Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Alle biler har selvjusterende bremser, så har det vært de siste 30, 40, 50 årene, (beroende av merke).
Men, om ikke justeringer går lett (dårlig smurt eller rustet) så kan det fuske.
Fungere normalt slik at der er en gjenget bolt som er i en gjenget hylse,
og hver gang man bruker f.eks. handbremsen så gjør mekanismen så at skruen gjenges ut veldig lite hver gang til det ikke er mer, og når bremsene blir litt slitt, så blir det automatisk justert etter hvert . . .
Justeringen ved konsollen er bare for det handtaket.
av Martinhellström
Bara som förtydligande till föregående talare, ytterst FÅ bilar med handbromstrummor har automatisk justering av backarna.
Jag skulle gärna vilja se hur det fungerar med att skruven automatiskt skruvas ut med bara handbromsspakens rörelse.
Vad som beskrivs ovan är när man tillsammans med handbroms, också har fotbroms i trummor bak, DÅ fungerar det på det ovan beskrivna sättet.
Vet faktiskt inte när volvo senast hade trummor för fotbromsen bak, inte på 140 modellen iallafall , och den SLUTADE tillverkas 1974.
Användarvisningsbild
av Perra83
PV444 har trumma med självjustering men inte fungerar det något vidare. Renault Clio -02 har oxå självjustering som faktiskt fungerar.

Fjädrarna som håller fast backarna är dyra på Volvo typ 50kr st. Jävla skit det där.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perra83 skrev:PV444 har trumma med självjustering men inte fungerar det något vidare. Renault Clio -02 har oxå självjustering som faktiskt fungerar.
Där ser man vad 50 års produktutveckling kan leda till.
Jag har självjusterande trumbromsar bak både på min Toyota och Chrysler. Enkelt och bekvämt.

Märkligt att Volvo gick ifrån det så tidigt. Måste väl nästan ha varit före PG:s tid t.o.m..
Användarvisningsbild
av Jago
Fick hjärnblödning på min xc90´s handbroms så jag lämnade min på verkstad till slut i tisdags. Svaret är att piratbackar har för tunt material på själva bromsbandet.Efter montering av orginalbackar så fungerar det hur bra som helst och den gick äntligen igenom besiktningen.
av turbofever
Hej

Det är alltså så att om backarna på en sida kärvar och blir mer slitna så måste man byta alla? Det hade varit bra om man kunnat justera var sida för sig. Det är kanonsmidigt på min 9-5:a.

Tycker nog faktiskt att detta är en skitkonstruktion.

Så nya backar från volvo är det som gäller eller?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av Jago
japp,så är det.Blir en sida sliten exempelvis så är det bara att byta båda.
Det finns bara en justeringsmöjlighet,och det är den under mittkonsollen på vänster sida.Det finns ingen justering bak så att man kan justera vänster och höger separat. Väldigt dålig lösning.
Glöms handbromsen ett par gånger tex så är det kört. Så köp du backar på volvo och gör rent osv så kommer det att funka till slut.
av JohnB
Jag fixade justering vid backarna på min S60 genom att montera dessa http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx. Men då jag aldrig mekat med XC90 törs jag inte svara på om det går att montera samma kit där. Jag gissar att XC90 har samma lösning med ett stag på motsatt sida av expandern som vajern påverkar så går det inte att montera justerskruvar borde det gå att ändra längden på staget genom att linda några varv ståltråd eller liknande för att få backarna lite längre ut. Fullösning kanske men pengar växer ju inte på träd :) .

/John
av Thomas J
Även min XC90 fick nerslag på bes. Jag bytte allt i bak då även skivorna var dåliga.
Fick ingen bra bromsverkan även med nya grejor, så volvo fick justera in handbromsen för 800 spänn :D
Volvo mekanikern sa att hälften av XC 90 fick ombes pga dålig handbroms.
av turbofever
Hej

Vad kostar backar och monteringssats på Volvo?

Får nog skaffa detta imorgon.

Tar jag bort låsclipset vid justeringen och skruvar tillbaka?

Mvh Daniel

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg