Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
dieselmagnus skrev:80 grader är väl helt ok eller?
Jasså? Trodde att arbetstempen var över 90grader, termostaten ska väl inte öppna förrän vid 90
av eddar
Nålen rakt upp og temp. viser 87 grader (under kjøring).

Skal stå åpningstemp. på termostaten.
I gamle dager kokte vi termostatene for å se om dem åpnet ved rett temp.
Användarvisningsbild
av Vojje
T-rex skrev:Nu mätt som vojje sa, 80, 2 Celsius :)
Det var illa det. Nästa steg blir att öppna kylarlocket, stoppa ner termometern, start motorn och kontrollera tempen när vattnet börja flöda i kylaren.
Eller flödar det hela tiden = Felaktig montering :mrgreen:
av T-rex
Vojje skrev:
T-rex skrev:Nu mätt som vojje sa, 80, 2 Celsius :)
Det var illa det. Nästa steg blir att öppna kylarlocket, stoppa ner termometern, start motorn och kontrollera tempen när vattnet börja flöda i kylaren.
Eller flödar det hela tiden = Felaktig montering :mrgreen:
Kylarlock? Menar du locket på expanskärlet då?
Vad är felaktigt monterat?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kan du ha luft i kylsystemet som gör att tempen lokalt på olika ställen är högre än 80 ?
Användarvisningsbild
av Vojje
Tempen ska så klart mätas i kylaren, inte i expansionskärlet.
Felmonteringen skulle i så fall gälla termostaten om den läcker vatten till kylaren.
av T-rex
Jackson75 skrev:Kan du försöka få tempen att stiga högre genom att stå på tomgång o se om kylfläkten drar igång?
När jag står still går tempen upp till normal, kör jag landsväg å går tempen ner, idag mättes den till 72 grader,, kanske läge att byta tempgivaren iaf.
Kylfläkten går inte igång när jag står på tomgång men det ska den ju inte göra heller om inte tempen sticker iväg högt.
av T-rex
För er som vill veta så var det tempsenorn vid termostaten :D Nu ligger den på 92 till 98 Celsius
Användarvisningsbild
av Jackson75
Så du menar alltså att den tempgivaren som flyttades över från gamla motorn, trots allt var defekt även om den var relativt nyinköpt?
av T-rex
Jackson75 skrev:Så du menar alltså att den tempgivaren som flyttades över från gamla motorn, trots allt var defekt även om den var relativt nyinköpt?
Ja, men när jag tittade närmare på den så såg det ut som om den var utbytt(?), verkar som om skojarna som bytte motorn (billigt) har bytt ut massa fungerande saker från andra motorn såsom ett helt nytt övre motorfäste en abs styrenhet som fungerade när jag lämnade in bilen plus 5 st tändspolat, jag bara antar nu eller oxå hade jag bara sån otur att grejorna gick sönder under bytet. :shock: :shock:

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]