Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du har rätt Vojje.
Original kanske inte är så fel!!
Svar från Lennart:
Jag har en båtmotor Volvo Penta 200D (Cheva 305 motor). Den går inte på NGK fast jag har prövat tre olika värmetal.
Alla säger att jag har fel stift och ska använde dessa NGK stift istället. Prövar nya NGK stift med samma dåliga gång av motorn.
Det är Volvo original stift som passar denna motor bäst. Har hört att det är ett Bosch stift som Volvo använder.
För min del är originalstiften som gäller.

Lennart
Vojje skrev:
Märkligt, då NGK är världsledande då det gäller stift.
Vojje skrev:
Nu är det ju inte så att NGK, trots sin världsledande ställning, tillhandahåller stift till alla världens motorer.
T.ex. så finns det en och annan V8 utombordare som de har missat. Kanske av företagsekonomiska skäl.
Frågan är väl om TS har konverterat sin Volvo till en s.k. utombordare, genom att t.ex. demonterat huven och sålt den som aluminiumskrot för en femma per kilo. ??:-/
Vojje skrev:
ett tips för framtiden. Köp stiften hos Volvo = automatiskt rätt elektrodavstånd
Lennart
av rid54
Hm. Känner viss misstänktsamhet mot dessa exakta mått.... som dessutom varierar lite beroende på källan. Ställ stiftens gnistgap på 1,0 mm som grundläge och om det inte löper OK så gå på instruktionsbokens värden rörande just din motor. Övriga rekommendationer känns ju lite som onödiga variationer... Gnistgapet för att få säker och användbar gnista beror ju bara på kompressionstryck och tändspänningen, inte på tändstiftens fabrikat (om de inte skeppar iväg stift med värdelös isolation).
Vojje skrev:ett tips för framtiden. Köp stiften hos Volvo = automatiskt rätt elektrodavstånd
Jag jobbade på volvoverkstad i många år så jag har monterat en hel del stift och jag kontrollerade alltid alla stift, oftast var det rätt men inte alltid, har tom sett original stift rätt ur förpackning där elektroden var helt ihop.

Till ts, du har inte för mycket olja?
Kanske halvtät vevhusventilation.
Jag justerade avståndet innan jag körde hem, och det kom inte lika mycket rök men kom fortfarande lite. Tankade sedan VPOWER 100 oktan på Shell i Tyskland och körde nästan 200 km/h - ingen rök :shock: Jaja, det får väl vara så, bara skiten funkar. Lär ju inte köra över 160 på ett tag nu :lol:

mbc: Du kanske har rätt ang vevhusventilationen. När var var på besiktning så kände killen att det luktade lite avgaser, han misstänkte vevhusventilationen men kunde inte hitta något fel...

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]