Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Provocative skrev:
Perc skrev:
Provocative skrev:Då pratar vi om 250hkr med turbo.
Det funkar inte riktigt så. Oavsett om du har en 140hk eller en T5 så krävs det lika mycket energi för att driva bilen framåt i en viss hastighet. Eftersom det är samma grundmotor har du också ungefär samma verkningsgrad. Ligger du och nöter landsväg har du alltså ungefär samma bränsleåtgång oavsett.
Får ge dig lite rätt där. Men jag vill nog att en 140hästars bör gå att köra på 0,7 med de premisserna.
Då ett trim på en sugis inte påverkar spec mkt skulle jag rekommendera att testa utan trim.
Får ge dig nästan rätt där. En T5:a har ju lägre komp för att klara högre laddtryck, därav har den sämre verkningsgrad än den vanliga 2,4 vid landsväg, en 2,5T som har lågtrycksturbo har något högre komp och något bättre verkningsgrad, bara kolla förbrukning i instuktionsboken ;)

Gällande frågan så kan det göra nån dl mellan olika däck i samma dimension, felaktig hjulinställning och fel däcktryck ger också mycket...
Med vinterdäck lägg på ca 1dl.
Jag har kollat förbrukningen de sista 12 000 mil.
Jag har rätt bra koll på vad min bil drar.
15" Däck sommar som vinter.
Servad enligt bok + någon bonus servning ibland.

Mvh Stefan
av Emilh
broman skrev:Hej jag undrar vad ni har för Bensinförbrukning på era volvo v70 140hk i från -01 och fram,
Jag har en BSR chippad volvo v70 140hk i från -02, och den ligger på ca 0,95 på farthållaren i 110, är det normalt?

Med vänlig hälsning Broman
Har en 140 hk V70 från 2005. Jag kan säga att min erfarenhet är att det är en väldans stor skillnad för mig att ligga i 90 eller 110-115. Så fort jag kommer över 100 strecket ökar det med en deciliter. 0.95 låter rätt bra mot min erfarenhet runt de hastigheterna, har för övrigt 18 tums fälgar. Vill jag köra snålt är det farthållare och 90 som gäller, då kommer jag ned mot 0.75-0.78. Jag brukar kolla både färddatorn och på pumpen, man får kolla ett par tankningar o dra snitt för att se hur pass bra det stämmer.
Provocative skrev:
Mikael G skrev:
broman skrev:Det sitter 225/45/17 på, och sträckan va bara 2,5 mil jag prövade på,
Hjulen gör säkert någon dl mot 15" original, men andra ord är det nog inget onormalt med din förbrukning.
Jag skulle nog vilja säga emot dig. Jag har själv en S60 T5 som jag kör dagligen på E4 i östergötland. Då drar den 0,8-0,9 i120. Har dimensionen 235/40/18. Då pratar vi om 250hkr med turbo.
Vad är det du säger emot, att 17" drar mer än 15" eller att hans förbrukning är att betrakta som normal?
Användarvisningsbild
av sitruz
Hej Broman och alla andra!

Jag kör S80 140 -01 med automat och med 15" hjul, när jag ligger och kör på motorväg med låst farthållare i 120 så visar färddatorn mellan 0,75 och 0,80 l/mil :) , sen kommer Hallandsåsen och bilen växlar ner till fyran medan förbrukningen går upp nästan lika högt som åsen är, till ca. 1,36 l/mil :shock:
Vid blandad körning så brukar bilen dra 0,93l/mil vid pumpen med ca. 60% stadskörning Vilket jag gärna betalar för denna fina komfort :wink:
broman skrev:Hej jag undrar vad ni har för Bensinförbrukning på era volvo v70 140hk i från -01 och fram,
Jag har en BSR chippad volvo v70 140hk i från -02, och den ligger på ca 0,95 på farthållaren i 110, är det normalt?

