Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:en ganska ointressant frågeställning eftersom du just nu i första hand verkar ha ett kopplingsbyte framför dig.
Hu ja, kopplingsbyte som är så lätt fixat på dessa bilar ... NOT! :-O)
Vilket då blir att skaffa:
- Kopplingssats
- Slavcylinder (för det är väl den som läcker?)
- Man bör väl också passa på att byta packboxen på veven?
- Något annat man bör göra?
Hur är livslängd på dubbelmasse svänghjulet till exempel?
Någon som kan tipsa om bra verkstad som man kan lämna in ett kopplingsbyte till ?
Eller någon här på forumet som vill åta sig uppdraget :wink:
Skulle verkligen behöva lite input i detta ämne, då jag vill undvika otrevliga överraskningar inom kort efter utfört kopplingsbyte...
Alla tips är av intresse, frågan står ett par inlägg upp. :wink:
Hemskt vad trögt det va att få lite tips kring kopplingsbytet :wink:

Vad jag vill veta är:

1. Vad bör man göra i samband med kopplingsbytet? Byte packbox på veven? Något annat?
2. Hur är livslängden på dubbelmasse svänghjulet?

Eftersom det är betydande summa pengar som skall spenderas så vill man ju vara så förberedd man kan :)
Tyst som i graven. :)
Om jag frågar detta då:
Vad är rimligt att betala för ett kopplingsbyte bortsett materialet, på en mindre bilverkstad?
av Xuri
Jackson75 skrev:Hemskt vad trögt det va att få lite tips kring kopplingsbytet :wink:

Vad jag vill veta är:

1. Vad bör man göra i samband med kopplingsbytet? Byte packbox på veven? Något annat?
2. Hur är livslängden på dubbelmasse svänghjulet?

Eftersom det är betydande summa pengar som skall spenderas så vill man ju vara så förberedd man kan :)
byt packboxen på veven å gärna nya bultar till svänghjulet.
urtrampningslagret å slavcylindern är ett packet så alla "slitagedelar" byts när man byter koppling, tryggt!
ett dubbelmassehjul är igentligen ingen förbrukningsvara men de händer att dom går sönder.

du borde kunna hitta nån som gör de för 2-3000kr i arbetskostnad. kopplings osv går väl lös på typ 3000kr.
köp orginal ! vet många som haft problem när dom köpt annat än orginal, även om de är sachs å fråga mig inte varför.
Xuri skrev:
byt packboxen på veven å gärna nya bultar till svänghjulet.
urtrampningslagret å slavcylindern är ett packet så alla "slitagedelar" byts när man byter koppling, tryggt!
ett dubbelmassehjul är igentligen ingen förbrukningsvara men de händer att dom går sönder.

du borde kunna hitta nån som gör de för 2-3000kr i arbetskostnad. kopplings osv går väl lös på typ 3000kr.
köp orginal ! vet många som haft problem när dom köpt annat än orginal, även om de är sachs å fråga mig inte varför.
Tack Xuri, bra svar utan oklarheter som vanligt! :D
Lyfte upp bilen och kunde konstatera att det läcker bromsvätska från ett litet hål under kopplingen, så det är väl bara en tidsfråga innan jag kan trycka ner kopplingen utan att något händer?? Slavcylindern har väl gjort sitt, med komplett kopplingsbyte nu som följd. Tur man inte ska iväg på bilsemester :)
Jeg hadde presis samme symptom, spesielt i kaldt vær og med kald bil. Kjørte med det en god stund (ca 10000 km?) og plutselig røk girkassa, en uke før avtalt kopplingsbytte. Mitt tips er derfor kjør pent og bytt koppling så snart som mulig. Lekkasje i kopplingen var årsak til rykkingen. 48000 SEK hos Volvo i Arvika.

XC70 D5 2007, 100.000 km, manuell.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]