Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Jag var helt övertygad om att jag redan avlagt rapport men uppenbarligen tänkte jag bara på att göra det. :oops:

Jag tog generatorn till lokala bilelsfirman som direkt kunde konstatera att envägslagret var kass och när han satte upp generatorn i testbänken så var den också helt död.

En ny (eller troligen renoverad) generator köptes för 2500 spänn och monterades. Ett tips: lossa slangen som går från kylaren till termostatlocket vid ur och imontering av generatorn. Jag lät det sitta kvar när jag tog ur generatorn för att jag inte ville spilla glykol där bilen stod. Killen på firman sa att det finns risk att röret i kylaren knäcks om man är för hårdhänt så vid monteringen tog jag bort slangen. Det tog mig säkert en halvtimme att lirka ur generatorn med slangen på plats, att få tillbaka den tog en sekund!

När jag startade bilen igen mätte jag upp trevliga 14,3 volt! Problem solved! :D För att se laddningen över tid fixade jag en ciggplugg med två kablar till en multimeter vilken har visat helt normala värden under ett antal turer. Dock har jag vid två tillfällen fått felmeddelandet i displayen igen direkt efter start. Ena gången visade multimetern ingen laddning, andra gången normal. Meddelandet försvann direkt när jag varvade upp motorn lite från tomgång.

Frågan är då vad som triggar felkoden. Kan ett dåligt batteri ge detta meddelande? Det fick ju lite stryk när generatorn gav upp och jag vet ju inte hur länge generatorn haft begränsad kapacitet innan den dog. Vad finns det för annan felkälla som skulle kunna vara orsak?

En fråga till: vad är syftet med envägslagret på generatorn? Jag förstår funktionen men inte varför det finns där.

Mvh
Fred
av Brett
Har sökt av alla forum jag hittat men hoppas någon annan har några tips på följande ”elsystem service snarast” elfel.
Vår Volvo V70 2,4 Bensin, Classic 2007, fick upp Motorlampan, följt av ” elsystem service snarast” med en röd triangel.

Stängde av motorn och startade om, motorlampan lyser, men efter 15 sekunder kommer ”elsystem service snarast” med röd triangel och batteriindikator lysande tillbaka. Tog mig hem utan missöden, men väl hemma mätte jag laddström, till 11,2 V. Kollade felkoden P0134, undersökte sladdar in i kat och lambda, och nollställde koden. Inga felkoder kommer tillbaka, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start.

Bytte generator och batteri, nu mäter jag 14,1V över polerna på batteriet och 25A enligt tångampermetern vid gång, och 12,3V annars (och –0,15 Amp) så batteriet tar emot laddning. Inga Felkoder dyker upp, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start, vid varje återstart, och försvinner inte förens tändning slås av. Den nya generatorns chassi blir varmt/(hett?). Och bromsservot låter när man bromsar (lite som om en elmotor går) när inte tändningen är igång. Fått råd på andra trådar att kolla kontakterna på generator/laddregulator(AMC) om det är 2 eller 3 stift, men det är bara ett flatstift motsvarande SIG, på den inbyggda laddregulatorn på din generator. Misstänker att den sladden går till CEM.
Mitt felkodsinstrument ser inga felkoder, laddströmmen förändras inte efter 15sek, eller under gång. All elektronik verkar i övrigt fungera, speglar, stolar, AC, radio, larm etc.

En lite konstig grej är att laddlampan börjar lysa i samma stund som varvtalet går ner i sekvensen att förvärma katen.
När motorn är varm sker ingen varvtalshöjning, men tiden till laddlampan börjar lysa är i stort sätt lika lång, ca 15sek. Gissar att lambda och kat kan ha med detta att göra? Dock såg man inga Kat-koder hos auktoriserad Volvoverkstad, som för 375 kr läste ut alla Volvokoder. Verkstaden såg att dom aktiva koderna var CEM-DD20 samt 21 och CEM-DD30, dvs LIN-buss 2 och com mot ACM. Alla koder utom CEM-DD20 gick att kvitta, och laddlampa lyser fortfarande ilsket efter 15 sek. CEM sitter ju under AC/luftutblåset och under torkarmotor och länkarmsgenomföringar/dike. Gissar att jag får ta ut CEM och kolla om kondens/regnvatten korrugerat kontakter. Kan man komponentlacka CEM och på så vis vatten/fuktsäkra kontakterna?

Vill inte lämna in bilen för ändlös felsökning på verkstad, då jag tror att kunskapen finns här på jagrullar.se
av Brett
Hej Alla!
Efter att varningstext, Varningslampa och batteriindikator, ilsket lyst på mig 18 sekunder efter start i två månader, gav jag upp! Lämnade in bilen på felsökning och Service. Felsökningen gav att verkstaden skyllde på Biltemageneratorn(?) jag bytte till och felkoder gick inte att ta bort på grund av "pirat"-utrusting. MEN! I och med services så fick jag nya mjukvaran, och då försvann alla felkoder som inte gick att nollställa innan, trots att Biltemas generator fortfarande sitter kvar. Allt gott, Slutet gott. Tack alla för er hjälp
av Fred
Väcker den här tråden lite igen. Efter generatorbytet har bilen fungerat som den ska men felmeddelandet "Elsystem Serv. Erfordras" har dykt upp lite sporadiskt vid start. Multimetern visar då under 12 V och belysningen är lite dimmad. Så fort jag varvar upp motorn släcks felmeddelandet, spänningen går upp över 14 V och alla lampor lyser som de ska. Batteriet har vid några tillfällen dragits ur helt när bilen stått still ett tag så jag fått starta med starthjälp eller lägga på laddaren över natten.

