Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det plastkaret borde finnas där är min uppfattning.
Tror inte Volvo sätter dit något som är helt onödigt. De som gör allt för att tjäna ören vid produktion av bilar och minska produktionskostnaden.
Tyvärr är den ett hinder vid byte av olja/oljefilter.
Medvetet eller omedvetet glöms den att sättas tillbaka.

Lennart
Hmm, som sagt den kanske får sitta kvar även om jag får en känsla av att kylningen skulle bli bättre på lådan bl.a !?
Freddie
Jag (tror) det finns direktiv om vilka modeller/utrustning som skall ha kåpan och inte. När jag monterade dragkrok rekommenderades att montera kåpa för förbättrad kylning.
wissel skrev:Hmm, som sagt den kanske får sitta kvar även om jag får en känsla av att kylningen skulle bli bättre på lådan bl.a !?
Freddie
Men har du ens problem med kylningen eller sitter du bara hemma på kammaren och inbillar dig att du kommer att få problem? :D
llesrof skrev:
wissel skrev:Hmm, som sagt den kanske får sitta kvar även om jag får en känsla av att kylningen skulle bli bättre på lådan bl.a !?
Freddie
Men har du ens problem med kylningen eller sitter du bara hemma på kammaren och inbillar dig att du kommer att få problem? :D
Jag körde 12 mil häromdagen i värmen och när jag kommer hem o skall upp på min p-plats så noterade jag en högre slirning i lådan ! Därav min tanke om att jag vill ha maximal kylning på lådan. Då jag kört mina normala vändor har jag inte haft tendens ens till slirning när jag kommer hem till min lutande p-plats .
wissel skrev:Jag körde 12 mil häromdagen i värmen och när jag kommer hem o skall upp på min p-plats så noterade jag en högre slirning i lådan ! Därav min tanke om att jag vill ha maximal kylning på lådan. Då jag kört mina normala vändor har jag inte haft tendens ens till slirning när jag kommer hem till min lutande p-plats .
Bilar (Även XC90 2.5T) är gjorda för att säljas på betydligt varmare ställen än Sverige. :)
JE Jr skrev:Ingen som har funderat på aerodynamiken och om den kan sänka luftmotståndet??
Det skulle kunna vara en förklaring. Om det stämmer att dynamiken blir bättre ur bränslesynpunkt
så blir den väl ganska mycket sämre ur luftkylningssunpumkt på typ automatlådan ??
För om lådan pajjar så får dom ju sälja ytterliggare en autolåda till ?:-/
Med tanke på deras servicerekommendationer för automatlådor och så detta !
Ger väl kanske någon automatlåda till att kränga ??:-/
Jag är inte alls säker på att volvo värnar kundens plånbok men väl sin egen.....
wissel skrev:
JE Jr skrev:Ingen som har funderat på aerodynamiken och om den kan sänka luftmotståndet??
Det skulle kunna vara en förklaring. Om det stämmer att dynamiken blir bättre ur bränslesynpunkt
så blir den väl ganska mycket sämre ur luftkylningssunpumkt på typ automatlådan ??
För om lådan pajjar så får dom ju sälja ytterliggare en autolåda till ?:-/
Med tanke på deras servicerekommendationer för automatlådor och så detta !
Ger väl kanske någon automatlåda till att kränga ??:-/
Jag är inte alls säker på att volvo värnar kundens plånbok men väl sin egen.....
...och trots att du lyckats avslöja denna onda konspiration så köper du en Volvo igen.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]