Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste flika in en liten sak i tråden. För några år sedan var en vanlig kund helt ointressant på bilia i eskilstuna. De fnyste när man kom in till verkstadsdisken som privatperson. Idag är det stor skillnad. Man blir trevligt bemött, har man någon fråga bara gå direkt ut på verkstan prata med någon kunnig inom området. Blir alltid uppringd om det skulle vara något mera som behöver bytas om bilen är inne. Nu har jag faktiskt förtroende för min lokala volvo verkstad. Hoppas det håller i sig oxå....
Hej En liten syn på problemet från västkusten. En mekaniker från mellersta bohuslän som tar en anställning i Göteborgs området kan få ca: 3-4000 mer i månaden. Någon får betala. Men vi kan vända på problemet så har en verkstad i Strömstad två köer en för norgekunder och en för svenska kunder för att kunna fördela något mellan kunderna.
En norman kan för en repration i sverige ta in på hotell och fylla bagagen med matvaror för samma pris som en repration skull kosta i Norge.
Mvh Kurtoua
Kurtoua skrev: En norman kan för en repration i sverige ta in på hotell och fylla bagagen med matvaror för samma pris som en repration skull kosta i Norge.
Mvh Kurtoua
Och en tur till bolaget blir det säkert också... 8)
erikn skrev:Hej BiliaSverige!
Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs.
Det där tar jag med en stor nypa salt. Jag tror att det är företagen och leasingbilar som ni är beroende av som kunder. Svärfar hade lastbil och körde eget, det var likadant där. Han fick yla som en hund och kämpa med näbbar och klor för att få rimliga kostnader. Arbeten utfördes till horribla priser, därför att SL och större åkerier hämtade sina lastbilar/bussar och kontoren bara betalar fakturorna. De små kunderna är inte detsamma, de skärskådar vad som utförts noga.
Hej erikn. Företagen är oftast beroende av en fungerande vagnpark och många gånger får vi förtroendet att hantera den, men bara så länge vi levererar en god produkt/tjänst samt håller konkurrenskraftiga priser. Hos oss är alla kunder lika viktiga, såväl privatpersoner som företag. Vänligen Bilia
Fisch skrev:Det är stor skillnad på hur Bilia agerar centralt mot verkstäderna själva. Att "BiliaSverige" sitter på en central roll i organisationen råder det inget tvivel om. Bilia måste ju gå ut med att vi privata kunder är oumbärliga, de vill ju tjäna pengar eftersom det är syftet med verksamheten. Tyvärr är de flesta verkstadsnissar lika slipade som en gammal snusdosa... Vilket den privata ägaren bittert får erfara. Nej, Bilia är definitivt inget för mig. Storhetsvansinne kombinerat med girighet på ett klassisk storföretag-fenomen och ränderna går sällan ur.
Hej Fisch. Visst sitter vi på en central roll, men vi har god och nära kontakt med våra verkstäder. Självklart vill vi precis som alla andra företag tjäna pengar, bland annat för att utveckla verksamheten men också för att säkerställa de arbetstillfällen vi erbjuder. Att vi växt oss stora beror på flera saker, bland annat ett bra och prisvärt erbjudande, men inte minst genom nöjda och återkommande kunder. Vi har full förståelse för att priser ibland kan uppfattas som höga, lika väl som vi vet att priser kan skilja sig åt då man tar in en offert, då det kan vara flera parametrar som påverkar priset. Ibland är det vi som är billigast. Och när vi ändå fångat er uppmärksamhet, vi har något som kallas Röd Avgång, där vi lämnar 20 % rabatt på arbetskostnaden. Fin-fin besparing :) Vänligen Bilia
Mikael G skrev:
BiliaSverige skrev:Hej!

I vårt intresse ligger att tillgodose våra kunders behov av service och reparationer. Att jämföra priser rätt av är ofta svårt. Att ett pris utanför Stockholm kan vara lägre är heller inget direkt anmärkningsvärt, bland annat beroende på ett lägre kostnadsläge för verkstaden. Självklart upplyser vi våra kunder om de fel vi upptäcker på bilen, men vi gör aldrig något utan att kunden informerats och sagt ok till åtgärden. Att vi skulle föreslå onödiga reparationer, som nämnd verkstad ska ha uttalat sig om, stämmer inte utan det finns självklart underlag för anmärkningarna.

Vi beklagar att personalen uppfattats som irriterad, men vi är inte insatta i ärendet mer än vad vi läst här och kan inte uttala oss om orsak, kanske var det något så enkelt som en dålig dag, vi människor har det ibland och det är inget unikt för Bilia. Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs. Våra kunders åsikter är mycket viktiga för oss. Det är de som gör att vi ständigt kan utvecklas och förbättras. Har ni fler frågor eller något annat ni vill berätta för oss är ni varmt välkommen att höra av er i fortsättningen. Skicka i så fall era kontaktuppgifter till [email protected] så återkommer vi till er.

