Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Om det fortfarande viner när du plockat bort remmen så kan det vara vattenpump eller nåt av spännhjul till kamremmen.
Användarvisningsbild
av Perc
Själv bytte jag kamrem, drivrem, vattenpump och alla spännare under det året jag hade bilen, utan att komma till rätta med vinandet. Bytte även servooljan. Ljudet påminde faktiskt lite om en kompressormatad bil då man accelererade och varvade ut.

Kvar att byta är servopump, kompressor och generator. Den går som föräldrarnas andrabil nu så det lär ju märkas om nånting börjar låta värre. :)
av Erkan87
Hej alla! Testade att starta bilen idag när den stått i snart 1 dygn och den lät inget. Hann Dock inte varmköra den och lyssna. Kan man utesluta något då? Däremot lät något som en kamkjedja kan låta ibland lite som en sten som slår då och då. En väldigt liten sten :p kan det vara något lager?
Användarvisningsbild
av Vojje
tomsa skrev:
Vojje skrev:Svaret före redigeringen var bättre :wink:
Ville inte provocera för mycket bara.
Det brukar du klara så bra på egen hand.
:D
Jag som är så mild och rar 8)

Så, fyllde TS på servoburken?
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
tomsa skrev:
Vojje skrev:Svaret före redigeringen var bättre :wink:
Ville inte provocera för mycket bara.
Det brukar du klara så bra på egen hand.
:D
Jag som är så mild och rar 8)

Så, fyllde TS på servoburken?
HHHmmmmm :P :-O) :-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Intressant. Med vadå? Silikonspray, 5-56 eller glidvalla (paraffin)?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jaså, du menar med kladdspray. Inte speciellt kul att rengöra alla kilspåren på alla hjulen som multiremmen passerar när den ska bytas. Coke ska funka lika bra.
av tomsa
Vojje skrev:Jaså, du menar med kladdspray. Inte speciellt kul att rengöra alla kilspåren på alla hjulen som multiremmen passerar när den ska bytas. Coke ska funka lika bra.
Erkan87 skrev: Däremot lät något som en kamkjedja kan låta ibland lite som en sten som slår då och då. En väldigt liten sten :p kan det vara något lager?
Han kanske redan testat kladdspray och nåt hårt har fastnat som nu låter så illa.

För övrigt tror jag jag inte kladdsparay löser det vinande ljudet.Sån spray är väl mer för kilremmar ska fästa bättre när de är torra och dåliga?
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]