Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Vad tror du om att kolla felkoder? Din "lambdalampa" lyser för att det är något fel och det finns en hel radda med olika fel som kan uppstå för att tända lampan. Tycker det låter som en bagare håller på att laga ett urverk, nä nu var jag inte snäll. Men läs gärna av felkoder så ska vi hjälpa dej.
Användarvisningsbild
av Perc
Och att gnälla över att man behöver "moderna instrument" går inte heller, då en E-OBD-läsare kostar ungefär som en lite bättre polygriptång.
av blådåren
Felkodsläsare måste ligga i verktygslådan numera, annars famlar man bara i blindo, dessutom måste man ju släcka koden...

Handlade en läsare på "feltema" för ett par veckor sedan, det var en som kallades "felkodsläsare, pro" , funkar kalas !!.
Kom in i dom flesta systemen utom ac , på min Seat Alhambra 2001 , kollade lite med jobbarkompisarnas bilar, och den enda som inte "släppte till" mer än motorkoder var en V70 2010.

Vågar rekommendera den faktiskt !.
Användarvisningsbild
av wissel
Volvo är väl inte kända för att "släppa till" precis......
krama ur vartenda öre o lite till ur sina kunder är mottot....
svensk girighet satt i system...
av llesrof
wissel skrev:Volvo är väl inte kända för att "släppa till" precis......
Till skillnad mot..?
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. beror på vad man jämför med.. Jämför man med Apple får Volvo nästa räknas som opensource!! ;)
Men mot andra bilmärken har du säkert rätt.. :)
Användarvisningsbild
av wissel
llesrof skrev:
Till skillnad mot..?
alla Aliens förståss....:-)
av acrophobic
Ursäkta Off t.. Men när min BCM (Brake Control Module) havererade och jag efter att ha skaffat och monterat en från en skrot så tar Volvo betalt för att lägga in ny programvara för att denna ska fungera. Har jag (eller tidigare ägare i detta fall) en gång betalt för bilen med alla ingående delar och all programvara, förstår jag inte varför jag ska betala för programvaran en gång till. Visst, må vara en något nyare version, men detta är inget jag bett om. Lägg in samma version som när bilen rullade av bandet och ta bara betalt för de 10 minuter det tar för att lägga in den isf..

On t: Se till att få felkoderna utlästa. Elektroniken är här för att stanna...sedan länge.
av llesrof
acrophobic skrev:
Ursäkta Off t.. Men när min BCM (Brake Control Module) havererade och jag efter att ha skaffat och monterat en från en skrot så tar Volvo betalt för att lägga in ny programvara för att denna ska fungera. Har jag (eller tidigare ägare i detta fall) en gång betalt för bilen med alla ingående delar och all programvara, förstår jag inte varför jag ska betala för programvaran en gång till. Visst, må vara en något nyare version, men detta är inget jag bett om. Lägg in samma version som när bilen rullade av bandet och ta bara betalt för de 10 minuter det tar för att lägga in den isf..

On t: Se till att få felkoderna utlästa. Elektroniken är här för att stanna...sedan länge.
Så Volvo skall lägga in sin programvara gratis åt folk som köper delar på skroten och lagar bilen hemma i garaget?
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]