Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inte vad Volvo rekommenderar för motorn, men den lär knappast rasa i första taget pga detta. Min filosofi är att följa rekommendationerna vad gäller motorolja. Finns dock ett överflöd av olika oljetrådar både på detta forum och andra, det kan konstateras att det finns många olika tankar i denna fråga.
Rövarkungen skrev:Det är inte vad Volvo rekommenderar för motorn, men den lär knappast rasa i första taget pga detta. Min filosofi är att följa rekommendationerna vad gäller motorolja. Finns dock ett överflöd av olika oljetrådar både på detta forum och andra, det kan konstateras att det finns många olika tankar i denna fråga.
Nä, Volvo rekommenderar ju i första hand sin egen olja, men oljan jag kört med fyller ju kvalitetskraven enligt ACEA, vilket betyder ju att oljan ska klara de prestandakrav som motorn kräver. Jag håller med om att det finns många synpunkter och principer och tankar vad gäller olja i bilar vilket inte gör det lättare att få nån klarhet i saken, därför startade jag tråden :) . Det är ett intressant ämne dock. Jag tror nog dock att största delen av motorhaverier inte beror på en marginell variation av oljan utan mer på försummelse av oljebyte (eller underhåll), övertrimmad motor eller nån annan skada som inte har något med oljan att göra.
Det viktigaste är inte märket på oljan utan att den uppfyller kraven/klassningen för din din. Du behöver ingen B5 olja eftersom du saknar pf och inte har longlife-service. Själv använder jag Shell Helix Ultra 5w40 till min chippade V70 D5. Den har gått 28000 mil på samma oljemärke nu och drar kanske 0,5dl olja mellan servicearna och jag byter med 1000 mils intervall. Shells olja köper du för 279kr på Ullared eller 349kr på ICA Maxi. Sedan har du ju Biltemas helsyntetiska som är bra.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]