För något år sedan drog bilen ungefär som din, men det visade sej att bromsoken fram hade hängt sej lite och gick trögt, med högre förbrukning som följd, efter jag hade bytt bromsoken (köpte nya på Biltema, funkar perfekt) så var förbrukningen på normala nivåer igen :D
Kanske något att kolla :idea:

MVH Sitruz
.[/quote]

Får ge dig nästan rätt där. En T5:a har ju lägre komp för att klara högre laddtryck, därav har den sämre verkningsgrad än den vanliga 2,4 vid landsväg, en 2,5T som har lågtrycksturbo har något högre komp och något bättre verkningsgrad, bara kolla förbrukning i instuktionsboken ;)

Gällande frågan så kan det göra nån dl mellan olika däck i samma dimension, felaktig hjulinställning och fel däcktryck ger också mycket...[/quote]
Får väll ge dig rätt då :wink:
Så med andra ord så har jag ingen anledning att titta på en V70 med lägre effekt för att spara bränsle. Det var lite av mina planer. Men är rätt nöjd med min T5 när jag ligger på RV34.
Användarvisningsbild
av Perc
Nä, förbrukningen mellan olika V70N (med bensinmotor) är som sagt så pass lik att man aldrig har en chans att tjäna in kostnaden på att t.ex byta sin T5 mot en 140hk. För du vill ju inte heller byta ner sig i skick och årsmodell då du ändå håller på, så du lär ju få lägga en liten peng mellan. Däremot lär du ångra att du bytte din turbo mot en slöhög. :lol:

Diesel är ju förstås en helt annan sak. Om man vill ha en V70N och förbrukningen har någon som helst prio ska man skippa bensinmotorerna, så enkelt är det tycker jag. Men en diesel är väl (som i Finland) dyrare att skatta så det beror på hur mycket man kör.

Angående turbons vara eller inte vara så är jag definitivt av den åsikten att en Volvo SKA ha en turbo under huven. Antingen bensin eller diesel. Samma gäller egentligen alla bilar ovanför småbilssegmentet. Jag har blivit alldeles för van med turbomotorns fina bottendrag för att vilja ha en klen sugmotor igen. Må hända att en sugmotor utvecklar samma toppeffekt där uppe nånstans, men i varje fall jag kör ju inte till jobbet på 5000 rpm.
av broman
Tack för svaren,

Jag har nyss köpt bilen,
Och 0,95 va kollat på färddatorn, Och sträckan jag mätte på va inte spec lång typ 2-3 mil, Kollade sen när jag tankade vad den hade dragit så hade den dragit 1L milen, Men det är med väldigt mycket tomgångskörning närmare 30-40 min,
Och efter jag hade kört den på farthållaren i 110, så kollade jag luft trycket och det låg på lite under 2 kilo, så det kan ju ha gjort sitt till,
Ska serva bilen och sedan se vad bilen drar sen,
Sen när jag får boxen där jag kan ladda i och ur programvaran sen får vi se vad den drar,
Användarvisningsbild
av Dede
Jag har en -05 med 16" (205) på sommarsulorna och nu när AC:n får jobba lite så ligger jag på runt 0,8l/mil (vid pump)
Jag är nog en av få som har lägre förbrukning på vintern (15" 195) då sjunker den till ca 0,7l/mil

Mestadels 70-90-110 och väldigt lite stadskörning. Dock en del släpkörning.
Har en V70 05 140HK med BSR programvara, 95 oktan . Manuell. Continental 205/55-16. 13100mil.
Nollade färddatorn och körde motorväg Falkenberg - Landvetter tur & retur = 24,7mil. Mestadels 120-130km/h med 4 vuxna, 2 barn , 3 resväskor, då drog den 0,80l/milen. Låg länge på 0,79l/milen men slog om till 0,8 precis innan vi kom hem.
Hemma kör vi mycket korta stadskörningar(Frugan), 3-4km mellan jobb, skola, dagis och då ligger den strax under litern, 0,96-0,99l/m. (1,1L/mil på vintern, 15" dubb)Får väl räknas som hyfsat då den aldrig hinner bli riktigt varm.
Kollade färddator mot pump för ca ett halvårsedan och då stämde den ganska så exakt.
Rullar knappt 1000mil om året, men servas varje 12månader.

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]