Vänligen Bilia
Jag köper inte det argumentet när det handlar om så stora geografiska prisskillnader som 50%. Jag har full förståelse för att det kostar med att bedriva verkstadsverksamhet i Stockholm än ute i landet men inte i en omfattning som rättfärdigar prissättningen. Det handlar naturligtvis om samma anledning som varför hunden slickar sig mellan benen, där för att den kan. Det finns tillräckligt med volvobilar att skruva med ändå i storstan oavsett om ett par stycken åker iväg ut från människobyn och servar bilen utsocknes. Det är bara att gratulera till en bra affärsidé som ger god lönsamhet.
Hej Mikael. Skillnader i pris kan beror på olika saker, dels geografiskt men även olikheter i offerten exempelvis. Som vi nämnt tidigare är våra kunders åsikter mycket viktiga för oss. Har du fler frågor eller något annat du vill berätta för oss är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Skicka i så fall dina kontaktuppgifter till [email protected] så lovar vi att återkomma vi till dig.
Hej Bilia. Är det Er uppfattning att prisläget i Solna motiverade en sån skillnad i pris för samma jobb? Kan ju lika gärna skriva motiverar egentligen eftersom inställningen förefaller vara densamma än.
18000 mil service hos en auktoriserad Volvoverkstad är väl samma grundservice var man än vänder sig? Jag talar naturligtvis om den specificerade servicen som föreskrivs, ingenting annat så vad skulle skilja i offertern förutom priset? Vet av egen erfarenhet att bostäder i Nyköping inte är billigt, inte tjänar folk dåligt med pengar heller. Får istället känslan av att ni inte är vana av att man diskuterar och argumenterar med er angående priser och tjänster. Folk står med mössan i hand och säger jatack för pruta ingår inte än i vårt förhållningssätt till att köpa och sälja. Köper jag en dator på SIBA så ser jag ju till att inte betala skyltpris dessutom ser jag ju till att få med mig lite bra tillbehör utan kostnad. Tror ni får fundera över ert förhållningssätt till "prutare"för vi lär inte bli färre när det gäller serviceveksamheten.
Jag har köpt min XC70 ny hos BIlia. Jag acceperar att deras kostnader är högre och väljer i alla fall att serva bilen hos dem. Det på grund av att det blir så mycket enklare för mig att lämna bilen 300 meter från jobbet än att åka till någon verkstad utanför Stockholm.

Bilia Stockholm har högre kostnader både för lokaler och personal än verkstäderna utanför Stockholm. Det i sig torde inte förklarar hela prisskillnaden utan jag antar att de också har en högre marginal. Det har jag full förståelse för eftersom en stor del av deras kunder verkar vara beredd att betala deras pris. Jag är det i alla fall. Skulle de höja priserna så att jag uppfattade det som oresonligt skulle jag snabbt byta till någon annan -- för det finns alternativ.

Där Bilia får passa sig är servicenivån. Tyvärr uppfattar jag "kvaliteten" för ofta som bristfällig. Felaktig programvara ladddad, oförmåga att lösa problem, oljefläckar och dylikt inne i bilen efter service -- allting påtalat men ändå inte fixat. Om du vill ha en premiumnivå på priset så är det bäst att servicen motsvarar priset. Annars finns det risk att kunderna blir missnöjda.

Erfarenheterna av Bilia bidrog till att senaste bilen blev en BMW.
Jag har haft lite samma uppfattning när det gäller Service på Auktoriserade Volvoverkstäder i Stockholm just när det gäller större servicear. De "mindre" har inte skiljt många hundralappar utan där har jag lämnat in på Bilia både i Huddinge och på Södermalm i stockholm utan att känna att jag gjort så stor förlust... men då jag för några år sedan skulle göra en storservice (Tror det var 12 000 mil på en V50 1.8f) skiljde det över 3000kr på Stockholmsverkstäderna och en Volvoverkstad i Gävle. Då blev det ett enkelt val.

Nu har jag flyttat tillbaka upp till Gävle så i fortsättningen behöver jag inte välja så mycket.. :)
Om nu inte priserna sticker iväg här också efter ägarbytet på återförsäljaren..

Tycker sen också att det ska ges en eloge till Bilia som svarar på inlägg direkt här i forumet. Den sortens kundnärhet gillar jag.
Hej! Genom att lyssna på våra kunder och i möjligaste mån delta i diskussioner, lär vi oss mycket. Vi vill naturligtvis hela tiden bli ännu bättre, och det blir vi genom att ta del av era synpunkter. Allt ni skriver här tas vidare, tack för att vi får vara med i diskussionsflödet. Har ni några specifika frågor, tveka aldrig att kontakta oss på [email protected] så återkopplar vi snarast till er. Vänligen Bilia.

Idag stod det lackrengöring på menyn o[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]