Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av teddysoft
Våran V70N 00a, är grymt tyst när man kör, även i högre hastigheter (i vissa fall kan man viska med varandra och ändå höra). Sen så kan ju även vägen spela stor roll har man märkt med kvalité på asfalt.
av mena
Jag kör en V70 från 2004 som jag tyckte hade bra komfort, tills den dagen jag fick långa min fars V70 från 2008(alltså nästa generation) och fy balle vilken komfortskillnad det är.

Jag åkte 60 mil med min fars och tyckte väl att det var en bekväm resa ungefär som min egen bil. Efter 60 mil kom jag till min far och byter till min bil för att ta mig de sista 5 milen hem och det enda jag kan säga är natt och dag. Så stor skillnad är det mellan dem.
Jag trodde verkligen att min bil var hyffsat tyst men det när nästan som att köra med rutorna nere i jämförelse.

Nu hade min far även på rätt så breda sommardäck, bra mycket bredare än vad som satt på min äldre V70. Och det gör ju inte ljudnivån bättre iallafall.
Nä jag är mycket imponerad. Har inte testat nyare V70 än så.

Hans var en diesel och min bensin.
Användarvisningsbild
av sthlm
Bytte högtalare i bilen och när jag ändå hade dörrsidorna nere så dämpade jag dom ordentligt med dämpmatta.
Tycker mig höra märkbar skillnad efter att dämpat mina fyra dörrar.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
mena skrev:Jag kör en V70 från 2004 som jag tyckte hade bra komfort, tills den dagen jag fick långa min fars V70 från 2008(alltså nästa generation) och fy balle vilken komfortskillnad det är.

Jag åkte 60 mil med min fars och tyckte väl att det var en bekväm resa ungefär som min egen bil. Efter 60 mil kom jag till min far och byter till min bil för att ta mig de sista 5 milen hem och det enda jag kan säga är natt och dag. Så stor skillnad är det mellan dem.
Jag trodde verkligen att min bil var hyffsat tyst men det när nästan som att köra med rutorna nere i jämförelse.

Nu hade min far även på rätt så breda sommardäck, bra mycket bredare än vad som satt på min äldre V70. Och det gör ju inte ljudnivån bättre iallafall.
Nä jag är mycket imponerad. Har inte testat nyare V70 än så.

Hans var en diesel och min bensin.
Känner igen det där med rutorna nere, ibland känns det så. Vet du om han har laminerade rutor? Skall visst ingå i Herrgårdspaketet har jag för mig. Grannen kör Audi A5 sportback-12 som man trodde var en tyst och komfortabel bil, men och hans förra V70-09 med laminerade rutor var mycket tystare säger han.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hur ser/vet man om man har laminerade rutor?
av svensson600
Hur är de nya S60 och V60 med tanke på komfort? Är de hyfsat mjuka och tysta?
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:Hur ser/vet man om man har laminerade rutor?
Kör ner rutan några decimeter o kolla upptil, finns det en liten skåra mitt i glaset
så har du laminerat, tänk dig att 2 rutor läggs ihop med laminat så vet du hur skåran ser ut.....
vanligt glas är rundat uppåt.....hängde du med ?
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:
Jackson75 skrev:Hur ser/vet man om man har laminerade rutor?
Kör ner rutan några decimeter o kolla upptil, finns det en liten skår mitt i glaset
så har du laminerat, tänk dig att 2 rutor läggs ihop med laminat så vet du hur skåran der ut.....
vanligt glas är rundat uppåt.....hängde du med ?
Jag har det, det ser ut som man limmat i hop två tunna rutor. Ganska smart faktiskt....
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Fick provköra grannens V70 D4 Automat -2013 idag. 245/45-17". Liite däck/vägjud från i bak, och lite morrande från motorrummet(D4, men inte på nått sätt störande alls.) Och utav vindbrus i dörrar/rutor som jag har på min V70 -05 fanns ingenting.
Mycket Go bil, och bra mycket tystare än min V70N-05.

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]