Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej har tittat över generator, startmotor och alla kabelstammar i motorutrymmet. <jag har även byt ut alla säkringar över allt i alla säkringsboxar. har även kollat huvudsäkringar under boxen i motorutrymmet, dom var hela.

Då åter står ju bara som du säger camel, riva ner cem och kolla anslutningar respektive jord inne i kupén,,,,

Nu har egr ventilen börjat låta till och från.

hade du en ritning/schema över bilar före facelift ? -00---04
baztubox skrev:Okej har tittat över generator, startmotor och alla kabelstammar i motorutrymmet. <jag har även byt ut alla säkringar över allt i alla säkringsboxar. har även kollat huvudsäkringar under boxen i motorutrymmet, dom var hela.
Bra, men har du kollat batteriet? Vet du till 100% att det är ok? Har du utfört belastningsprov som jag skrev om tidigare?
baztubox skrev:Nu har egr ventilen börjat låta till och från.
Konstigt. EGR-ventilen styrs av en utgång på ECM (Motorstyrningsenheten). Har inget direkt med CEM att göra som t.ex. relät för signalhornet som du tidiagre skrev lät. Att både ECM och CEM gått sönder är inte så troligt.

baztubox skrev:hade du en ritning/schema över bilar före facelift ? -00---04
Jag har en del. Vad vill du veta, kan inte lägga upp allt.

Angående ev. utbyte av CEM. Om du använder en beggad CEM kan http://www.obdtuning.se nolla den så att den blir mottaglig för Volvos mjukvarunedladdning.
camel skrev
Bra, men har du kollat batteriet? Vet du till 100% att det är ok? Har du utfört belastningsprov som jag skrev om tidigare?
yes har kollat med 3 olika batterier.
camel skrev
Konstigt. EGR-ventilen styrs av en utgång på ECM (Motorstyrningsenheten). Har inget direkt med CEM att göra som t.ex. relät för signalhornet som du tidiagre skrev lät. Att både ECM och CEM gått sönder är inte så troligt.
jo alltså reläet till tutan går hela tiden, samt att varje gång jag vrider på tändnings läge 2 så hoppar magnetventilen till.
innerbelysningen lyser konstant, nu har telefonen börjat lysa upp man ser tydligt hur knapparna lyser.

Sen har visuellt börjat inspektera kablar inne i kupén, men inga direkt synliga skador.

Du det där el schemat jag pratade om. alltså du nämnde att can-bus ledningarna kan vara av eller skadade. Har du ett schema över vart i bilen dom går osv.

Tack på förhand
baztubox skrev: Du det där el schemat jag pratade om. alltså du nämnde att can-bus ledningarna kan vara av eller skadade. Har du ett schema över vart i bilen dom går osv.
Som du beskriver symptomen lutar det mer och mer åt att CEM är trasig. Men du kan ju alltid kolla CAN-Bus nätverken som består av 2 tvinnade ledare med grön och vit färg. De går mellan de olika modulerna. Se Schema 1 och ev. Schema 2. Kolla i den tråd jag hänvisar till i tidiagre inlägg hur en ytlig felsökning går till. Ibland. Där finns även tips om var du kan börja leta. Har du kollat om ström kommer fram till CEM? Röd ledning från säkring 32 till anslutning E:6 och en grå-röd ledning från säkring 22 till anslutning E:3. Jord i svart ledning till anslutning E:1. Du ska alltid ha 12 V på anslutning E:6 och E:3. Hittar du inget fel så är troligen CEM trasig.
baztubox skrev:Har verkligen prövat allt nu. letat visuellt, luktat, skurit upp kabelhärvor......
Har du kontrollerat detta?
Camel skrev:Har du kollat om ström kommer fram till CEM? Röd ledning från säkring 32 till anslutning E:6 och en grå-röd ledning från säkring 22 till anslutning E:3. Jord i svart ledning till anslutning E:1. Du ska alltid ha 12 V på anslutning E:6 och E:3. Hittar du inget fel så är troligen CEM trasig.
Har du kontrollmätt CAN-bus med Ohm-mätning som beskrivs i tråden som det hänvisas till i tidigare inlägg?

För att du ska komma vidare måste du ta nästa steg: det är att genom olika mätningar försöka ringa in felorsaken. I annat fall återstår bara att någon hjälper dig alternativt lämna till verkstad.
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]