Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
I början skrev du att bilen vill till vänster, men också att det drog till höger i ratten. Jag skulle nog (låta) undersöka både fram- och bakvagn avseende glapp någonstans. En dålig bussning bak, som påverkar hjulläget, kan absolut påverka riktningen på bilen när man bromsar. Det behöver inte vara bromsarna som är ojämna alls (det har du ju redan papper på f.ö.)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Hade exakt samma problem som rid54 fast på en S70. Felsökte länge och bytte/skiftade detaljer utan någon framgång. Till slut fann jag felet som var att länkarmsbussningar på höger länkarm hade släppt i vulkningen. Detta innebar att länkarmen kunde röra sig ca 20 mm fritt i längsled. När man bromsade åkte länkarmen bakåt och man fick en annan inställning på toe-in vilket innebar att ratten flyttade sig plus att bilen drog åt vänster(riktigt otäckt). En P2:a har ju lite annorlunda bussningar men grundtips är att kolla höger länkarm mycket noga avseende bussningar och spindelled.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har fått samma problem och var på väg att posta en fråga här. Det började nån gång i vintras. Bilen drar åt vänster vid inbromsning och ratten vrider sig då lite åt höger. Mycket irriterande och det skrämmer andra bilister när man är på flerfiliga vägar. Bilen vinglar också om hjulen träffar på längsgående sprickor/skarvar i vägen eller när man hamnar i turbulens bakom långtradare. Den känns allmänt diffus och instabil.

Har också märkt ett snabbare slitage på framdäcken. De nöts mest på mitten, konstigt nog. Har aldrig sett något liknande. Bakdäcken är som nya fortfarande.

Fina bromsvärden på besiktningen i nov. Bytt länkarmar fram (Skruvat.se) för drygt ett år (ca 3000 mil) sedan. Fjäderben i vintras (max 1000 mil sedan)

Kanske man kan få komma in på bilprovningen och köra den där grejen som ruskar om framvagnen, så kanske man ser något. Jag har lyft bilen som vanligt med domkraften och försökt rycka i hjulen men jag kan inte känna eller höra något glapp.
Hasse53 skrev:Hade exakt samma problem som rid54 fast på en S70. Felsökte länge och bytte/skiftade detaljer utan någon framgång. Till slut fann jag felet som var att länkarmsbussningar på höger länkarm hade släppt i vulkningen. Detta innebar att länkarmen kunde röra sig ca 20 mm fritt i längsled. När man bromsade åkte länkarmen bakåt och man fick en annan inställning på toe-in vilket innebar att ratten flyttade sig plus att bilen drog åt vänster(riktigt otäckt). En P2:a har ju lite annorlunda bussningar men grundtips är att kolla höger länkarm mycket noga avseende bussningar och spindelled.
EXAKT samma fel har jag fått två gånger på min v70N, och båda gångerna har bakre bussningen i någon av länkarmarna varit helt trasig. Det roliga var att andra gången det hända så var länkarmen bara 700mil gammal, skitkvalité.
av johcarl
Om man kör på en plan väg och släpper ratten och bromsar försiktigt till drar bilen omgående lite till vänster och ratten vrider sig till höger. Dock har jag full bromsverkan vid hårdare broms och bilen går rakt fram, men med högervriden ratt.

Har beställt tid på Euromaster imorgon för att utröna vad felet är.
Min länkarm pajade efter 700mil, från vparts dock. Fick en ny dock, men den kastade jag och köpte från annat ställe för jag var mindre sugen på att sätta på samma skit igen, dega hjulinställning och riskera att få göra resan ytterligare en gång...
OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]