Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det märkliga är att vxl-lådan växlar bra och mjukt mm. Jag har varit med om trasiga växellådor förr och vet hur det låtit då. Det kan rassla dessutom mer vid höga varv. Oftast märker man det också när den växlar också.

Min bil märker man inget eller hör något när jag kör. Den växlar mjukt och fint. Jag har också dragit på utan att märka något av det osv.
Gick igenom mina inlägg och ser att jag ine berättat hur det gick sedan med ljudet från motorn i denna bil.

Min son tog över bilen efter att jag köpt en C30.
Han fyllde på STP oljetillsats och ljudet försvann. Därefter bytte han till en annan olja och ljudet är fortfarande borta.

Problemet var alltså att oljan var för tunn. Det var rätt olja i men inte Mobil 1 som jag alltid annars använde. Denna olja ahde samma beteckning men var uppenbarligen mycket tunnare. När oljestickan kollades med Mobil 1 såg man en brun olja på stickan men när oljestickan lyftes upp med den nya oljan såg man det bruna i oljan rinna ner och lägga sig längts ner på stickan. Oljan ovanför var genomskinlig.

Alltså, ett oljebyta och felet var fixat!

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]