Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Conny1
vi ska åka o provköra den nu snart. har lyckats att pruta till 179500:- redan på telefon. Några tips på vad jag ska kolla o lyssna efter när jag testar?
Användarvisningsbild
av henka35
Lyssna efter missljud i fram och bakvagn. Annars är det inte så mycket att säga.
Vi har några XC på jobbet som har gått mellan 10000 till 25000 mil. De fungerar mycket bra. Inga problem med viscon. Sedan är den bättre på dåliga vägar än V70. Leta gärna efter en med automatlåda. Det är att föredra.

/Henrik
av Conny1
Tack för hjälpen killar!!!! Återkommer med mer info om hur det gick senare i dag. :shock:
av Conny1
jaha då har man provåkt den. Allt gick fint. Inga missljud eller så. Bra drag i den. Men så när vi kom tillbaka till bilaffären så kollade jag som brukligt är oljans kvalitet, gissa om jag blev snopen när jag skruvar av oljelocket på motorn o hittar ca 1M3 grus, smuts o avlagringar innanför locket. :shock: . samma på stickan, där det fanns små metallfragment. Säljaren sa att dom inte visste något men att dom hade nyss servat den...??? Hallåååå.... kollar dom inte??? Besviken är man iaf.....
av matzen10
Conny1 skrev:jaha då har man provåkt den. Allt gick fint. Inga missljud eller så. Bra drag i den. Men så när vi kom tillbaka till bilaffären så kollade jag som brukligt är oljans kvalitet, gissa om jag blev snopen när jag skruvar av oljelocket på motorn o hittar ca 1M3 grus, smuts o avlagringar innanför locket. :shock: . samma på stickan, där det fanns små metallfragment. Säljaren sa att dom inte visste något men att dom hade nyss servat den...??? Hallåååå.... kollar dom inte??? Besviken är man iaf.....
Du har PM!

M V H
---> Matz
av Conny1
hallå matz. japp det har jag. kolla dina pm. mvh Conny.
av -94 9000 2,3T cse
Viscon är ett j-la skit. Enklare än så går det nog inte att beskriva det:

- Viscon kopplar in långsamt, du redan halva bilen nere i diket innan systemet vaknar till.
- Viscon äter däck, bak som fram
- Fyrhjulsmätningar med jämna mellanrum pga snedslitningar, främst i alla däckens ytterkant.
- Max en mm får det skilja i mönsterdjup mellan fram o bakaxel, annars riskerar viscon att brinna upp. Det kan innebära byte av däck mellan axlarna även mitt i sommaren o mitt i vintern.

Försök att sträcka dig till en Haldex-årsmodell, det är mitt tips.

Mvh
av sillen
Håller med!!!
av Frigge
-94 9000 2,3T cse skrev:Viscon är ett j-la skit. Enklare än så går det nog inte att beskriva det:

- Viscon kopplar in långsamt, du redan halva bilen nere i diket innan systemet vaknar till.
- Viscon äter däck, bak som fram
- Fyrhjulsmätningar med jämna mellanrum pga snedslitningar, främst i alla däckens ytterkant.
- Max en mm får det skilja i mönsterdjup mellan fram o bakaxel, annars riskerar viscon att brinna upp. Det kan innebära byte av däck mellan axlarna även mitt i sommaren o mitt i vintern.

Försök att sträcka dig till en Haldex-årsmodell, det är mitt tips.

Mvh
SKITSNACK !!!!!!!

Min erfarenhet säger något helt annat allafall.
Enda gången Vinkelväxeln går sönder är när man monterar olika
däck fabrikat fram o bak INTE att det skiljer 1 mm mellan fram o
bakhjul.
Varför skulle en XC 70 med Visco kräva mer hjulinställning ???
Varför skulle en sån slita mer däck ??????
Fullständigt NONSENS !!!!!

/Fredrik
av matzen10
Håller med Frigge.
Jag har iofs haldex nu men innan mina bilköp hade jag mycket frågor kring detta med haldex eller traditionell visco.
Enligt servicemarknadschefen där jag köpt mina AWD:er så är haldex-kopplingen en utveckling. Visst. Men det betyder inte att viscon är dålig, som anges i tråden.
Däremot, på de tidiga modellerna av AWD (de med visco alltså) så fanns det lite "sjukdomar", vilket åtgärdades vartefter klagomål från verkstadspersonal och kunder inkom. Ett normalt förfarande för vilken biltillverkare som helst, med andra ord. Eller finns det någon felfri biltillverkare?

Vill man kolla vad som tidigare åtgärdats avseende t.ex. viscon så är det ju bara höra med säljaren vad som är gjort genom Volvoverkstaden.
As simple as that!
Allt som gjorts med bilen på auktoriserad Volvoverkstad finns noterat i deras interna system.
Är man fortfarande osäker på om en säljare är rätt person att fråga så vänder man sig till servicesidan/verkstaden och frågar om den eller den detaljen och får då veta!
Och nu så är ju detta objekt till salu på HP i Köping och då kan jag delge mina egna erfarenheter som bara är goda.

M V H
---> Matz

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]