på V70 II.

På min bil sitter lyktinsatsen med en vingmutter och en låsmekanism. Bara att ploppa ut hela klabbet och ta in och byta lampa på köksbordet om man vill.
av Nicasl
Bytte ut båda mina Xenon lampor nyligen då den ena gav upp.
Köpte Biltemas D2R lampor för 249kr/st och 4200K.
Testade först att montera Biltemas lampa i strålkastaren som den felande lampan satt i bara för att jämnföra ljusbilden mot den ännu fungerande original lampan.
Klar skillnad då den fungerade äldre lampan gav väldigt blåaktigt sken och taskigt ljussken.
När båda bytts ut märktes en klar förbättring mot tidigare.
2st Xenon för 498kr är klart prisvärt mot Volvos original då priset är 976kr st för dessa !!!!
Återstår att se livslängden på Feltemas lampor :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Nicasl skrev:2st Xenon för 498kr är klart prisvärt mot Volvos original då priset är 976kr st för dessa !!!!
Det finns inget sånt som "volvo original" då det gäller lampor. Det är Philips eller Osram i 99% av fallen då det gäller xenon.
av Larzan
Fick hem mina 3000k gold idag.

Ska bara försöka klura ut bytet, vilket inte är så lätt med en hand som ett dasslock
Kan det tyckas i det här fallet.
av Nicasl
Perc skrev:
Nicasl skrev:2st Xenon för 498kr är klart prisvärt mot Volvos original då priset är 976kr st för dessa !!!!
Det finns inget sånt som "volvo original" då det gäller lampor. Det är Philips eller Osram i 99% av fallen då det gäller xenon.

Intressant,då kanske skillnaden mellan Volvos lampor och Biltemas lampor inte finns om det nu bara är Philips och Osram i stort sett som gör Xenon?
Användarvisningsbild
av Perc
Nicasl skrev:
Perc skrev:

Intressant,då kanske skillnaden mellan Volvos lampor och Biltemas lampor inte finns om det nu bara är Philips och Osram i stort sett som gör Xenon?
Det finns andra fabrikat, men av kvalitetsmärken så är philips och osram störst och det är i 99% av fallen det som sitter originalmonterat.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]