I samband med generatorbytet skaffade jag ett nytt batteri eftersom det gamla fick ta så mycket stryk. Batteriet jag köpte är redan slut, alltså efter knappt tre år, och har fått bytas ut.

Jag har nu kört med multimetern inkopplad för att övervaka spänningen och den verkar ligga på helt normala värden hela tiden under körning. Någon som har något förslag på vad som kan vara vajsing? Det känns inte troligt att generatorn är orsaken, den ska väl hålla längre än 3000 mil och knappt tre år?
av andersuw
Fred skrev:Väcker den här tråden lite igen. Efter generatorbytet har bilen fungerat som den ska men felmeddelandet "Elsystem Serv. Erfordras" har dykt upp lite sporadiskt vid start. Multimetern visar då under 12 V och belysningen är lite dimmad. Så fort jag varvar upp motorn släcks felmeddelandet, spänningen går upp över 14 V och alla lampor lyser som de ska. Batteriet har vid några tillfällen dragits ur helt när bilen stått still ett tag så jag fått starta med starthjälp eller lägga på laddaren över natten.

I samband med generatorbytet skaffade jag ett nytt batteri eftersom det gamla fick ta så mycket stryk. Batteriet jag köpte är redan slut, alltså efter knappt tre år, och har fått bytas ut.

Jag har nu kört med multimetern inkopplad för att övervaka spänningen och den verkar ligga på helt normala värden hela tiden under körning. Någon som har något förslag på vad som kan vara vajsing? Det känns inte troligt att generatorn är orsaken, den ska väl hålla längre än 3000 mil och knappt tre år?
Hej Flintstone ;-)

Tycker det låter som nytt generatorfel, trots att en generator självfallet skall stoppa för mer än 3000 mil. Generatorn bör kunna hålla spänningen uppe på över 14 V även på tomgång.

När det gäller batteri kan jag starkt rekommendera AGM även om de kostar en slant. Satte i ett Varta Ultra Dynamic AGM av den största modell min V70 T5 -02 kan ta för sju år sedan och det funkar fortfarande trots ganska flitig värmarkörning på vintrarna och brist på underhållsladdning (eftersom jag inte har praktiska möjligheter till det). Idag skulle jag nog köpa Biltemas största AGM (med fyra års garanti om jag minns rätt).
av Fred
Det vore ju själva f*n om generatorn givit upp redan!! :evil: Detta är ingen Biltema-generator utan en original, köpt av en snubbe som har en etablerad elbilsfirma. Nytt batteri är redan köpt, ett större Varta, så det ska vara fullt tillräckligt om bara generatorn sköter om det.
av andersuw
Fred skrev:Det vore ju själva f*n om generatorn givit upp redan!! :evil: Detta är ingen Biltema-generator utan en original, köpt av en snubbe som har en etablerad elbilsfirma. Nytt batteri är redan köpt, ett större Varta, så det ska vara fullt tillräckligt om bara generatorn sköter om det.
Kan ju i och för sig vara ett enkelt fel (laddningsregulator/kol) som inte innebär att du behöver byta hela generatorn igen.
av Fred
Det märkliga är ju att den verkar ladda som den ska så fort jag varvat upp den efter start. Det är alltså bara direkt efter start (de gånger meddelandet syns i displayen) den inte laddar, varvar jag till så meddelandet försvinner så laddar den över 14 V även på tomgång. Meddelandet dyker aldrig upp mellan start och stopp, och inte heller vid varje start.

På något sätt känns det som att den inte får magnetiseringsström vid vissa starter...och när motorn varvas upp får den det... ??:-/
av andersuw
Fred skrev:Det märkliga är ju att den verkar ladda som den ska så fort jag varvat upp den efter start. Det är alltså bara direkt efter start (de gånger meddelandet syns i displayen) den inte laddar, varvar jag till så meddelandet försvinner så laddar den över 14 V även på tomgång. Meddelandet dyker aldrig upp mellan start och stopp, och inte heller vid varje start.

På något sätt känns det som att den inte får magnetiseringsström vid vissa starter...och när motorn varvas upp får den det... ??:-/
Generatorer kan bete sig lite myko ibland. När jag hade generatorfel på min 745:a (har inte haft det på någon senare bil, peppar, peppar) tändes laddlampan bara när jag varvade ur motorn, inte annars. Om jag minns rätt (vilket jag kanske inte gör; längesen nu) var det bara någon enkel slitagedel det var fel på.
av Fred
Nu har jag kollat lite mer. Den tunna kabeln som jag tror är den som bidrar med magnetiseringsströmmen agerar inte så som jag tycker att den ska göra.

Jag tog bort flatstiftshonan från generatorn innan jag vridit på nyckeln och kopplade på multimetern. Med nyckeln av var det givetvis ingen spänning men när jag vred nyckeln till tändningsläge gick spänningen upp till 8 V. Jag startade motorn utan att gasa och spänningen var fortfarande för låg. När jag varvade upp motorn steg spänningen till över 12 volt, precis som jag misstänkt hela tiden. Detta bekräftar mina misstankar att mina problem inte beror på generatorn, utan det är något i bilen som felar.

Är det någon som vet var den tunna kabeln tar vägen, dvs vad det är som skickar magnetiseringsström till generatorn när nyckeln vrids till tändningsläge?

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]