Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
mojja skrev: kan även upplysa om att 140 hästarn toppar 230km/h mätarfart vilket även det var imponerande för en så pass stor bil med så pass liten motor
Det har jag tyvärr väldigt svårt att tänka mig, mina erfarenhter är att den stannar ungefär 30km/h före det oavsett om du har 4an eller 5an i.

/Anders
av mojja
den 2.4an jag hadre på 140 hk kan jag intyga gjorde 220km/h mätarfart ganska lätt sedan så steg den djävligt sakta upp en bit till. som max låg jag runt 230km/h

sen om det e i riktlinje med vad volvo utlovar det vet jag inte men alla bilar som kommer av bandet e inte identiska o det vet någ dom flesta av oss.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:jo det e säkert som carman säger men vi vanligt dödliga har ju inte så bra koll på däcktryck o dyl det e ju det vi har värkstäder o mekaniker till:)
m.v.h mojja
Öhhhm jag gillar att köra 200+ på autobahn, men skulle aldrig försöka utan att kolla bilen/däcken/trycket först. :shock:

Och om jag dessutom håller på att "flyga av" vid varje lastbilsomkörning i 200+ km/h så skulle jag inte fortsätta att trycka på i 250 mil till utan stanna på nästa mack och kolla...... :shock:

Dessutom är 230 nog en hel del glädjmätarfart med 140 hk
av McDonald
mojja skrev: .... men alla bilar som kommer av bandet e inte identiska o det vet någ dom flesta av oss.
Tvärtom skulle jag påstå. Med dagens automatiserade tillverkning och gedigna kvalitetskontroll blir alla motorer himla lika.
Det som skiljer sedan i slutändan skulle jag tro är hur motorerna körs in av ägarna, dvs om de gubbkörs eller inte avgör säkert en hel del på sluresultatet.

M
Användarvisningsbild
av CarMan
140 hk motorn är fartbegränsad till 210, för att klara av att typas in med billigare däck. sen så har man medfilt en miss visning på hastighetsmätaren, föra tt inte blis stämda. (bilen själv har en mer exakt koll på hur fort det går, även om detta inte heller är exakt)
av McDonald
CarMan skrev:...140 hk motorn är fartbegränsad till 210,...
Ja det är ju inte svårt liksom, begränsa en 140-hästars motor till 210 knyck...
Det sker ju helt naturligt av sig själv :wink:

M
av S60AWD2.5T
McDonald skrev: Ja det är ju inte svårt liksom, begränsa en 140-hästars motor till 210 knyck...
Det sker ju helt naturligt av sig själv :wink:

M
Vad menar du?
av McDonald
S60AWD2.5T skrev: Vad menar du?
140 hk orkar liksom inte dra upp en 1,5 ton tung bil till 210, kraften i motorrn är för klen för dom hastigheterna.

M
av mojja
den som inte tro att en 140 hästars s60 pallar för 220km/h mätarfart lätt kan ju ta en sväng till helmia bil i karlskoga o provköra deras demo bil.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Loner
mojja skrev:den som inte tro att en 140 hästars s60 pallar för 220km/h mätarfart lätt kan ju ta en sväng till helmia bil i karlskoga o provköra deras demo bil.

m.v.h mojja
Tycker att vi droppar det här med att diskutera vad bilen gör enligt mätaren, vi är ju alla överens om att vad mätaren visra och verklig fart inte på långa vägar är samma sak.

/L
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]