Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wohlfie skrev:Och jag är ingen super expert på att mecka. Men ta bort och sätta dit nytt inga problem.

Men vart sitter fjäderbenslagringen? och om jag byter åker jag på framvagns inställning igen ?

den som sitter med 3 skruvar? sätt inne från motor utrymmet?
Om man ska byta den åker ja på trycka ihop fjädrarna? för att få ner allt?
Och kan man bara byta lagret eller är det hela skivan med lagret i?.
Såg skruvat på nätet hade för en 600kr st byter nog både sidorna om jag ger mig på detta.

Hissa bilen. Av med däcket. Plus två bultar som håller stötdämpare. Sen skruvar du bort de tre skruvarna ifrån motorrummet.
Vips så är allt löst. Ner på backen och kläm ihop fjädern med tex biltema verktyg sen skruva loss översta bulten. lättast med mutter knacka.
Av med översta lagret på med nytt och montera upp. Man byter hela inte bara lagret.
Hoppas du förstår. Sitter på arlanda och vänta på flyget hinner inte skriva så noga.
av wohlfie
Jonas_latt skrev:
wohlfie skrev:Och jag är ingen super expert på att mecka. Men ta bort och sätta dit nytt inga problem.

Men vart sitter fjäderbenslagringen? och om jag byter åker jag på framvagns inställning igen ?

Såg skruvat på nätet hade för en 600kr st byter nog både sidorna om jag ger mig på detta.

Hissa bilen. Av med däcket. Plus två bultar som håller stötdämpare. Sen skruvar du bort de tre skruvarna ifrån motorrummet.
Vips så är allt löst. Ner på backen och kläm ihop fjädern med tex biltema verktyg sen skruva loss översta bulten. lättast med mutter knacka.
Av med översta lagret på med nytt och montera upp. Man byter hela inte bara lagret.
Hoppas du förstår. Sitter på arlanda och vänta på flyget hinner inte skriva så noga.
Åker man på göra framhjuls inställning sen? eller kan man märka upp ?
Tänkte passa på byta den där dämpnings kudden när jag ändå är där pillar.
av wohlfie
Fundering på Länkarm.. själva länkarmen byter man bara om armen är paj?
För jag såg att det går köpa bussningarna så man kan bara byta detta och inte behöva byta hela länkarmen? Eller har jag helt fel?
av Jester83
Åker också med lite klonkande framvagn, tog upp bilen på lyften på jobbet nyss och upptäckte då att det är märken i innerskärmarna efter fjäderskålen!!?
Vid en viss hjulvinkel tar tydligen skålen i alltså!
Kan detta ha att göra med att jag inte har nåt styrstoppsgummi (eller vad det nu heter) för hjulen tar också i ganska mycket.
wohlfie skrev:Fundering på Länkarm.. själva länkarmen byter man bara om armen är paj?
För jag såg att det går köpa bussningarna så man kan bara byta detta och inte behöva byta hela länkarmen? Eller har jag helt fel?
Man kan byta bara bussningarna, men det brukar vara så jävla bökigt att pressa i och ur så det är värt att köpa hela länkarmen.

Jag har klonk i min framvagn och jag har bytt precis allt förutom stötdämpare, subframebussningar och krängningshämmarbussningar.

skitbil....
av wohlfie
bensinskalle skrev:
wohlfie skrev:Fundering på Länkarm.. själva länkarmen byter man bara om armen är paj?
Man kan byta bara bussningarna, men det brukar vara så jävla bökigt att pressa i och ur så det är värt att köpa hela länkarmen.

Jag har klonk i min framvagn och jag har bytt precis allt förutom stötdämpare, subframebussningar och krängningshämmarbussningar.

skitbil....
Är det så att man ska värma länkarmen för att få bussning på plats? Eller går det bara att pressa i med en press?
Samma sak när man ska få bort den ska man pressa ut den?
Men dina länkarmar var ju bytta nyss, Wohlfie?
Ge dig inte på att byta bussningar i dessa, torde vara större chans att fjäderbenslagringen behöver lite kärlek??
av wohlfie
Jackson75 skrev:Men dina länkarmar var ju bytta nyss, Wohlfie?
Ge dig inte på att byta bussningar i dessa, torde vara större chans att fjäderbenslagringen behöver lite kärlek??
de har rullar 1000mil länkarmarna.. och när man beställde dessa så satt bussningar på men inte kulleden.men själva kulleden är gammal så var inne på byta den.. men den är skruvad såg jag.
Så tänkte byta den. sen gå på dämpar lageringen.. verkar inte vara alltför svårt.. samt dämpnings kudden.
wohlfie skrev:
Jackson75 skrev:Men dina länkarmar var ju bytta nyss, Wohlfie?
de har rullar 1000mil länkarmarna.. och när man beställde dessa så satt bussningar på men inte kulleden.men själva kulleden är gammal så var inne på byta den.. men den är skruvad såg jag.
Så tänkte byta den. sen gå på dämpar lageringen.. verkar inte vara alltför svårt.. samt dämpnings kudden.
Det fixar du galant! Sen berättar du för oss hur du gjorde, så kanske till och med bensinskalle får tyst på sin framvagn :-)-)
av mena
Jonas_latt skrev:

Hittade en länk där de visar. Men vad heter det som de tar bort först i metal, som ligger ovanför fjädersätes gummit som han på bilen byter ut.

Och ska man byta båda eller räcker det med fjädersätet?

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]