Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

pms skrev:Enl Volvoverkstan får man inte pilla vid kallstartsvarvtalet pga miljöskäl..........

Jag har "löst" problemet genom att lägga in Drive eller Revers på min automat så snabbt som möjligt efter kallstart eftersom det sänker varvtalet med ca 400 varv......alltid nått.
Håller med dig att det inte känns och låter bra med 1500-1600varv vid kallstart med en iskall motor. Det sticker till i hjärtat på mig faktiskt. Kan inte tro att detta är bra för maskinen.
Är inte säker på vad det ligger men nånstans runt 1200-1300 och det tycker jag är för högt, tror inte det är bra för motorn vid kallstart. Eftersom jag har manuell låda kan jag inte göra så, annars en bra idé. Många gånger är det som är bra för miljön dåligt för bilen. Man kanske kan fråga nån "snäll" bildelsbytare på Lidbil om han/hon kan tänka sig att sänka tomgången :lol:
Sätt på originalavgas så låter den inte så illa. :)

Jag reagerade också på att min 2.5T -04 hade onödigt hög tomgång då den var kall. Min var automat och jag fick snabbt rutin på ett knep för att få den att lägga sig på tomgång. :) Flytta växelväljaren från P till N med en liten paus på någon tiondels sekund i R. Gör man det rätt så hinner lådan inte reagera och lägga i backen (för det ska man inte göra med varv på) men trots det reagerar motorn på att man vill börja åka iväg och sänker varvtalet. :)
Perc skrev:Sätt på originalavgas så låter den inte så illa. :)

Jag reagerade också på att min 2.5T -04 hade onödigt hög tomgång då den var kall. Min var automat och jag fick snabbt rutin på ett knep för att få den att lägga sig på tomgång. :) Flytta växelväljaren från P till N med en liten paus på någon tiondels sekund i R. Gör man det rätt så hinner lådan inte reagera och lägga i backen (för det ska man inte göra med varv på) men trots det reagerar motorn på att man vill börja åka iväg och sänker varvtalet. :)
Är original på den.
Om du menar till mig, Nej jag köpte nytt avgas för jag ville ha mer effekt så de sitter där de gör.

Men 1600rpm tycker jag är lite väl vid kallstart av en motor.

å de är fortfarande inte "Kallt" ute men nog fan idiotvarvar bilen... okej om de vore -10 ut då kanske den behöver värma upp katten fortare men nu borde den inte behöva lika mycket.
Xuri skrev:Om du menar till mig, Nej jag köpte nytt avgas för jag ville ha mer effekt så de sitter där de gör.

å de är fortfarande inte "Kallt" ute men nog fan idiotvarvar bilen... okej om de vore -10 ut då kanske den behöver värma upp katten fortare men nu borde den inte behöva lika mycket.
Där slog du "huvut" på spiken. Så är det med min också, den varvar oavsett temp ute vid kallstart. När den stått ett litet tag och motorn svalnat lite grann och man startar den igen så varvar den, kanske inte så extremt som första gången men ändå. Min förra bil betedde sig inte så. Måste finnas ett sätt att via mjukvaran sänka tomgången vid kallstart. Detta beteende hjälper inte miljön särskilt mycket när motorn går på högvarv varje gång man startar den, då släpper den ju ut mer avgaser istället, eftersom motorn varvar mer, varvar den mindre så släpper den väl ut mindre avgaser lr?

Skitsamma om den inte är uppvärmd, för innan den blir det så är ju avgaserna högre, så effekten blir väl densamma. Visst tar lite längre tid innan "katten" blir varm men tills dess så gör ju den förhöjda tomgången att den spyr ut massa avgaser. Är väl effektivare att "varmköra" katten med lägre tomgång, både för miljö samt bilen.
helgonet1 skrev:
Xuri skrev:Om du menar till mig, Nej jag köpte nytt avgas för jag ville ha mer effekt så de sitter där de gör.

Där slog du "huvut" på spiken. Så är det med min också, den varvar oavsett temp ute vid kallstart. När den stått ett litet tag och motorn svalnat lite grann och man startar den igen så varvar den, kanske inte så extremt som första gången men ändå. Min förra bil betedde sig inte så. Måste finnas ett sätt att via mjukvaran sänka tomgången vid kallstart. Detta beteende hjälper inte miljön särskilt mycket när motorn går på högvarv varje gång man startar den, då släpper den ju ut mer avgaser istället, eftersom motorn varvar mer, varvar den mindre så släpper den väl ut mindre avgaser lr?

Skitsamma om den inte är uppvärmd, för innan den blir det så är ju avgaserna högre, så effekten blir väl densamma. Visst tar lite längre tid innan "katten" blir varm men tills dess så gör ju den förhöjda tomgången att den spyr ut massa avgaser. Är väl effektivare att "varmköra" katten med lägre tomgång, både för miljö samt bilen.

Ja de spelar ingen roll om de är -15 eller +20 den varvar alltid upp sådär varm som kall motor.... tror min ligger som max på runt 1800rpm vid kallstart å nån sek senare så ligger den på 1600 rpm... de kan inte vara bra för varken motorn eller turbon för jag hör redigt hur de viner om min turbo.. allt är kallt å har inte rätt oljetryck direkt... nu kör jag dessutom på e85 å skitar inte ner speciellt mycke jämnfört med ren bensin.. jag hade gärna plockat bort den funktionen.
De gick inte å göra en snäll start i vintras heller med org avgas å bor parkerar alltid som i en liten gränd, där låter de extra mycke... irriterande som fan :P

jag vet inte hur dom har löst funktionen.. om dom tex höjjer varvtalet så pass mycke bara för dom ska kunna backa tändningen så mycke så de brinner i grenröret istället för i motorn.. för lågt varv å låg tändning = de bara skakar å vibrerar om motorn.
Kena skrev:Någon som har kollat med Volvo om det stämmer med så hög tomgång? Har svårt för att tänka mej att det var så från när bilen var ny.
Tänker ringa dem i veckan och kolla. Startade bilen igår när den hade stått i knappt en timme. Ute temp låg på ca 20 grader, ändå gick tomgången upp till ca 1200-1300 en stund innan den la sig på strax över 800 för att sedan lägga sig på 800. Motorn var ju inte ens kall eftersom jag hade kört med bilen. Återkommer med mer info efter att jag pratat med Lidbil.
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]